رشد 71 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 5 ماهه امسال

به گزارش مجله آزات وب، اطلاعات منتشر شده از سوی بانک مرکزی نشان می دهد: تسهیلات پرداختی بانک ها طی پنج ماهه سال 1399 مبلغ 506 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش های اقتصادی پرداخت کرده که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 210 هزار میلیارد تومان معادل 71 درصد افزایش داشته است.

رشد 71 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 5 ماهه امسال

بر اساس این آمارها، در 5 ماهه سال جاری، بخش خدمات با دریافت 35.3 درصد از کل تسهیلات پرداختی بانک ها در رتبه او قرار داشته و بخش صنعت و معدن نیز با دریافت 30.8 درصد تسهیلات بانکی در رتبه دوم قرار گرفته است. همچنین بخش بازرگانی با دریافت 20.3 درصد کل تسهیلات پرداختی، رتبه سوم را به خود اختصاص داده است.

سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش های مالی طی پنج ماهه سال جاری مبلغ 307 هزار میلیارد تومان معادل 60.8 درصد کل تسهیلات پرداختی است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ 136 هزار میلیارد تومان معادل 79.8 درصد افزایش داشته است.

سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن طی پنج ماهه سال جاری معادل 120 هزار میلیارد تومان بوده است که حاکی از تخصیص 39 درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه در گردش کلیه بخش های مالی (مبلغ 307 هزار میلیارد تومان) است.

از 155 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل 77 درصد آن (مبلغ 120 هزار میلیارد تومان) در تأمین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت دهی به تأمین منابع برای این بخش توسط بانک ها در سال جاری است.

ذکر این نکته ضروری است که همچنان باید در تداوم راستا جاری، ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت دریافت پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.

بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به راستا صحیح اعتبار دهی بانک ها، افزایش بهره وری بانک ها در تأمین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک ها و ترغیب بنگاه های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم در تأمین مالی طرح های مالی (ایجادی) توجه ویژه ای کرد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1349

به "رشد 71 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 5 ماهه امسال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رشد 71 درصدی پرداخت تسهیلات بانکی در 5 ماهه امسال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید