حمایت های نصفه و نیمه کرونایی

به گزارش مجله آزات وب، بیشتر از دو هفته است که اولین مرحله از یارانه معیشتی کرونا به حساب مشمولان واریز شده است؛ یارانه ای که البته حواشی زیادی به دنبال داشت و هنوز کسی به درستی به سوالات و اعتراضات مردم در این خصوص پاسخ نداده است.

حمایت های نصفه و نیمه کرونایی

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران به نقل از صبح نو، نزدیک به یک سال از شیوع بیماری کرونا می گذرد و دولت تلاش داشته در این مدت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه کمک های مختلفی همچون پرداخت وام یک میلیون تومانی در دو نوبت و کمک هزینه 200 تا 600 هزار تومانی را در دستور کار خود قرار دهد. از حدود دو ماه پیش قرار بر این شد که در راستای حمایت از معیشت اقشار کم درآمد که در شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا کسب درآمد آنها مختل شده است، کمکی نقدی در چهار مرحله پرداخت شود و رییس جمهوری اعلام کرد برای جمعیت 30 میلیون نفری، هر نفر صدهزار تومان واریز خواهد شد.

هر زمان که دولت تصمیم می گیرد، یارانه ای را برای کوتاه مدت یا بلندمدت پرداخت کند، بسکمک از مردم می خواهند بدانند که آیا شامل حال شان می شود یا خیر؛ شناسایی مشمولان توسط وزارت رفاه به این صورت بود که حمایت معیشتی 120 هزار تومانی ماهانه به ازای هر نفر، به افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی؟ره؟ و سازمان بهزیستی، تعلق می گیرد. همچنین حمایت معیشتی صدهزار تومانی به ازای هر نفر، شامل خانوارهایی می شود که هیچ یک از اعضای آن ها حقوق ماهانه دریافت نمی کنند، هیچ یک از اعضای آنها بیمه پرداز نباشند و بر اساس بررسی شاخص های بانکی اعضای خانوار توسط بانک مرکزی، در زمره دهک های پایین هستند و خانوارهایی که بسته حمایت معیشتی 200 تا 600 هزار تومان دریافت می کنند.

بنابراین کارکنان بخش دولتی، نیمه دولتی، عمومی، بخش خصوصی و مستمری بگیران صندوق های بازنشستگی که دریافتی ماهانه دارند و به نحوی شاغل یا بازنشسته محسوب می شوند، در زمره این گروه نیستند. حمایت معیشتی 100 و 120 هزار تومان از آذر به مدت چهارماه پرداخت می شود. بنا بر آنچه از سوی دولت اعلام شده است، اولین مرحله واریزی نیز ساعت 24 پنجشنبه، 27 آذر به حساب خانوارهای مشمول این طرح واریز شد.

شاید یکی از اصلی ترین ایرادات طرح یارانه معیشتی کرونا، به شروط آن بازشود؛ شروطی که به طور کامل افراد نیازمند را پوشش نمی دهد. یکی از شروط برای دریافت این یارانه، نداشتن حقوق ثابت است؛ شرطی که بسکمک از افراد با حقوق پایین را از دور خارج کرد و مردم زیادی با وجود اینکه حداقلی ترین حقوق ها را دریافت می کردند، مشمول این طرح نشدند.

خانم حسینی یکی از افرادی است که طبق گفته مسوولان دولت باید این یارانه معیشتی شامل حال او شود. وی در گفت وگو با خبرنگار روزنامه صبح نو می گوید: ما به خاطر داشتن یک فرزند معلول تحت پوشش بهزیستی هستیم. از خودمان خانه و ماشین داریم اما همسرم به خاطر شیوع ویروس کرونا ناچار شد مغازه خود را تعطیل و در ماه های اخیر با ماشین شخصی خود به طور آزاد کار کند. با وجود این، اواخر آذر به ازای هر نفر از اعضای خانواده مان، 120 هزار تومان به حساب مان واریز شد. وی ادامه داد: وام یک میلیون تومانی را هم مدتی پیش دریافت کردیم. آقای سجادی اما فرد دیگری است که ماه هاست کسب وکار خود را از دست داده؛ وی که پیش از این فست فودی داشته است، به صبح نو می گوید: بعد از تعطیل شدن کسب وکارم همچنان بیمه خود و خانواده ام را با هزار زحمت پرداخت کردم. با این حال و با وجود تعطیل شدن کسب وکارم و افت شدید مشتریانم، این یارانه به ما تعلق نگرفت.

اما بر اساس اطلاعیه وزارت تعاون، این وزارتخانه فقط مسوولیت شناسایی مشمولان بر اساس اطلاعات ثبتی که از سایر دستگاه ها دریافت شده است را بر عهده دارد و تعیین تعداد مشمولان و مدیریت فرایند پرداخت مبالغ این طرح حمایتی، بر عهده سازمان برنامه و بودجه است. وزارت تعاون همچنین در اطلاعیه ای از مردم خواست باتوجه به شرایط خاص حاصل از شیوع کرونا از مراجعه حضوری به این وزارتخانه، ادارات کل استانی و سایر نهادها برای پیگیری حمایت معیشتی کرونا خودداری کنند. علاوه بر این، اخیرا محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی رییس جمهوری از تفاهم دولت و مجلس برای اجرای مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا خبر داد و گفت: بر اساس این تفاهم قرار شد تا اصلاحی در مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شود و تعداد جمعیتی که در این طرح معیشتی کمک لازم را دریافت می کنند تا 40 میلیون نفر افزایش پیدا کند. شایان ذکر است پرداخت وام یک میلیون تومانی به یارانه بگیران، کمک هزینه 200 تا 600 هزار تومانی، تسهیلات کرونایی بنگاه های آسیب دیده و بیمه بیکاری کرونا از جمله اقداماتی است که طی ماه های اخیر و به دنبال شیوع بیشتر کرونا به مردم ارائه شده است.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1543

به "حمایت های نصفه و نیمه کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمایت های نصفه و نیمه کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید