گاردین: افغانستان به ویتنامی دیگر برای آمریکا تبدیل شده است

به گزارش مجله آزات وب، ایسنا نوشت:جنگ آمریکا در افغانستان قرار نبود یک ویتنام دیگر باشد. دونالد رامسفلد، معمار حمله اولیه آمریکا که چند روز پیش مرد، گفت: من باتلاق درست نمی کنم.در نهایت این وزیر دفاع اسبق آمریکا که در بهار 2003 سرخوشانه به هنگام اعزام سربازان آمریکایی برای جنگ به عراق جنگ افغانستان را همراه با پیروزی فرض کرد، دو باتلاق درست کرد.

گاردین: افغانستان به ویتنامی دیگر برای آمریکا تبدیل شده است

سفر به دل زیباترین منطقه آسیا را با تور ویتنام ارزان تجربه کنید و از شهرهای هوشی مین و هانوی ویتنام دیدن کنید.

به گزارش گاردین، سربازان آمریکا هشت سال در ویتنام بودند اما در افغانستان 20 سال. این جنگ تا کنون با اختلاف زیاد طولانی ترین جنگ آمریکا بوده است.

خروج از پایگاه هوایی بگرام در روز آدینه پایانی واقعی را برای حضور نظامی آمریکا در این کشور رقم زد. این پایگاه ساخته شده به وسیله اتحاد شوروی سابق در دهه 1950 برای دو دهه کانون عملیاتهای آمریکا و بعلاوه یک زندان بدنام بوده است.

آمریکا در اینجا هم همانند ویتنام بعد از یک توافق صلح با دشمنی که برای از بین بردنش کوشش نموده و باخت خارج می گردد. همانند ویتنام در اینجا هم انتظار نمی رود دشمن شجاع شده صلح را حفظ کند. سایگون بعد از خروج آمریکا دو سال علیه ارتش ویتنام شمالی دوام آورد. در بعضی برآوردهای اطلاعاتی آمریکا کابل حتی شش ماه هم دوام نخواهد آورد.

سفارتخانه واقع در مرکز افغانستان طبق افشاگری پلتیکو در روز آدینه، برنامه اقدام شرایط اضطراری خود را برای بدترین سناریوها دارد. این به طرزی اجتناب ناپذیر یادآور خاطره تقلاهای تحقیر آمیز از پشت بام هیات واقع در سایگون در آوریل 1975 است. در آن موقع هم مترجمان نظامی که با آمریکایی ها کار کردند متقاضی خارج شدن از کشور همراه با آنها بودند.

طبق اعلام سازمان ملل، دست کم 50 تن از حدود 400 منطقه افغانستان از ماه مه تا کنون به دست طالبان افتاده است. با رفتن آمریکا غیرنظامیان افغان درکوشش برای سازماندهی نیروهای شبه نظامی دفاع شخصی به منظور دفاع از روستاهایشان در برابر نیروهای منتظر در حومه های اطرافشان هستند.

درس نظامی ویتنام این بود که آمریکا نتوانست هزاران مایل دور تر از خانه علیه دشمنی با انگیزه های ایدئولوژیک به اجرای عملیات ضد شبه نظامیان بپردازد؛ دشمنی ریشه دار در جامعه ای که سربازان آمریکایی را در نهایت اشغالگر می دید. این درسی بود که یاد گرفته شد و بعد در التهابات بعد از حملات 11 سپتامبر 2001 فراموش شد.

رامسفلد فکر کرد می تواند با استفاده از تعداد کمی از نیروهای ویژه آمریکایی در شراکت با جنگ سالاران محلی از سایه ویتنام عبور کند اما با این حال دخالت آمریکا در ویتنام در سال 1964 با آموزش دادن گروه های مشاوره دهنده کوچک A-Team به گروه های شبه نظامی و عادی در جنوب شروع شد.

در نهایت در افغانستان آمریکایی های جوانی به خدمت گرفته شدند که حتی به هنگام شروع جنگ در این کشور به جهان نیامده بودند و در بعضی موارد در کنار والدینشان که چند دور ماموریت را در آنجا انجام داده اند، خدمت کردند.

هر اتفاقی که بیفتد، وقوع مرگها و رنجهای بیشتر اجتناب ناپذیر است. جو بایدن و آمریکا نخواهند توانست حتی اگر که دیگر در آنجا نباشند، از سطحی از مسئولیت در قبال آنها بگریزند.

311311

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1846

به "گاردین: افغانستان به ویتنامی دیگر برای آمریکا تبدیل شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گاردین: افغانستان به ویتنامی دیگر برای آمریکا تبدیل شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید