نماینده نیجریه در اسکار 2020 قربانی میراث استعمار شد، حذف شیردل

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران به نقل از ورایتی، آموزشگاه اسکار صلاحیت نماینده سینمای نیجریه برای حضور در رقابت بهترین فیلم بین المللی اسکار 2020 را رد کرد.

نماینده نیجریه در اسکار 2020 قربانی میراث استعمار شد، حذف شیردل

این تصمیم با انتقادهای شدید روبه رو شد و حالا آموزشگاه بیانیه ای منتشر نموده تا دلیل خود را بیان کند و اصلی دلیل این بوده که فیلم شیردل ساخته ژنویو انناجی دربرگیرنده تنها 11 دقیقه دیالوگ غیرانگلیسی است.

در بیانیه آموزشگاه آمده است: ما آوریل 2019 گفتیم که اسم بخش فیلم خارجی زبان اسکار به بخش فیلم بلند بین المللی تغییر نموده و همچنین تاکید نمودیم مقررات این بخش نباید تغییر کند. هدف این جایزه همان است که بود و برای آنالیز فیلم هایی است که بیرون از آمریکا و به زبانی غیر از انگلیسی ساخته شده باشند.

در بیانیه همچنین آمده با ارزیابی فیلم هایی که سال جاری به این بخش ارسال شدند، فیلم شیردل دربرگیرنده تنها 11 دقیقه دیالوگ غیرانگلیسی است که موجب می گردد این فیلم حائز شرایط حضور در این بخش نباشد.

کمیته انتخاب نیجریه هم در واکنش به این توضیحات گفت: این تصمیم، فیلمسازان ما را ترغیب می نماید تا در آینده به دستورالعمل های آموزشگاه بیشتر توجه نمایند.

این کمیته تاکید نمود: نیجریه برای اولین بار در رقابت اسکار شرکت نموده بود و به همین دلیل به این شرط که فیلم باید بیشتر غیرانگلیسی زبان باشد، کمتر توجه کرد. این فیلم کمدی 95 دقیقه ای بیشتر به زبان انگلیسی است و بخش کوتاهی از آن به زبان ایگبو است.

در هر حال زبان انگلیسی، زبان رسمی نیجریه است که نتیجه دهه ها استعمار انگلیس در این کشور تا سال 1960 یعنی سال استقلال آن، بوده است. البته چندین زبان بومی در این کشور صحبت می گردد که ایگبو و بوروبا از جمله آن ها هستند.

با وجود اظهارات مصالحه جویانه کمیته انتخاب نیجریه و پذیرش نظرات آموزشگاه اسکار، این تصمیم آموزشگاه در رسانه های اجتماعی واکنش های زیادی برانگیخت و چهره های متعددی به این تصمیم اعتراض کردند.

ایوا دوورنی کارگردان سرشناس از جمله معترضان بود که نوشت در حالی که حتی اسم این بخش تغییر نموده و از آن به عنوان فیلم بین المللی به جای فیلم خارجی زبان یاد می گردد، دیگر نباید بر عنصر زبان به عنوان عنصر معین نماینده تاکید نمود. یعنی یک کشور برای حضور در رقابت آموزشگاه باید زبان رسمی خودش را تغییر دهد؟

اننانجی کارگردان شیردل که از چهره های شناخته شده نیجریه است هم در توییتر از حمایت دوورنی تشکر کرد و گفت شیردل به همان زبانی ساخته شده که ما در نیجریه صحبت می کنیم. وی یادآوری کرد که انگلیسی پلی بین بیش از 500 زبانی است که در نیجریه به آن صحبت می گردد. وی اضافه کرد: مستعمره شدن انتخاب ما نبود. این استعمار با استعمار فرانسوی ها هیچ فرقی ندارد، ولی فیلم کشورهای فرانسوی زبان می توانند راهی اسکار شوند.

انناجی از طیفی است که صنعت فیلم نالی وود را ایجاد نموده اند و اپرا وینفری از وی به عنوان جولیا رابرتز آفریقا یاد نموده بود. این فیلم که اولین فیلم ساخته شده توسط این بازیگر آفریقایی است یکی از 10 فیلم معرفی شده از کشورهای آفریقایی برای اسکار 2020 بود که رکوردی برای اولین بار از نظر تعداد در اسکار داشتند. انناجی در فیلم شیردل به عنوان بازیگر هم جلوی دوربین رفته است. این فیلم نخستین بار در جشنواره فیلم تورنتوی سال جاری دیده شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 21 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 994

به "نماینده نیجریه در اسکار 2020 قربانی میراث استعمار شد، حذف شیردل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نماینده نیجریه در اسکار 2020 قربانی میراث استعمار شد، حذف شیردل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید