طی دوره پاندمی 80 درصد از کادر درمان به کرونا مبتلا شده اند

به گزارش مجله آزات وب، خبرنگاران/خراسان رضوی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: حدود 80 درصد از کادر درمان طی دوره پاندمی کووید دچار این عارضه حتی تا چند مرتبه شده اند و بسیاری از آن ها از عوارض کرونا آزرده خاطر هستند.

طی دوره پاندمی 80 درصد از کادر درمان به کرونا مبتلا شده اند

عباس عبادی در مراسم افتتاح دومین مرحله از هشتمین دوره طرح زائران رضوی که شامگاه پنجشنبه، 13 آبان، در مشهد برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره شهدای مدافع سلامت اظهار کرد: در خصوص کووید و جنبه های علمی آن بسیار شنیده ایم. شاید قبل از پاندمی کووید توجه مردم به زحمات کادر درمان کمتر بود و دوربین ها به سمت زحمات پنهان و آشکار حوزه سلامت کمتر کشیده می شد اما این بلیه فرصتی را به نظام سلامت داد که اولا توان و ظرفیت های خود را مجدد بررسی کند و زیرساخت های خود را در حوادث مشابه تقویت کند و از همه مهم تر علی رغم مصیبت های کرونا توانست یک سرمایه اجتماعی بزرگ برای نظام سلامت و کارکنان آن جلب کند.

عبادی شرح داد: حدود 60 درصد از کارکنان نظام سلامت مربوط به حوزه پرستاری هستند و این جمعیت با همکاران پیش بیمارستانی، پیراپزشکی و پزشکان بالغ بر 90 درصد کادر سلامت را تشکیل می دهند. 10 درصد مابقی نیز همکاران پشتیبان و لجستیک هستند که نبود آنان موجب می شود کارها به درستی انجام نشود. بنابراین همه این مجموعه یک تیم هستند. علی رغم این که کشور ما بیشتر اوقات به دلایلی همچون وسعت و مهاجرپذیر بودن در شرایط ویژه بوده اما خوشبختانه ظرفیت موجود در نظام سلامت و پشتیبانی که ناشی از سرمایه های اجتماعی بود، ما را کمتر دچار بحران کرد.

وی بیان کرد: باید قدردان پروردگاری باشیم که بخشی از وجود خود را در وجود همه ما به ودیعه گذاشته و با این حرفه به کادر سلامت فرصت خدمت به خلق داده است. چنین دیدگاهی نسبت به حرفه درمان احساس خوشایندی در کارکنان آن ایجاد می کند. مخلوقاتی که در جهت تکامل خود دچار مشکل جسمی و یا روانی می شوند، به دست کادر درمان سپرده می شوند تا دوباره آنان را به جهتی که برای آن طراحی شده اند، بازگردانند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پاندمی کرونا کمک کرد که علاوه بر سرمایه اجتماعی کاهش یافته، یک تصویر اجتماعی مثبت از این حرفه ایجاد شود. معمولا تصویر اجتماعی کادر درمان به خوبی دیده نمی شد و شاید این فرصتی که در اختیار ما بود که موجب شد نگاه رسانه ها و سازمان های پشتیبان به کادر درمان همچون گذشته نباشد.

وی با بیان اینکه برای حفظ سرمایه اجتماعی نظام سلامت باید ارزش آفرینی کنیم، گفت: از این رو اگر تصور کنیم محل کار ما در چهاردیواری بیمارستان است و کل قدرت دانشی و مهارتی ما در این چارچوب محبوس شده، آنچه مردم از ما می شناسند، به دوران قبل از پاندمی باز خواهد گشت اما اگر این فضا و فرصت را برای خود ایجاد کنیم تا مردم توانایی ما را بیشتر بشناسند و فقط هنگامی که بیمار هستند سراغ ما نیایند، چنین رویکردی تبدیل به یک قدرت پایدار می شود و یک احساس خشنودی متقابل در کارکنان سلامت و مردم ایجاد خواهد کرد.

عبادی بیان کرد: وظیفه هر عضو کادر سلامت، بهداشت، پرستاری، مامایی و... این است که وقتی میان مردم است، حتما در گام اول در زمینه پیشگیری که موجب ارتقای سلامت است، نقش آفرینی جدی تری داشته باشد. اگر ما به ارتقای سواد سلامت کمک کنیم، چه بسا به پاندمی مشابه دچار نشویم. پیش از این پاندمی همیشه نگران بیمارهای مزمن و بیمارهای غیر واگیر بودیم چراکه متاسفانه جمعیت ما در 20 تا 30 سال آینده به سمت پیر شدن پیش می رود. از طرفی امید به زندگی افزایش پیدا کرده اما تعداد موالید کاهش داشته است. باید توجه داشت نیروی مولد کشور با پیر شدن جمعیت کاهش پیدا خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی وی افزود: همچنین آمار فزاینده ابتلا به بیمارهای قلبی، دیابت و... با اضافه شدن به جمعیت سالمند می تواند بار نظام سلامت را افزایش دهد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت و درمان بیان کرد: از زمان شیوع کرونا سازمان ها و گروه های جهادی زیادی به کمک ما آمدند و ما تنها نبودیم. یکی از نمونه های این همکمک حضور روحانیون به ویژه روحانیون جوان آن هم در زمانی که همه ما ترس از کرونا به دلیل ناشناخته بودن آن داشتیم، بود. این روحانیون به ما نشان دادند غیر از وظایفی که در این لباس مقدس بر عهده دارند، در میان مردم و کنار آنان هستند. آنان در شرایطی به کمک ما آمدند که شاید خیلی ها از آن دوری می کردند. اینان زمانی که فشار زیادی به کادر درمان به دلیل تعداد زیاد بیماران وارد شده بود، همراه و کمک کننده بودند و ما را همراهی کردند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 11 آذر 1400 بروزرسانی: 11 آذر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1997

به "طی دوره پاندمی 80 درصد از کادر درمان به کرونا مبتلا شده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طی دوره پاندمی 80 درصد از کادر درمان به کرونا مبتلا شده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید