لاوروف: روسیه و اتحادیه اروپا به کوشش برای اجرای کامل برجام ادامه می دهند

به گزارش مجله آزات وب، وزیر خارجه روسیه در انتها مذاکرات تلفنی خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، مواضع مسکو درباره اوضاع پیرامون توافق هسته ای با ایران، استقرار سامانه های موشکی آمریکا در ژاپن و کاهش حضور نظامی آمریکا در آلمان را اظهار داشت.

لاوروف: روسیه و اتحادیه اروپا به کوشش برای اجرای کامل برجام ادامه می دهند

با ما سفر کنید و با تور ترکیبی اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، پس از مکالمه تلفنی روز سه شنبه خود با جوزپ بورل نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه و سیاست های امنیتی اظهار داشت که روسیه و اتحادیه اروپا قصد دارند اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته ای ایران را تضمین نمایند.

لاوروف گفت: مسلماً ما با جزئیات کامل درباره شرایط برنامه هسته ای ایران بحث کردیم. ما بر اجرای تعهدات خویش - هم طرف روسی و هم اتحادیه اروپا - تأکید نموده و قصد داریم به کوشش برای اجرای پایدار و کامل توافقنامه هسته ای با ایران ادامه دهیم.

به گفته لاوروف، وی به همراه بورل به گفتگو درباره بعضی فرآیندهای پیچیده که هم اکنون در وین به عنوان چارچوب فعالیت شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای و هم در نیویورک جریان دارد، پرداختند.

وزیر امور خارجه روسیه یادآور شد: در وین و نیویورک، همتایان آمریکایی ما در کوششند تا راه چاره هایی را ترویج دهند که اساساً با همه توافقات حاصله در چارچوب برجام که از سوی قطعنامه شماره 2231 توسط شورای امنیت سازمان ملل تایید شده، منافات دارد.

گفت و گوی تلفنی لاوروف و بورل، پس از ملاقات روز سه شنبه وزیر خارجه روسیه با محمد جواد ظریف همتای ایرانی وی در مسکو انجام شد.

لاوروف در کنفرانس مطبوعاتی در سرانجام مذاکراتش با ظریف نیز از اقدامات غیرقانونی آمریکا در برخورد با ایران انتقاد کرد که سعی دارند هم در چارچوب آژانس بین المللی انرژی اتمی و هم در سطح سازمان ملل به پیش ببرند و مسکو با آنها مخالف است.

ارزیابی دقیق مسکو از امکان استقرار سامانه موشکی آمریکا در ژاپن

وزیر خارجه روسیه در سرانجام مذاکرات تلفنی خود با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، همچنین تاکید نمود که مقامات مسکو مایلند قبل از تصمیم گیری درباره اقدامات بعدی خود، شرایط مربوط به مواضع ژاپن در مورد استقرار سامانه ه ای دفاع موشکی Aegis Ashore آمریکایی را روشن کند.

وی گفت: ما تصمیمات مشخصی درباره شرایط سیستم دفاع موشکی که ژاپن خریداری نموده یا قصد خرید از ایالات متحده را دارد، را مشاهده ننموده ایم. در جریان مباحثات درباره موضوع پیمان صلح، طرف روسی توجه همتایان ژاپنی خود را به خطرات و تهدیدات علیه روسیه در نتیجه اتحاد نظامی- سیاسی توکیو و واشنگتن جلب نموده است. من یک بار دیگر تکرار می کنم که ما قبل از هر تصمیم گیری اوضاع را به خوبی آنالیز خواهیم کرد.

لاوروف همچنین تأکید کرد که تصمیم مقامات ژاپنی درباره استقرار سامانه های دفاع موشکی آمریکایی بر شرایط کلی نظامی و سیاسی در منطقه شمال شرقی آسیا تأثیر می گذارد.

وی همچنین یادآور شد که طرف روسی خواهان حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات بین کره شمالی و کره جنوبی و برقراری ثبات در منطقه است. به گفته وی، روسیه به همراه چین پیش از این طرح هایی برای حل و فصل مسائل امنیتی در شبه جزیره کره مطرح نموده و این اسناد شامل فهرستی از اقدامات صحیح برای تثبیت اوضاع در منطقه است.

موضع گیری روسیه درباره کاهش حضور نظامی آمریکا در آلمان

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه همچنین اظهار داشت که مسکو قصد ندارد تصمیم آمریکا درباره کاهش میزان نیروهای نظامی خود در خاک آلمان را مورد ارزیابی قرار دهد.

لاوروف در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: در رابطه با روابط بین ایالات متحده و آلمان، ما نمی خواهیم ارزیابی داشته باشیم. ما شاهد مباحثات درباره این موضوع، از جمله خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از جمهوری فدرال آلمان، از سوی مقامات برلین، از جمله در مجلس آلمان هستیم. ولی درباره آن اظهار نظری نخواهیم کرد.

وی اضافه نمود: من فقط یک نکته را یادآور می شوم که ما خواهان از سرگیری گفتگوهای عادی با همه کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در زمینه مسائل نظامی هستیم تا امکان آنالیز جامع طیف وسیعی از موضوعات مربوط به تضمین امنیت نظامی-سیاسی در قاره اروپا و در ابعاد گسترده تر در منطقه اورآتلانتیک هستیم تا بر اساس آنها ارزیابی های واقع بینانه ای از خطرات و تهدیدات در منطقه انجام گردد.

وی تأکید کرد که پیشنهادات روسیه برای کاهش تنش در خط تماس روسیه و ناتو کاملاً برای همه شناخته شده و مسکو حاضر به گفتگو در این باره است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1179

به "لاوروف: روسیه و اتحادیه اروپا به کوشش برای اجرای کامل برجام ادامه می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لاوروف: روسیه و اتحادیه اروپا به کوشش برای اجرای کامل برجام ادامه می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید