اجازه بازگشت فرایند سیاسی عراق به خانه اول داده نخواهد شد

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران به نقل از النهرین، رعد المکصوصی نماینده ائتلاف سائرون امروز چهارشنبه چهارم مارس 2020 خاطرنشان کرد که این ائتلاف اجازه بازگشت فرایند سیاسی عراق به خانه اول را نخواهد داد.

اجازه بازگشت فرایند سیاسی عراق به خانه اول داده نخواهد شد

جهت دریافت خدمات درب ورودی ساختمان ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

وی اضافه نمود: طرفهایی که به محمد توفیق علاوی اجازه فعالیت ندادند قصد دارند که اسامی حزبی را برای تصدی پست نخست وزیری مطرح نمایند.

المکصوصی گفت: امکان بازگشت به خانه اول وجود ندارد. عراق افراد باکفایت زیادی دارد که می توانند سکان کشور را در مرحله آینده به دست بگیرند و فضا را برای برگزاری انتخابات زودهنگام به دور از منافع حزبی مهیا نمایند.

لازم به ذکر است که عدنان فیحان رئیس فراکسیون صادقون در مجلس عراق روز گذشته به شدت از عملکرد برهم صالح رئیس جمهور این کشور انتقاد نموده بود.

وی خطاب به برهم صالح گفته بود: اقدامات مغایر با قانون اساسی تو، فرایند سیاسی عراق را در شرایط حساس و خطرناک عراق پیچیده نموده است. آیا قانون اساسی حق رایزنی و پیشنهاد اسامی نامزدها را به تو داده است؟ ماده ای در قانون اساسی به من نشان بده که این حق را به تو داده باشد. اگر پست نخست وزیری طبق عرف حق شیعیان است چه طیفی از شیعیان حق رایزنی به جای آنها را به تو داده است؟

شایان ذکر است روز یکشنبه جلسه ویژه رای اعتماد مجلس عراق به کابینه محمد توفیق علاوی به دلیل به حدنصاب نرسیدن برای پنجمین بار در طول یک هفته اخیر بی نتیجه ماند. از مجموع 329 نماینده تنها 108 نماینده حاضر به شرکت در جلسه شدند؛ امری که مانع از به حد نصاب رسیدن نشست ویژه مجلس برای شروع رای اعتماد به کابینه شد. به دنبال آن محمد توفیق علاوی با ارسال نامه ای به برهم صالح از ماموریت تشکیل کابینه انصراف داد. وی در نامه خود گفت: زمانی که مامور تشکیل کابینه شدم به ملت عراق وعده داده بودم در صورتی که تحت فشارهای سیاسی قرار بگیرم از ماموریت تشکیل کابینه کنار خواهیم کشید. از این امر آگاهی داشتم که اصرار بر تشکیل کابینه مستقل، تشکیل دولت را برای بنده سخت خواهد نمود؛ زیرا گروهی که غرق در فسادند و با طایفه گری تجارت می نمایند، اولین متضررین آن خواهند بود.

پس از آن برهم صالح رئیس جمهور عراق با استعفای علاوی موافقت کرد.

ماده 76 قانون اساسی عراق درباره فرایند تشکیل دولت چه می گوید؛

اول : رئیس جمهور نامزدی را از فراکسیون اکثریت در مجلس مامور تشکیل شورای وزیران می نماید، این امر باید 15 روز بعد از انتخاب رئیس جمهور صورت گیرد.

دوم : رئیس شورای وزیران مامور تشکیل کابینه در مدت حداکثر 30 روز از تاریخ واگذاری این ماموریت به وی اسامی اعضای کابینه را معرفی می نماید.

سوم : رئیس جمهور نامزد جدیدی را برای تشکیل شورای وزیران ظرف مدت پانزده روز از ناکامی نخست وزیر اول برای تشکیل کابینه مامور می نماید، تا ظرف مدتی که در بند دوم این فصل آمده برای معرفی کابینه جدید اقدام کند.

چهارم : نخست وزیر مامور به تشکیل کابینه اسامی اعضای وزارتخانه ها و برنامه های وزیران را به مجلس نمایندگان ارائه می دهد، در صورتی که وزرا به صورت انفرادی با برنامه ها اکثریت مطلق آرا را به دست آورند این کابینه رای اعتماد به دست می آورد.

پنجم : در صورتی که این کابینه رای اعتماد لازم را به دست نیاورد رئیس جمهور ظرف مدت 15 روز نامزد جدید دیگری را مامور تشکیل کابینه جدید خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 24 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 833

به "اجازه بازگشت فرایند سیاسی عراق به خانه اول داده نخواهد شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه بازگشت فرایند سیاسی عراق به خانه اول داده نخواهد شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید