هشدار گلبدین حکمتیار به آمریکا بابت خروج از توافق صلح با طالبان

به گزارش مجله آزات وب، گلبدین حکمتیار، رهبر سابق مجاهدین افغانستان روز یکشنبه از آمریکا بابت آنچه کوشش برای ترک توافق صلح دوحه با طالبان خواند، انتقاد کرد.

هشدار گلبدین حکمتیار به آمریکا بابت خروج از توافق صلح با طالبان

به نقل از خبرگزاری آناتولی، حکمتیار حین سخنرانی در گردهمایی مقر حزبش در کابل، پایتخت افغانستان به مناسبت گرامیداشت سی و دومین سالگرد خروج شوروی از افغانستان، به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در خصوص عقب نشینی از توافق فوریه 2020 که توسط دونالد ترامپ امضا شده است، هشدار داد.

حکمتیار، رئیس حزب اسلامی گفت: بایدن نه می تواند از ادامه جنگ در افغانستان سود ببرد، نه می تواند با نقض توافق صلح، طالبان را تحت فشار بگذارد.

حکمتیار رهبری جنگجویان مجاهدین در جنگ علیه اشغال افغانستان توسط اتحاد جماهیر شوروی در دهه 1980 را بر عهده داشت. وی در دهه 1990 هم به عنوان نخست وزیر خدمت می کرد.

رئیس جمهور سابق آمریکا تعداد سربازان آمریکا در افغانستان را به شدت کاهش داد، اما دولت جدید آمریکا از قصد بازنگری در توافق صلح خبر داده و به افزایش خشونت اشاره می نماید. این توافق از تمام نیروهای بین المللی می خواهد در ازای تضمین امنیتی توسط طالبان، از افغانستان خارج شوند.

مقامات دولتی، روزنامه نگاران و فعالان جامعه مدنی همچنان در افغانستان هدف حمله قرار می گیرند. بیشتر حملات بدون مدعی هستند اما دولت افغانستان، طالبان را مقصر می داند.

مذاکرات بین الافغانی هم به منظور تهیه نقشه راه برای افغانستان پس از جنگ متوقف مانده است.

حکمتیار که در سال 2016 با اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان توافق صلح امضا نموده بود، گفت دولت به وعده های خود نظیر آزادی وابستگان حزب و ادغام آن ها در دولت عمل ننموده است.

وی هم چنین هشدار داد که بعضی عناصر در دولت برای تخریب توافق صلح آمریکا-طالبان، دندان تیز نموده اند.

در همین حال، طالبان به ناتو در خصوص تمدید اقامت خود در افغانستان هشدار داده است.

طالبان روز شنبه در بیانیه ای بیان کرد: پیغام ما به نشست آینده وزرای ناتو این است که ادامه اشغال و جنگ به نفع هیچ کس نیست.

دبیرکل ناتو در 4 فوریه (16 بهمن) گفت حضور در افغانستان تصمیمی است که باید با اجماع نظر گرفته گردد.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 اسفند 1399 بروزرسانی: 26 اسفند 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1615

به "هشدار گلبدین حکمتیار به آمریکا بابت خروج از توافق صلح با طالبان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار گلبدین حکمتیار به آمریکا بابت خروج از توافق صلح با طالبان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید