بزرگترین معامله تسلحیاتی کانادا و عربستان اجرایی می شود

به گزارش مجله آزات وب، قرارداد تسلیحاتی کانادا با عربستان در حالی وارد مرحله اجرا می شود که اکنون صادرات تسلیحات به عربستان در سطح داخلی و خارجی با انتقادهای زیادی همراه است.

بزرگترین معامله تسلحیاتی کانادا و عربستان اجرایی می شود

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

برای دریافت خدمات ویزای توریستی کانادا با مجربترین کارشناسان کشور همراه باشید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری روسیا الیوم، قرارداد تسلیحاتی کانادا با عربستان در حالی وارد مرحله اجرا می شود که اکنون صادرات تسلیحات به عربستان در سطح داخلی و خارجی با انتقادهای زیادی همراه است.

قراداد تسلیحاتی بین کانادا و عربستان به ارزش 15 میلیارد دلار که دو سال پیش امضا شد با موافقت کانادا برای فروش بیش از 70 درصد از تسلیحات مزبور، عملا اجرایی می شود.

روزنامه گلوب اند میل در شماره دو روز پیش خود نوشت: استیفان دیون وزیر خارجه کانادا شش مجوز برای صادرات مقادیری تسلیحات به عربستان صادر کرد که بیش از 70 درصد از قرارداد امضا شده بین دو کشور را شامل می شود.

ادعای مسئولان کانادایی در ناتوانی از منع اجرای قرادادهای دولت سابق

این روزنامه کانادایی اضافه نمود: با توجه به رویکرد دولت کنونی مبنی بر خودداری از قراردادهای تسلیحاتی، قرارداد مزبور با عربستان در واقع این پویا ترین قراداد تسلیحاتی کانادا به شمار می آید زیرا مسئولان دولت کنونی اعلام کرده اند نمی توانند در توافقنامه هایی که در زمان نخست وزیر سابق امضا شده است، دخالت کنند.

به نوشته روزنامه مزبور تعدادی از مخالفان این قراداد ادعاهای دولت در خصوص ناتوانی برای دخالت در قراردادهای دولت سابق را رد و اعلام نمودند این قرادادها نمی تواند بدون مجوز دولت اجرایی شود.

اجرایی شدن 11 میلیون از قرارداد تسلیحاتی با عربستان

این منبع همچنین یادآور شد که مجوز این قرارداد از سوی وزیر خارجه سابق کاناداد امضا شده است و او پیش از امضای خود از عبارت موافق استفاده کرده است و بر اساس مجوز او، 11 میلیارد دلار از قرارداد 15 میلیارد دلار با عربستان اجرایی می شود.

اکنون مجوز صادرات زره پوش های سبک و مقادیری سامانه های تسلیحاتی و لوازم یدکی مرتبط با آن صادر شده است به این ترتیب که این زره پوش ها به تیربار و ضد تانک مجهز خواهند شد.

این روزنامه توضیح داد که وزارت امور جهانی کانادا نیز توصیه کرده است باید مجوز صادرات این تسلیحات صادر شود تا با استفاده از آن به عربستان در جنگ علیه یمن کمک شود.

از مخالفت با قرارداد تسلیحاتی با عربستان تا صدور مجوز آن

این در حالی است که استیفان دیون از زمانی که پست وزیر خارجه را تصدی کرده است با اذعان به نقض حقوق بشر در عربستان با عملی کردن این قرارداد مخالف بود.

بنابر اعلام رادیو سی. بی.سی کانادا، گزارش وزارت خارجه این کشور در این خصوص نشان می دهد که هیچ دلیلی مبنی بر اینکه هزاران دستگاه زره پوشی که از سال 1990 به عربستان صادر شده است، در نقض حقوق بشر استفاده شده دیده نشده است.

تمایل دولت کانادا برای فروش تسلیحات به خاورمیانه با وجود موج انتقادها

گزارش های رسانه های قبلی کانادا نیز حاکی از این است که با وجود انتقادهای داخلی و خارجی به معاملات تسلیحاتی با عربستان، دولت جدید مایل است فروش تسلیحات دفاعی و امنیتی خود به خاورمیانه را افزایش دهد.

کانادا همچنین اعلام نمود که مدیر فروش تسلیحات به خاورمیانه که در ابوظبی مستقر است، مکلف شده است فروش تسلیحات دفاعی و امنیتی به خاورمیانه را افزایش دهد.

در همین ارتباط جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعلام نمود که تمایل ندارد از توافق امضا شده بین دولت سابق کانادا و عربستان در خصوص قرارداد تسلیحاتی عقب گرد کند.

وزیر امور خارجه کانادا در سازمان ملل نیز اعلام نمود که کشورش احکام مربوط به فروش تسلیحات را تشدید خواهد کرد تا تضمین شود که از تسلیحات و تجهیزات فروخته شد استفاده نابجا نمی شود.

این در حالی است که در طول سه سال گذشته برخی رسانه های جهان اخبار تایید نشده ای منتشر کردند مبنی بر اینکه کانادا توافقنامه ای به ارزش 15 میلیارد دلار با مسئولان عربستان امضا کرده است که بر اساس آن در نظر دارد خودروهای زرهی سبک از نوع ال.ای. وی ساخت شرکت ژنرال دینامیکس لند سیستمز کانادا را به عربستان صادر کند.

اما این موضوع به سرعت به یک موضوع داغ در سازمان های دست اندرکار حقوق بشر تبدیل شد به این معنی که تجارت سلاح در کانادا بر اساس توافقنامه های تجارت اسلحه صورت نمی گیرد.

کارشناسان مسائل حقوقی یادآور شدند امضای این معامله تسلیحاتی با عربستان همزمان با مخالفت کانادا با معاهده تجارت سلاح که در سال 2014 به اجرا گذاشته شد، صورت گرفت.

آیا کانادا و عربستان قرارداد محرمانه هم دارند؟

به عبارت دیگر بسکمک از این کارشناسان آنان اعلام نمودند که کانادا تنها کشور عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و گروه جی 7 است که معاهده تجارت اسلحه را امضا نکرده است به این دلیل که با ریاض قراداد تسلیحاتی امضا کرده است و چه بسا قراردادهای دیگری هم باشد که هنوز محرمانه باقی مانده است.

ابتکار سنای آمریکا برای جلوگیری از صادرات سلاح به عربستان

در این میان کریس مورفی یکی از سناتورهای حزب دموکرات دو روز پیش ابتکار جدیدی را برای جلوگیری از صادرات سلاح به عربستان پس از خرابی گسترده حاصل از حملات عربستان به یمن آغاز کرد.

روزنامه واشنگتن پست در این باره نوشت: شورای سنای آمریکا در طول سه دهه گذشته هیچ مصوبه ای برای جلوگیری از فروش سلاح به متحد سعودی صادر نکرد اما تلاش های مورفی در بحبوحه نارضایتی برخی قانونگذران آمریکایی اجرا شده است که صادرات سلاح به آمریکا را به ضرر منافع امنیت ملی آمریکا می بینند.

ناامیدی کاخ سفید از عملکرد عربستان در خاورمیانه

این روزنامه یادآور شد که بازتاب ناامیدی از عربستان به کاخ سفید نیز رسید تا جایی که باراک اوباما اعلام نمود که از رفتارها و اقدامات عربستان در خاورمیانه ناامید و روی گردان شده است.

اوباما همچنین در مصاحبه اخیر با مجله آتلانتیک روابط بین واشنگتن و ریاض را پیچیده توصیف کرد.

مورفی نیز در مصاحبه ای که واشنگتن پست با وی انجام داد، شخصا اعتراف کرد می داند که نمی تواند تایید تعداد زیادی از همتایان خود در شورای سنای آمریکا یا داخل دولت اوباما را جلب کند و چه بسا کنندگان و مسئولان دولتی از عربستان آشکارا انتقاد می کنند هرچند به قدرت و ثروت آن به عنوان یک متحد حیاتی در خاورمیانه اعتماد دارند.

منبع: تسنیم
انتشار: 8 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 384

به "بزرگترین معامله تسلحیاتی کانادا و عربستان اجرایی می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین معامله تسلحیاتی کانادا و عربستان اجرایی می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید