چرا متقاضیان رغبتی برای واریز وجه اولیه ندارند؟، وزارت راه وشهرسازی شفاف سازی کند!

به گزارش مجله آزات وب، کماکان زوایای مبهم و غیرشفافی در مورد طرح اقدام ملی مسکن وجود دارد که منجر به ایجاد شکاف معناداری میان فهرست ثبت نام کنندگان و واریزکنندگان وجه اولیه شده است.

چرا متقاضیان رغبتی برای واریز وجه اولیه ندارند؟، وزارت راه وشهرسازی شفاف سازی کند!

با ما همراه باشید و درباره افتتاح حساب بانکی در کانادا بیشتر بدانید.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری خبرنگاران، پس از طی یک دوره بی توجهی وزارت راه وشهرسازی به حوزه ساخت مسکن به ویژه برای اقشار کم برخوردار، زمستان سال 98 ساخت مسکن در قالب طرح اقدام ملی خبرساز شد. هدف گذاری این طرح در ابتدا شامل ساخت 400 هزار واحد مسکونی بود که ساخت 200 هزار واحد آن در شهرهای جدید و با مشارکت بخش خصوصی، 100 هزار واحد در بافت های فرسوده توسط شرکت بازآفرینی شهری و ساخت 100 هزار واحد آن بر عهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لحاظ شده بود.

شواهد حاکی است، وزارت راه و شهرسازی به عنوان سیاست گذار و ناظر طرح اقدام ملی مسکن از همان ابتدا جزئیات شفاف و ملموسی درباره آن مطرح نکرد و تا حد امکان کوشش داشت، با اعلام خبر ساخت مسکن به صورت انبوه برای دهک های پایین جامعه، صرفاً مطالبه اجتماعی سامان دهی بازار آشفته مسکن را از دوش خود بردارد.

آنالیز ها نشان می دهد، با وجود اظهارنظرهای محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان و اصلانی، مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه وشهرسازی درباره بعضی ویژگی های طرح اقدام ملی، همچنان زوایای مبهم و غیرشفافی در مورد این طرح وجود دارد که منجر به ایجاد شکاف معناداری میان فهرست ثبت نام نمایندگان و واریزنمایندگان وجه اولیه شده است.

چه تعداد از ثبت نام نمایندگان واریز وجه نموده اند؟

پس از اعلام وزارت راه وشهرسازی مبنی بر شروع نام نویسی از متقاضیان طرح اقدام ملی، جمعیتی در حدود یک میلیون و600 هزار نفر اقدام به ثبت نام مسکن ملی کردند که از این تعداد پس از انجام فرآیندهای پالایشی در نهایت 530 هزار نفر از سوی وزارت راه وشهرسازی به عنوان متقاضیان واجد شرایط به ادارات راه وشهرسازی استان ها به منظور دریافت تاییدیه نهایی معرفی شدند.

این افراد پس از تأیید ادارات استانی به بانک معرفی شده و به آنها اعلام شد که برای افتتاح حساب و واریز آورده اولیه 40 میلیون تومانی، به بانک مراجعه نمایند. آنالیز ها نشان می دهد که میانگین رقم واریزی از سوی حدود 16 هزار واریز نماینده، تنها 16 میلیون تومان بوده است. این در حالی است که بعضی از متقاضیان خبر داده اند، از آن ها درخواست واریز وجه اولیه بیش از 40 میلیون تومان شده است!

خط اعتباری برای طرح اقدام ملی در کار نیست!

یکی از ابهامات طرح اقدام ملی مسکن از روزهای شروعین مشخص نبودن چگونگی تأمین منابع اقتصادی پروژه بود که باعث شد بیشتر متقاضیان مسکن (که جزو اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند) به امید خانه دار شدن به رغم تمکن پایین اقتصادی و ناتوانی در پرداخت هزینه های ساخت مسکن در آن ثبت نام نمایند.

در این خصوص، محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه وشهرسازی اخیراً در اظهاراتی درباره نحوه تأمین اقتصادی پروژه اقدام ملی مسکن اظهار داشته: فارغ از تسهیلاتی که دولت برای متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن در نظر گرفته، کلیه هزینه های ساخت این واحدهای مسکونی از محل آورده متقاضیان تأمین خواهد شد و خط اعتباری ویژه ای برای تأمین هزینه های طرح اقدام ملی مسکن، لحاظ نشده است.

این گونه اطلاع رسانی ها از سوی مسئولان وزارت راه، فارغ از اینکه دیرهنگام و احیاناً در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی متقاضیان است، نشان از بی توجهی متولیان امر نسبت به جلب اعتماد متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن با شفاف سازی طرح مذکور از ابتدای کلید زدن پروژه است.

95 درصد متقاضیان طرح اقدام ملی در لیست تماشاچیان

برآوردها در مورد میزان واریز وجه اولیه از سوی متقاضیان مسکن ملی نشان می دهد، تا به امروز تنها حدود 5 درصد از متقاضیان واجد شرایط و تایید شده برای قطعی کردن مشارکتشان در طرح اقدام ملی، اقدام به واریز وجه نموده اند. وزیر راه وشهرسازی در اظهاراتی کوشش نموده این کاهش مشارکت به نسبت ثبت نام اولیه را ناشی از زمزمه سایر طرح های ساخت مسکن و جذابیت آن ها بداند.

به باور محمد اسلامی، وزیر راه وشهرسازی باید به متقاضیان فرصت داده گردد، چرا که با توجه به اوضاع اقتصادی کشور، غالب مردم نقدینگی خود را کاهش داده اند. با این حال وی استقبال از طرح مسکن ملی را به دلیل 900 میلیارد تومان واریزی شهروندان، خوب توصیف می نماید. البته این میزان از آورده به نسبت با فرض واجد شرایط شناخته شدن 880 هزار متقاضی، بسیار ناچیز است و وزیر راه نیز هیچ اشاره ای به ابهامات طرح اقدام ملی مسکن و ضرورت جلب اعتماد متقاضیان با برطرف این ابهامات نکرد.

وزارت راه وشهرسازی اعتماد مردم را جلب ننموده است

با جمع بندی مطالب فوق می توان به دو علت در واکاوی استقبال کم متقاضیان رسید. نخست اینکه احیاناً بعضی از متقاضیان کم برخورداری که اقدام به واریز وجه ننموده اند، توانایی تأمین وجه اولیه طرح اقدام ملی مسکن را هم ندارند و از این رو، مشارکت این گروه با توجه به افزایش هزینه های پروژه در ادامه عملیات عمرانی، از همین ابتدای امر نیازمند چاره اندیشی است.

عامل دوم و مهم تر اینکه اعتماد عموم مردم به طرح اقدام ملی مسکن و وعده های مسئولان وزارت راه وشهرسازی هنوز جلب نشده است. به این معنا که همچنان نسبت به ابعاد مختلف طرح اقدام ملی مسکن سوالات و ابهاماتی در ذهن متقاضیان وجود دارد که منجر به شکل گیری تعامل محتاطانه با وزارت راه وشهرسازی شده است.

براساس آنچه مطرح شد، با توجه به شباهت های این طرح به پروژه مسکن مهر، نگرانی هایی از جنس تکرار اشتباهات مسکن مهر در طرح مسکن ملی به ویژه در حوزه عمل به تعهدات برای متقاضیان وجود دارد. گواه این ادعا، گذران سال پایانی عمر دولت دوازدهم و پیگیری بخش عمده ای از تعهدات اقدام ملی مسکن از دولت آینده خواهد بود.

از این رو، شفاف سازی وزارت راه وشهرسازی درباره نحوه انتخاب پیمانکاران، استانداردهای فنی لحاظ شده برای سازه ها، کیفیت مصالح ساختمانی و نحوه نظارت برای حُسن انجام پروژه ها از سوی مسئولان وزارت راه (فارغ از روی کار بودن هر دولتی) به یاری اخذ ضمانت های اجرایی از انبوه سازان می تواند تا حد قابل توجهی اعتماد متقاضیان را جلب نموده و اقدام ملی را رونق ببخشد.

4141/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 23 مهر 1399 بروزرسانی: 23 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1308

به "چرا متقاضیان رغبتی برای واریز وجه اولیه ندارند؟، وزارت راه وشهرسازی شفاف سازی کند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا متقاضیان رغبتی برای واریز وجه اولیه ندارند؟، وزارت راه وشهرسازی شفاف سازی کند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید