مصاحبه، استاد دانشگاه لبنان: انتخابات ایران، نمایش قدرت و تقویت وحدت ملی است

به گزارش مجله آزات وب، صادق نابلسی استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان با اشاره به برگزاری انتخابات مختلف در ایران، از آن به عنوان سندی بر دموکراسی و آزادی یاد کرد و انتخابات را فرصتی برای اثبات قدرت ایرانی ها در پشت سر گذاشتن چالش ها و مسائل دانست.

مصاحبه، استاد دانشگاه لبنان: انتخابات ایران، نمایش قدرت و تقویت وحدت ملی است

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات ویزای دانشجویی انگلیس هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی انگلیس، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی انگلستان، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های انگلیس انتخاب کنید.

صادق نابلسی استاد علوم سیاسی دانشگاه لبنان در تبادل نظر با خبرنگار بین الملل خبرنگاران با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی در ایران گفت: با توجه به مشارکت مردمی در انتخابات مجلس شورای اسلامی باید گفت، این انتخابات یک انتخابات مردمی، ملی و حاکمیتی به شمار می آید و ایرانی ها در این مورد هم عقیده هستند که این انتخابات موجب تقویت وحدت داخلی می گردد و راستا دموکراسی را قوت می بخشد؛ راستای که ملت ایران و رهبری آن از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1970 در پیش گرفته اند.

وی گفت: بی تردید بسیاری از دشمنان ایران در خارج به شکست این انتخابات و نارضایتی و اعتراض مردم به سیاست های انقلاب اسلامی و رهبری ایران دل بسته اند تا دستور کار داخلی تعیینی را در این کشور به کرسی نشانده و ملت را دچار دسته بندی نمایند و در این راه از عناوینی مانند ضعف مالی ایران و چالش های اجتماعی خطرناک استفاده می نمایند.

نابلسی گفت: علاوه بر این، ایران امروز با چالش های منطقه ای روبه رو است که ناشی از کشمکش موجود با آمریکا و تأثیرهای حاصل از تحریم های مالی است.

وی در ادامه این تبادل نظر گفت: با این شرحات این چالش ها برای خارج به مثابه روزنه ای برای تحقق بعضی اهداف مورد نظر از جمله ایجاد دسته بندی و اعتراض های مردمی و نارضایتی از مسئولان و رهبران است، اما اصولگرایان و اصلاح طلبان که به شکل یکپارچه در انتخابات مشارکت دارند، در خصوص چگونگی نجات ایران از شرایط کنونی و روبه رو شدن با چالش های داخلی و خارجی هم عقیده هستند.

این استاد دانشگاه لبنان ادامه داد: بی تردید امروز ملت ایران در برابر یک مرحله تاریخی قرار دارند که در جریان آن ایرانی ها کوشش می نمایند، یک بار دیگر ثابت نمایند قادر هستند تمام مسائل و بحران ها را پشت سربگذارد و بتوانند اوضاع خود را در راستای خدمت به حاکمیت و منافع داخلی سرو سامان دهند و علاوه بر این امنیت واقعی را در مقابله با دشمنان در خارج تامین نمایند.

وی در خصوص ارزیابی برگزاری انتخابات ایران در منطقه ای که در آن کشورهایی مانند عربستان فاقد سیستم انتخاباتی بوده و همه امور در اختیار پادشاه است و آزادی در ایران در مقایسه با کشورهای همسایه که فاقد انتخابات هستند، گفت: از مسائل عجیب اینکه بعضی کشورهای همسایه به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس از استبداد در ایران و حکومت دیکتاتوری صحبت می نمایند، گویی تعداد انتخاباتی را که از سال 1979 تا به امروز برگزار شده است، نمی بینند؛ انتخاباتی که در سطح پارلمانی و شوراهای شهر برگزار شده است.

نابلسی در شرح این مطلب اضافه نمود: همین مجموعه انتخابات مهر تأییدی بر دموکراسی در ایران است که در همسایگی کشورهایی در منطقه خلیج فارس قرار گرفته است که در آن مردم از هیچ گونه آزادی برخوردار نیستند و نمی توانند حاکمان خود را انتخاب نمایند و هیچ انتخاباتی وجود ندارد که در آن بعضی حقوق مردم در ارتباط با آزادی بیان و حق انتخاب تضمین گردد با این وجود این کشورها از ایران انتقاد می نمایند.

نابلسی با اشاره به اینکه این کوشش ها در قالب یک تبلیغات معروف انجام می گیرد که از سال 1979 تا امروز ادامه داشته است، گفت: این تبلیغات چیزی از واقعیت را تغییر نمی دهد.

وی تأکید کرد: ایران امروز به جهان ثابت نموده است که در آن انسان و آزادی رای دهندگان محترم هستند و فتواهای شرعی نیز در این خصوص وجود دارد که نمونه آن اظهارات رهبری در خصوص لزوم حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

نابلسی در بخش دیگری از این تبادل نظر گفت: همه می دانیم، تعداد رای دهندگان و میزان مشارکت در انتخابات در ایران با هیچ میزانی در جهان قابل مقایسه نیست، به این معنی که حتی در آمریکا نیز میزان مشارکت از 40 درصد فراتر نمی رود در حالی که در ایران این رقم بسیار بالاتر است و این نشان می دهد، ملت ایران یک ملت پویا و آزاد است که در پای صندوق های رای حضور پیدا می نماید تا گزینه های خود را معین کند؛ گزینه هایی که همیشه حامی سیاست های داخلی و خارجی رهبری بوده اند.

وی در خصوص کوشش همیشگی آمریکا برای تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات ایران به وسیله رسانه های فارسی و یا عرب زبان خود و ایجاد شک در برگزاری سالم انتخابات و اینکه دلیل کوشش آمریکا برای تضعیف انتخابات در ایران چیست؟ پاسخ داد: روشن است که آمریکا از زمان پیروزی انقلاب اسلامی دشمن ملت ایران و رهبری آن بوده است و این موضوعی است که برای تمام تحلیلگران و کارشناسان محرز شده است و کاملاً طبیعی است که آمریکا در صدد ایجاد اخلال در انتخابات پارلمانی برآید و در انتخابات و مشروعیت آن تردید ایجاد کند، زیرا آمریکا یک دشمن است و بر این اساس شاهدیم که در فواصل زمانی مختلف چگونه سیاست تحریم ها را ترسیم می نماید.

نابلسی ادامه داد: آمریکا اخیراً نیز مسئولان هیئت نظارت بر انتخابات مجلس شورای اسلامی ایران را تحریم کرد، به این معنی که مسئولان آمریکایی تحریم را بر موارد تعیین مانند اشخاص و مسئولان ایران اعمال نموده و در کوشش برای این هستند که اینگونه القا نمایند که بازی بر سر نتایج انتخابات در جریان است و این نقشه نظام است.

وی توضیح داد: آمریکا در کوشش برای القای این موضوع است که در ایران دموکراسی وجود ندارد و ما باید به حمایت از مفاهیم دموکراسی برای ایرانی ها ادامه دهیم که این نشان دهنده ادامه موضع خصمانه آمریکا در قبال ملت ایران است.

نابلسی تأکید کرد: آمریکا نه به دنبال تحقق دموکراسی است و نه آزادی در ایران بلکه در صدد بازگرداندن ایران به دوران شاه است و در نظر دارد ایران را به دوران وابستگی و تسلیم بازگرداند؛ دورانی که آمریکا بتواند ثروت های ایرانی ها را به تاراج ببرد همانطور که در خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس در جریان است، اما این هدف در خصوص ایران تحقق نخواهد یافت، زیرا ایران آقای خود است و ملت ایران آزاد هستند و این مردم هستند که گزینه های خود را معین می نمایند از همین رو به تبلیغات خصمانه و مغرضانه که هدف از آن ایجاد حساسیت در بین مردم است، گوش نمی دهند.

وی اضافه نمود: مردم ایران به تبلیغات آمریکا برای نامشروع جلوه دادن اوضاع جاری در ایران و عملکرد رهبران آن گوش نمی دهند و این چیزی است که در عملکرد آمریکا شاهد بوده ایم اما این اقدامات در واقعیت روینمودهای ملت ایران که ضد دولت های پی در پی آمریکا بوده است، تغییری نمی دهد.

نابلسی توضیح داد: ملت ایران به خوبی می داند، هدف آمریکا از سیاست های خصمانه چیست و می داند آمریکا در کوشش است ایران را بار دیگر تحت سلطه خود در آورد و این چیزی است که ایرانی ها به هیچ وجه اجازه تحقق آن را نخواهند داد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 914

به "مصاحبه، استاد دانشگاه لبنان: انتخابات ایران، نمایش قدرت و تقویت وحدت ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مصاحبه، استاد دانشگاه لبنان: انتخابات ایران، نمایش قدرت و تقویت وحدت ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید