توسعه درحوزه گردشگری، حداقل تخریب و آلودگی را به همراه دارد ، اجرای طرح گردشگری سبز در هتل های مشهد

به گزارش مجله آزات وب، معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی گفت: اگر توسعه در حوزه گردشگری را دنبال کنیم، حداقل تخریب و آلودگی را داریم.

توسعه درحوزه گردشگری، حداقل تخریب و آلودگی را به همراه دارد ، اجرای طرح گردشگری سبز در هتل های مشهد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی، جواد دامن پاک در همایش مدیریت مصرف آب و انرژی در صنعت هتلداری و گردشگری در هتل پارس مشهد، اظهار کرد: خرسند هستیم که بخش گردشگری و صنعت هتلداری به موضوع مصرف انرژی و آب ورود پیدا نموده است.

او با بیان اینکه گردشگری یکی از بخش های مالی بوده که در توسعه مالی نقشی شاخص و اساسی دارد، اعلام کرد: کشور ما جزو ده کشور برتر گردشگری است که ظرفیت های بالقوه ای دارد و باید بالفعل گردد. اگر در حوزه گردشگری برنامه ریزی درستی انجام گردد، حداقل تخریب و آلودگی را داریم.

دامن پاک اضافه کرد: در سطح بین المللی پاسخ به دو چالش تخریب و آلودگی، توسعه پایدار است. بخش های مختلف کوشش می نمایند تا خود را با این موضوع تطبیق دهند. رشد مالی، پایداری محیط زیست و مشارکت مردمی سه رکن این توسعه پایدار هستند.

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با اشاره به اینکه کاهش مصرف آب و انرژی یکی از مصادیق پایداری محیط زیست است، توضیح داد: کشور ما یکی از پرمصرف ترین کشورها در مصرف منابع است. کشور ما در بعضی مصارف خود مثل گاز، از چین هم بیشتر مصرف می نماید. تخریب و آلودگی ها افزایش پیدا نموده که زنگ خطر را به صدا درآورده است. باید این مصرف را اصلاح کنیم.

او اعلام کرد: راه چاره در حوزه توسعه پایدار، آموزش و فرهنگ سازی است. بنیاد آموزش های زیست محیطی در سال 81 تشکیل شد که کارهایی را انجام داد. هتل های سبز آغاز به کار کردند. مصارف و سلایق گردشگری در دنیا بسیار متنوع هستند. عده وسیعی در سطح دنیا در شرایط یکسان دنبال کارها و خدماتی هستند که مدیریت سبز را داشته باشند.

دامن پاک گفت: اگر قرار است صنعت هتلداری و گردشگری ما دنیای گردد، باید گواهی نامه های بین المللی را کسب نماید. بخش گردشگری استان در این موضوع نیز پیشرو است.

معاون فنی اداره کل محیط زیست خراسان رضوی با بیان اینکه بیش از 30 میلیون زائر داریم و اگرچه این مدیریت مصرف انرژی دیر بوده اما آغاز خوبی است که بین محیط زیست و گردشگری آشتی برقرار گردد، اعلام کرد: از دهه 70 قانون مدیریت سبز آغاز و به طور مرتب در برنامه های 5 ساله تکرار شد. این مدیریت سبز در حال دنبال شدن است.

او ادامه داد: اگر در حوزه هتلداری نیز گواهی نامه را فراهم کنیم، این یک مزیت می تواند وجود داشته باشد. هتل سبز که در کشور به دنبال ایجاد آن هستیم، موجب می گردد که کاهش قابل ملاحظه ای را در بهای خدمات داشته باشیم. این موضوع طیف وسیعی از مخاطبان و گردشگران دوستدار محیط زیست را به خود جلب می نماید.

دامن پاک اظهار داشت: حفظ محیط زیست یک وظیفه عمومی است و گردشگری می تواند به این امر یاری کند. اقدامات در حوزه هتلداری نیز شامل کاهش حجم زباله ها، مصرف آب و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است که به اقتصاد و رقابت پذیری هتلداری یاری می نماید. گروه های تخصصی در استان تشکیل شده و کارهای خوبی انجام داده است. محیط زیست آمادگی دارد این مدیریت سبز را به انجام برساند و یاری کند تا هتلداری سبز را برای استان فراهم کنیم.

اجرای طرح گردشگری سبز در هتل های

یوسف بیدخوری سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: با ایجاد یک گردشگری سبز ضمن حضور موثر و پرشور زائران و گردشگران، می توانیم بهترین نوع مدیریت را در مصرف آب و انرژی در هتل های استان و به خصوص مشهد داشته باشیم.

او اظهار کرد: در سال گذشته 35 میلیون نفر به مشهد سفر کردند که از این میزان 31 میلیون و 500 هزار زائران ایرانی و 3 میلیون و 500 هزار نفر زائران غیرایرانی بودند و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بیش از 28 میلیون نفر به این شهر مقدس سفر کردند که از این میزان نیز بیش از 26 میلیون نفر از آن ها زائران ایرانی و بیش از 2 میلیون نفر از آن ها زائران غیرایرانی بودند.

بیدخوری اضافه کرد: موضوع گردشگری پایدار به صورت ویژه در دستور کار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی قرار گرفته و می خواهیم با ایجاد یک گردشگری سبز ضمن حضور موثر و پرشور زائران و گردشگران بهترین نوع مدیریت را در مصرف آب و انرژی در هتل های استان و به خصوص مشهد داشته باشیم.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه در دنیا به موضوع هتل های سبز به صورت ویژه پرداخته شده است، اظهار داشت: در این راستا توجه ویژه ای نسبت به مصارف و منابع آب و انرژی در سطح دنیا شده است، چیزی که کمتر در کشور ما دیده شده و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می خواهد که به برکت امام رضا(ع) پیشگام کشور در این حوزه باشد و به جز مقوله های آب و انرژی به موضوعات محیط زیست، توسعه و تقویت نیروی انسانی و ارائه خدمات شایسته، استاندارد و باکیفیت بپردازد.

بیدخوری گفت: مدیریت مواد زائد در گردشگری و بازیافت آن نکته دیگر مورد تاکید در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی بوده و در کنار آن به استفاده بهینه از آب و انرژی در طول سال به ویژه پیک مواقع بحرانی تاکید شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 155

به "توسعه درحوزه گردشگری، حداقل تخریب و آلودگی را به همراه دارد ، اجرای طرح گردشگری سبز در هتل های مشهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه درحوزه گردشگری، حداقل تخریب و آلودگی را به همراه دارد ، اجرای طرح گردشگری سبز در هتل های مشهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید