خبرنگاران پشتیبانی و مانع زدایی از منطقه آزاد چابهار در اولویت است

به گزارش مجله آزات وب، چابهار - خبرنگاران - دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: پشتیبانی از تولید و مانع زدایی از منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در اولویت است.

خبرنگاران پشتیبانی و مانع زدایی از منطقه آزاد چابهار در اولویت است

به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا مومنی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: بررسی موانع و چگونگی برطرف آن ها یکی از اهداف اصلی سفر 2 روزه ما به منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار است.

وی اضافه کرد: در منطقه آزاد چابهار 2 هدف کلی در بحث تولید را پیگیری می کنیم و برای اینکه تولید مستمر با رویکرد صادرات داشته باشیم باید برای تامین منابع واحدهای تولید کمک کنیم و پشتیبانی های لازم را در دستور کار قرار دهیم تا موانع بخش خصوصی برطرف شود.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: به لحاظ امکانات پشتیبانی، تامین زمین و سایر زیرساخت ها نیز باید اقداماتی را انجام دهیم که این مهم نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی شرح داد: بحث مانع زدایی ها را در دستورالعمل ها و روش ها پیش بینی می کنیم و موضوع اصلاح برخی قوانین و مقررات را پیگیری خواهیم کرد.

مومنی با بیان اینکه تلاش می کنیم طی یک ماه آینده چارچوب پشتیبانی ها و موانع زدایی ها را ساماندهی و با تدوین برنامه هایی عملیاتی به سمتی حرکت کنیم که مسائل مرتفع شود.

وی با بیان اینکه طی 2 روز گذشته دیدیم که در منطقه آزاد چابهار کارهای زیرساختی بسیار موثری اجرا شده است گفت: بسکمک از موانع زیرساختی در این منطقه مرتفع و جهت برای آینده هموار شده تا سایر طرح های اجرایی و زیرساختی، تکمیل شود.

وی با اشاره به اینکه در حوزه های مختلفی کارهای خوبی اجرا شده است بیان داشت: یکی از این کارها، طرح هاب و شبکه پتروشیمی است که در زمینی به مساحت هزار و 200 هکتار، تولید هشت میلیون تن محصول را به دنبال خواهد داشت و قرار است 18 واحد بزرگ را در خود جای دهد. در حوزه صنایع پایین دستی پتروشیمی هم 6 واحد تولیدی جانمایی شده است که 2 واحد آن ها تا 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در بازدید دیروز قول دادند تا اواسط سال 1401 به مرحله تولید برسند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور اضافه کرد: مواد اولیه تامین شده و هیچ مسئله ای برای آغاز تولید در حوزه پتروشیمی وجود ندارد.

وی به طرح تولید فولاد اسفنجی چابهار با تولید 1.8 دهم میلیون تن ظرفیت اشاره کرد و گفت: تا به امروز حدود 121 میلیون دلار اعتبار از محل صندوق ذخیره ارزی تامین شده است و این پروژه هم حدود 47 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. این طرح می تواند برای توسعه منطقه آزاد چابهار اثرگذار باشد و با اجرای آن، زنجیره تولید منطقه تکمیل شود.

مومنی به موضوع توسعه گردشگری منطقه آزاد چابهار هم اشاره کرد و اضافه کرد: با توجه به افزایش زمین هایی که در طرح توسعه منطقه آزاد پیش بینی شده است به نظر می رسد چابهار بتواند به یکی از قطب های جذاب گردشگری جنوب کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: با توجه به زیرساخت هایی همچون ساخت هتل و ایجاد امکانات گردشگری برای استفاده از دریا و وجود سواحل زیبا، مردم سفر به چابهار را بیشتر در برنامه های خود قرار خواهند داد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با بیان اینکه منطقه آزاد چابهار در بحث سرمایه گذاری بیش از 12 درصد نسبت به یک سال گذشته با افزایش روبرو بوده است شرح داد: گزارش عملکرد هشت ساله مناطق آزاد کشور در دست تدوین است و احتمالا تا نیمه دوم اردیبهشت ماه به مردم اعلام خواهیم کرد.

مومنی بیان داشت: در برنامه هفتم توسعه، پیش بینی هایی برای اصلاح برخی مقررات اجرا شده تا مناطق آزاد کشور بتوانند با اختیارات بیشتری فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگاران، حمیدرضا مومنی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، (یکشنبه) در نخستین روز از سفر خود به منطقه آزاد چابهار از طرح های متعددی همچون شهر فرودگاهی، مجموعه ورزشی چهار هزار نفری کریکت و 12 هزار نفری فوتبال در دهکده المپیک، طرح آبرسانی به روستای 10 هزار نفری تیس، مجتمع فولاد مکُران، عملیات اجرایی بزرگراه چابهار - کنارک، طرح احداث هتل هفت طبقه گیلان، کارخانه توربافی و طرح آماده سازی زمین های مسکونی منطقه آزاد چابهار بازدید و با حضور در گلزار شهدای گمنام، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور امروز نیز از بنادر چابهار و طرح توسعه اسکله شهید بهشتی دیدن کرد. آخرین برنامه کاری مومنی در منطقه آزاد چابهار، نشست با فعالان اقتصادی است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 فروردین 1400 بروزرسانی: 30 فروردین 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1684

به "خبرنگاران پشتیبانی و مانع زدایی از منطقه آزاد چابهار در اولویت است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پشتیبانی و مانع زدایی از منطقه آزاد چابهار در اولویت است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید