صادرات محصولات باغی رشد یافت، اصلاح باغات فرسوده

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران، شکراله حاجی وند صبح چهارشنبه در سمپوزیوم ملی میوه های ریز ایران در ساری به وضعیت سطح کشت و فراوری در حوزه باغبانی، میوه های سرسیری و ریز اشاره و افزود: سطح زیر کشت محصولات باغی از دو میلیون و 352 هزار هکتار به دو میلیون و 866 هزار هکتار در سال قبل و فراوریات محصولات باغی نیز از 12 میلیون تن به بیش از 22 میلیون تن در سال قبل رسیده است.

صادرات محصولات باغی رشد یافت، اصلاح باغات فرسوده

وی گفت: همچنین محصولات دیم نیز بیش از دو برابر شد و فراوریات آبی نیز به بیش از 19 میلیون تن رسیده که بیشترین فراوری مربوط به محصولات سردسیری و خشک است و سهم میوه های دانه های ریز به 3.8 میلیون تن رسیده است.

حاجی وند درباره صادرات محصولات سردسیری اضافه نمود: در سال گذشته بیش از یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول با ارزش بیش از دو میلیارد و 720 میلیون دلار از کشور صادر شد که از نظر وزنی 36 درصد و از نظر ارزشی 4.5 درصد رشد داشته است.

وی ادامه داد: پسته، زعفران، سیب، انگور و کشمش بیشترین محصولات صادراتی را تشکیل داده اند و میزان صادرات پسته در سال قبل 130 هزار تن بوده است و بهترین سال برای صادرات پسته 183 هزار تن مربوط به 93 بوده است.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری یادآور شد: تاپایان سال گذشته بیش از 600 هزار تن صادرات سیب در کشور انجام شده است و این درحالی که از محصول سال قبل تاکنون 800 هزار تن صادرات سیب انجام شد که یک رکورد صادراتی محسوب می گردد.

حاجی وند به برنامه های مدیریت باغبانی اشاره و افزود: یکی از مهمترین برنامه ها توسعه باغات در 500 هزار هکتار از اراضی کم بازده و دیم است و در امسال 29 هزار هکتار از اراضی سطح کشت خواهند رفت.

مدیرکل دفتر میوه های سردسیری وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به بهره گیری از آبهای مرزی برای توسعه باغات ادامه داد: برنامه مطالعاتی برای توسعه باغات و الگوی کشت را در دستور کار قرار داده ایم.

وی اصلاح باغات فرسوده را از دیگر برنامه های مهم برشمرد و گفت: بسیاری از اقلام فراوریی نیازمند اصلاح و بازسازی است و باغات سنتی و فرسوده باید اصلاح شوند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 33

به "صادرات محصولات باغی رشد یافت، اصلاح باغات فرسوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات محصولات باغی رشد یافت، اصلاح باغات فرسوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید