گفتگوی آمریکا با کشورهای آسیای مرکزی درباره احتمال ترانزیت هواپیماهای نظامی و غیرنظامی

به گزارش مجله آزات وب، بنا به اعتراف کلارک کوپر، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور سیاسی، واشنگتن به دنبال این است که مسکو را از همکاری های نظامی و فنی با کشورهای منطقه کنار بزند.

گفتگوی آمریکا با کشورهای آسیای مرکزی درباره احتمال ترانزیت هواپیماهای نظامی و غیرنظامی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری تاس، ایالات متحده با کشورهای آسیای مرکزی در خصوص امکان پروازهای ترانزیتی، شناسایی و سایر هواپیماهای نظامی ارتش آمریکا به وسیله حریم هوایی آنها، در حال مصاحبه است. رئیس فرماندهی حمل و نقل نیروهای مسلح آمریکا و ژنرال نیروهای زمینی استیو لیاونز این موضوع را روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران اعلام نمود.

وی شرح داد که در اینجا صحبت ما در خصوص ابتکار جدیدی که تحت رهبری وزارت امور خارجه در حال انجام بوده و تکمیل کننده به اصطلاح شبکه توزیع شمالی (CDS) نیز می باشد، است، که پنتاگون در گذشته نسبتاً اخیر برای فعال کردن نیروهای مستقر خود در افغانستان از آن استفاده می نموده است. CDS تعدادی از جمهوری های شوروی سابق را شامل می شد. ایالات متحده هم پرسنل و هم محموله های مختلفی را به وسیله آن منتقل می کرد. لایونز تأیید کرد که CDS هنوز هم وجود دارد و هرچند به میزان بسیار کمتری نسبت به گذشته اما هنوز هم توسط نیروهای مسلح آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. کلارک کوپر، دستیار وزیر امور خارجه ایالات متحده در امور سیاسی، در ماه سپتامبر در مصاحبه با خبرنگاران در خصوص برنامه های جدید درباره ایجاد کوریدور دسترسی شمالی صحبت کرد.

لایونز گفت: شبکه توزیع شمالی که شما در خصوص آن صحبت می کنید به منظور ارائه گزینه های بی شمار، راه های بیشماری برای پشتیبانی از نیروهای [ایالات متحده] در افغانستان و همچنین مأموریت های ناتو در آنجا ایجاد شد ... . این جهتهای دسترسی و همچنین تمام فرآیندهای فیزیکی مرتبط با آنها ... هنوز هم وجود دارند. به گفته وی ، کوریدور دسترسی شمالی یک ابتکار گسترده تر است. وی در شرح مطلب گفت: در آن همان کشورها درگیر هستند. با این حال، این ابتکار عمل برای تسهیل پروازهای ترانزیتی یگان های رزمی نیروی هوایی، هواپیماهای شناسایی، تانکرهای هوایی و پلت فرم های دیگر از این نوع طراحی شده است.

این فرمانده آمریکایی خاطر نشان ساخت: مصاحبههای من با کشورهای منطقه نشان می دهد که آنها نسبت به این ایده بسیار حساس هستند. البته ملاحظات سیاسی دیگری نیز در منطقه وجود دارد که آنها [کشورهای آسیای مرکزی] باید در نظر داشته باشند. بنابراین باید بگویم که این کار هنوز به انتها نرسیده است. این کار ادامه دارد و توسط وزارت امور خارجه ایالات متحده راهنمایی می گردد.

از وی سوال شد تا روشن کند که آیا CDS هنوز زنده است و اگر چنین است، تا چه اندازه از آن استفاده می گردد. ژنرال پاسخ داد: بله زنده است. همانطور که وی گفت، سطح الزامات برای تأمین نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان اکنون نسبت به چند سال پیش به طور قابل توجهی پایین تر است، زیرا واحدهای اصلی ارتش آمریکا از این کشور آسیای جنوبی خارج شدند. لایونز اضافه نمود: به همین دلیل، سطح فعالیت این شبکه ها [CDS] بسیار پایین تر از گذشته است.

اظهارات معاون وزیر امور خارجه

در همین حال، کلارک کوپر در 12 سپتامبر در واقع اعتراف کرد که ایالات متحده در کوشش است روسیه را از همکاری های نظامی و فنی با جمهوری های آسیای مرکزی کنار بزند. وی اعلام نمود که ایالات متحده میخواهد چنین سیاستی را بدون توجه به سطح حضور نظامی آمریکا در افغانستان و توسعه بیشتر اوضاع در آنجا دنبال کند.

وی گفت: اگر نگاه گسترده تری به افغانستان داشته باشیم، از منظر منطقه ای، به این ترتیب ما در حال آنالیز نقاطی هستیم که در آنجا تغییرات احتمالی در مفهوم نظامی در رابطه با نیروهای امنیتی افغانستان و تغییرات احتمالی در مفهوم رهبری عمومی در رابطه با توانایی دولت [افغان ها] وجود خواهد داشت؟ زیرا، همانطور که اشاره کردم، کشورهای شریکی وجود دارند که شاید از لحاظ تاریخی به ایالات متحده متصل نشده باشند - کشورهای بازمانده اتحاد جماهیر شوروی سابق، که با آنها ما در کوشش هستیم تا کوریدور دسترسی شمالی منسجم تری را، بدون توجه به آنچه در مذاکرات صلح افغانستان یا آشتی رخ می دهد، تضمین کنیم.

نماینده وزارت امور خارجه آمریکا تأکید کرد: احتمالاً یک چیز به طور قابل توجهی تغییر نخواهد کرد: ما به دنبال همان جهت با توجه به کوریدور دسترسی شمالی هستیم تا اطمینان حاصل کنیم که آنها [کشورهای منطقه] از پتانسیل ها و وسایل تأمین کننده تری برای همکاری با ما [ایالات متحده] برخوردار هستند، و همچنین آنها را از این خطوط تاریخی تأمین [اسلحه و تجهیزات نظامی] از روسیه دور کنیم. این مورد بدون توجه به این که مذاکرات آشتی [در افغانستان] به کجا خواهد رسید، پیش خواهد رفت.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 20 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 524

به "گفتگوی آمریکا با کشورهای آسیای مرکزی درباره احتمال ترانزیت هواپیماهای نظامی و غیرنظامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گفتگوی آمریکا با کشورهای آسیای مرکزی درباره احتمال ترانزیت هواپیماهای نظامی و غیرنظامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید