ریزمیوه ها؛ خوشمزه و درآمدزا !

به گزارش مجله آزات وب، ریزمیوه ها با توجه به ویژگی کم آب بر بودن و تنوع پذیری و مقاومت بالا در برابر آفات می تواند جایگزین مناسبی برای کشت دوم در مازندران باشد.

ریزمیوه ها؛ خوشمزه و درآمدزا !

به نظر می رسد یکی از مهم ترین راه های نجات کشور از بن بست اقتصادی، توجه به فراوری ملی است، نگاهی به کشورهای توسعه یافته نشان می دهد که فراوری از بخش کوچک را شروع کردند. فراوریاتی که با توسعه آن بخش کوچکی از احتیاج ما را برآورده کند، اشتغالزایی نموده و ارزآوری کند کم نیست، یکی از این فرصت ها استفاده از محصولات کشاورزی است، یکی از فراوریاتی که تاثیر مهمی بر توسعه سلامت و ارزآوری دارد، میوه های دانه ریز است.

به گزارش خبرنگاران، در مازندران در کنار انگور، قابلیت کشت و کار محصولاتی مانند تمشک، انگورفرنگی، توت فرنگی و دیگر میوه های ریز وجود دارد؛ با کوچکترین تحقیق های به عمل آمده تعیین گردیده برای تمامی این محصولات بازار محلی، داخلی و خارجی موجود است.

مازندران بالغ بر 3 میلیون تن در سال محصولات باغی فراوری می نماید

عزیزالله شهیدی فر رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران نیز در این خصوص در دومین سمپوزیوم ملی میوه های ریز که چندی پیش در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار گردید، به اهمیت این فراوریات در مازندران اشاره نمود.

وی با اشاره به این که مازندران با دارا بودن 160 هزار هکتار باغ، بیش از 3 میلیون تن در سال محصولات باغی فراوری می نماید، توضیح داد: مرکبات نیمی از فراوری کشور را به خود اختصاص داده و کیوی هم با 70 درصد فراوری رتبه نخست در ایران را داراست.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان این که مازندران پس از کیوی، با فراوری 15 هزار تن توت فرنگی مقام دوم کشور را دارد، گفت: کشاورزان با دارا بودن یک هکتار زمین، تا 200 میلیون تومان هم درآمد دارند.

شهیدی فر با اشاره به این که مازندران برای فراوری محصولات دانه ریز 100 هزار هکتار اراضی مستعد در مناطق میان بند و نسبتا شیب دار استعداد دارد، گفت: کاهش بارندگی و بحران آب را باید جدی گرفت و برای این امر به میوه های کم آب بر بیشتر توجه گردد.

لزوم گسترش فراوریات بری در مازندران

وی با بیان این که کمتر از حدود یک هکتار ارقام بری در مازندران کشت می گردد که احتیاجمند گسترش فراوری است، گفت: مازندران با وجود این که در حال حاضر سالانه 200 هزار تن میوه های سردسیر فراوری می نماید می تواند به عنوان یک استان کشاورزی و حاصلخیز گام موثری در رونق اقتصادی بردارد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با اشاره به این که 17 تا 22 هکتار اراضی کشت توت فرنگی به شکل کشاورزی در مازندران وجود دارد، گفت: می توانیم از لحاظ فنی و اقتصادی با هماهنگی دانشگاه علوم کشاورزی ساری و محققان، به عنوان مروجان بخش تحقیقات دستاوردهای علمی را به بخش فراوری عرضه کنیم.

تنوع پذیری، مقاومت در برابر آفات و کم آب بر بودن مهم ترین ویژگی های میوه های ریز

همت الله پیردشتی رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران و معاون پژوهش دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در حاشیه برگزاری دومین سمپوزیوم ملی میوه های ریز در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به این که نخستین سمپوزیوم ملی در همدان و دومین سمپوزیوم در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار گردید، اظهارکرد: اهمیت برگزاری سمپوزیوم به خاطر یکی از محصولات باارزش کشاورزی یعنی میوه های ریز است.

وی اضافه نمود: میوه هایی مانند کیوی، انگور و تمشک از جمله محصولاتی هستند که به دلایل مختلف بسیار مهم هستند، یکی از دلایل اهمیت آن تنوع پذیری بالای این میوه هاست، هم چنین ریزمیوه ها نسبت به آفات از مقاومت بالایی برخوردار بوده و در این راستا می توان برای فراوری برند سالم از این محصولات استفاده کرد.

رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران از جمله مزایای دیگر این محصولات را در بی احتیاجی در به کارگیری نیروهای ماهر در فرایند کاشت، داشت و برداشت عنوان و گفت: از آنجایی که این محصولات در بحث مبارزه با آفات بسیار خوب عمل می نمایند و میزبان آفت خاصی نمی شوند می توانند در بحث الگوسازی کاشت محصول بعدی در اولویت باشند و در کشت مجدد نیز در دستور کار قرار بگیرد.

پیردشتی به قابلیت دیگر ریز میوه ها اشاره نمود و گفت: ظرفیت های پنهان این میوه ها در سبد غذایی، توسعه پایدار و بحث اشتغال فوق العاده مهم است؛ تمام میوه هایی که به صورت گروهی فراوری گردیده و احتیاج به قیم دارند، جزو ریز میوه ها تلقی می شوند.

وی در مورد میزان مصرف آب این میوه ها و آب بر بودن آنها نیز گفت: با توجه به این که تمشک و از این دسته محصولات، بومی مازندران هستند، احتیاج اکولوژیکی آنها بسیار پایین است و مقاومت بسیار بالایی در شرایط محیطی دارند؛ به علاوه احتیاجمند سم خاص، آبیاری و نگهداری ویژه ای نیستند.

رئیس کارگروه تخصصی کشاورزی اتاق فکر توسعه و تعالی مازندران تاکید نمود: برای توسعه الگوی کشت در استان، این دست محصولات بومی بسیار کارآمد است؛ هم چنین می تواند با کشت در اراضی شیبدار و کم بازده جایگزین مناسبی برای سایر محصولات غیر بومی باشد.

پیردشتی گفت: باید به سمت تحقیقات این محصولات برویم؛ اگر تمشکی داریم که به شکل بومی است باید جمع آوری آن انجام و اصلاح نباتی آن به صورت رقم های بی خار در دستور کار قرار گیرد و این رقم هایی که توسعه بالایی دارند به جای رقم های بومی پرورش یابند.

وی هم چنین توضیح داد: می توان با برند سازی این محصولات یک وجه اقتصادی مطلوب برای آن در نظرگرفت و حتی به صادرات آن فکر کرد، کشور روسیه پتانسیل بالایی برای صادرات این محصولات دارد، دریافت بازارهای رقابتی کشورهای همسایه برای ما می تواند حائز اهمیت باشد.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به این که در مازندران سطح کشت این محصولات بسیار پایین است اما ظرفیت های زیادی برای پرورش این نوع میوه ها وجود دارد، گفت: در شرق مازندران با توجه به کمبود آب می توان به کشت این محصولات اقدام کرد.

پیردشتی در مورد نقش اتاق فکر در این زمینه نیز گفت: اتاق فکر نیز در این راستا با آنالیز راهکارهای موجود و ارایه آن یه استانداری نقش اساسی در ترویج و شناسایی محصولات کشاورزی و توسعه اقتصادی استان ایفا می نماید.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 دی 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 45

به "ریزمیوه ها؛ خوشمزه و درآمدزا !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریزمیوه ها؛ خوشمزه و درآمدزا !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید