راه چاره هایی که می تواند جایگزین موقت، اما موثر برای ساخت خوابگاه باشد ، از اجاره تا وام ودیعه مسکن

به گزارش مجله آزات وب، خوابگاه های متاهلی در دانشگاه ها طی سال های اخیر به یکی از مطالبات اصلی دانشجویان تبدیل شده. فرایند مطالبات دانشجو برای اسکان در این خوابگاه ها از ثبت درخواست اسکان گرفته تا تجمع هایی که برگزار می گردد، نمود پیدا نموده است.

راه چاره هایی که می تواند جایگزین موقت، اما موثر برای ساخت خوابگاه باشد ، از اجاره تا وام ودیعه مسکن

جهت دریافت خدمات پتینه کاری سقف با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، کمبود خوابگاه های متاهلی و توسعه این خوابگاه ها در دانشگاه ها طی سال های اخیر به یکی از مطالبات اصلی دانشجویان تبدیل شده است. فرایند مطالبات دانشجو برای اسکان در این خوابگاه ها از ثبت درخواست اسکان گرفته تا اعتراضات و تجمع هایی که برگزار می گردد نمود پیدا نموده است.

اما چرا مسئولان دانشگاه ها و وزارت خانه های تابعه با وجود این اعتراضات و درخواست های دانشجویان متاهل کمترین اقدام را در برطرف سازی این مشکل دارند و قدمی موثر برای برطرف آن برنمی دارند؟

کمبود بودجه بهانه ای برای کم کاری

در گزارش های متعددی به سراغ مسئولان مختلف دانشگاهی و وزارت خانه های علوم و بهداشت و حتی مجلس شورای اسلامی رفتیم که تقریبا برای شانه خالی کردن از این مسئولیت مسئله کمبود بودجه را مطرح کردند و معتقدند که تا زمانی که بودجه ساخت خوابگاه جدید به دانشگاه ها اختصاص پیدا نکند نمی توانند مسئله اسکان دانشجویان متاهل را حل نمایند.

درست است که کمبود بودجه مهمترین مسئله برای حل مسائل است و اگر بودجه طرح های عمرانی تحقق پیدا نکند نمی توان قدمی برای حل مسئله برداشت.

کمبود بودجه بهانه ای شده برای کم کاری در کشور که وقتی مطالبه ای از مسئولی در هر سازمان یا نهادی می گردد این مشکل را به عنوان پاسخ مطالبه به افکار عمومی می دهد در صورتی که این بهانه نمی تواند دردی از دانشجویی که به دنبال سقفی برای خود و خانواده اش است دوا کند.

اما مشکل اصلی این است که مسئولان زیربط حل مشکل خوابگاه متاهلی و اسکان دانشجویان را فقط ساخت خوابگاه جدید و اضافه شدن ظرفیت به خوابگاه های قبلی می دانند، که صد البته ساخت خوابگاه جدید راه چاره پایدار برای حل مشکل است و می توانند سال ها احتیاج دانشجو را برطرف کند، اما مسئله این است که وقتی دانشگاه ها مشکل بودجه برای ساخت خوابگاه جدید دارند چرا به دنبال راه چاره دیگر برای حل مشکل اسکان دانشجویان نیستند؟

برای حل این موضوع و ارائه راه چاره هایی برای اسکان دانشجویان به سراغ بعضی مسئولان رفتیم که خودشان هم معتقد هستند که می توان راه چاره های دیگری برای حل این مشکل در نظر گرفت اما...

بیشتر بخوانید

خوابگاه هایی که خاک می خورند؛ اما در اختیار دانشجو قرار داده نمی شوند

را ه حل هایی که در آنالیز های اجرا شده می توان جایگزین موقت برای ساخت خوابگاه متاهلی باشد :

-اجاره خوابگاه مدت دار مانند پانسیون های خوابگاهی با مشارکت دانشگاه و صندوق های رفاه دانشجویان

-استفاده از مسکن مهربا همکاری وزارت مسکن و شهرسازی که در اطراف تمامی شهر های کشور احداث شده است

-مشارکت دانشگاه با بخش خصوصی در ساخت خوابگاه جدید که زمین خوابگاه را دانشگاه تامین کند و ساخت آن را بخش خصوصی برعهده بگیرد که کمترین زمان را برای ساخت خوابگاه می توان اختصاص داد.

-استفاده از وام های ودیعه مسکن، که دانشگاه ها می توانند با همکاری با بانک ها با پرداخت وام ودیعه مسکن مسائل اسکان دانشجویان دانشگاه خودشان را حل نمایند.

-استفاده از ظرفیت خیرین هم برای ساخت خوابگاه جدید و هم برای تامین وام ودیعه مسکن و هم برای اجاره خوابگاه ها

این موارد راه چاره هایی است که دانشگاه ها می توانند جایگزین ساخت خوابگاه جدید نمایند چرا که زمان بر بودن ساخت خوابگاه و هزینه های سنگینی که خوابگاه جدید می طلبد نه تنها انگیزه ای به مسئول دانشگاهی برای حل مشکل نمی دهد بلکه باعث می گردد که به جای پرداختن به راه چاره های جایگزین، حل مشکل را از اولویت خارج می نمایند و نتیجه آن هم می گردد سرگردانی دانشجویانی که به امید اسکان در خوابگاه متاهلی ادامه تحصیل می دهند در صورتی که چیزی غیر از این انتظار آن ها را در دانشگاه ها و حتی دانشگاه های سطح یک کشور می کشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1468

به "راه چاره هایی که می تواند جایگزین موقت، اما موثر برای ساخت خوابگاه باشد ، از اجاره تا وام ودیعه مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه چاره هایی که می تواند جایگزین موقت، اما موثر برای ساخت خوابگاه باشد ، از اجاره تا وام ودیعه مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید