سازوکار اعتراض مودیان به میزان مالیات معین شد

به گزارش مجله آزات وب، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز-چهارشنبه- موادی دیگر از لایحه مالیات بر ارزش افزوده را تصویب کردند. نخست ماده 58 این لایحه که دیروز برای تکمیل به کمسیون مالی ارجاع شده بود، آنالیز شد.

سازوکار اعتراض مودیان به میزان مالیات معین شد

به گزارش ایرنا، در ماده 58 مصوب شد که یک متن جایگزین ماده 238 مالیات های مستقیم گردد و به قانون مالیات بر ارزش افزوده نیز تسری یابد.

بنابر ماده 238؛ در مواردی که برگ تشخیص مالیات صادر و به مودی ابلاغ می گردد چنان چه مودی نسبت به آن معترض باشند می تواند ظرف مدت 30 روز از تاریخ ابلاغ شخصا به وسلیه وکیل تام الاختیار خود با ارائه دادن اسناد و مدارک کتبا از اداره امور مالیاتی تقاضای رسیدگی مجدد کند.

مسئول/ مسئولین مربوطه که از طرف سازمان امور مالیاتی معین می شوند موظف هستند پس از ثبت درخواست مودی و ظرف مهلتی که بیش از 45 روز از ثبت درخواست نباشد به موضوع رسیدگی کند و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابراز شده را برای رد مندرجات برگ تشخیص کافی دانست آن را رد و در صورتی که دلایل و اسناد و مدارک ابرازی را موثر در تعدیل درآمد تشخیص دهد موارد تعدیل درآمد مشمول مالیات را معین کند.

چنانچه مودی نظر مسئول/ مسئولین مربوط در تعدیل درآمد مشمول مالیات را قبول کند درآمد مشمول مالیات تعدیل شده قطعی است در غیر این صورت برای رسیدگی به ما به تفاوت تا مبلغ مورد اعتراض مودی موضوع به هیات اختلاف مالیاتی ارجاع داده می گردد. همچنین هر گاه دلیل و اسناد و مدارک ابرازی مودی را برای برگ تشخیص یا تعدیل درآمد موثر تشخیص ندهد باید موضوع را مستدلا در پرونده منعکس و مراتب را برای رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع کند.

نمایندگان در تبصره یک این ماده تصویب کردند؛ دستور العمل اجرای این ماده با پیشنهاد امور مالیاتی به تصویب وزیر مالی و دارایی می رسد.

بنابر تبصره 2 این ماده؛ در مواردی که مودی اطلاعات مربوطه را به وسیله سامانه مودیان اظهار نموده باشد مطابق احکام قانون سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی مصوب 1389 رفتار خواهد شد.

نمایندگان در ادامه آنالیز جزئیات لاحیه مالیات بر ارزش افزوده ماده 66 این لایحه را آنالیز و تصویب کردند؛ بنابر این ماده مقرر شد تبصره دو ماده 274 قانون مالیات های مستقیم اصلاح شده و به قانون مالیات بر ارزش افزوده تسری یابد به این ترتیب؛ عبارت سازمان امور مالیاتی کشور جایگزین عبارت دادستانی انتظامی مالیاتی می گردد. حکم این بند از فصل 9 باب چهارم قانون مالیات های مستقیم به مالیات بر ارزش افزوده تسری می یابد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه آنالیز جزئیات لایحه مالیات بر ارزش افزوده بند 13 ماده 9 این لایحه منحصرا سود تسهیلات اعطایی شرکت های لیزینگ دارای مجوز فعالیت از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به مشتریان (مصرف کنندگان) را تصویب کردند.

بنابر تبصره این ماده، مالیات بر ارزش افزوده، بهای دارایی هاو اموال مورد واگذاری موضوع قرارداد شرکت های لیزینگ با مشتریان مشمول این فعالیت نیست.

نمایندگان همچنین یک ماده را به این لایحه الحاق کردند؛ عوارض و مالیات موضوع این قانون که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران به صورت قطعی وصول و به حساب های مربوط واریز می گردد مشمول حکم ماده 160 قانون امور گمرکی می باشد.

منبع: فرارو
انتشار: 5 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1091

به "سازوکار اعتراض مودیان به میزان مالیات معین شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "سازوکار اعتراض مودیان به میزان مالیات معین شد" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازوکار اعتراض مودیان به میزان مالیات معین شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید