معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اطلاع داد؛ پایش 6 واحد تصفیه خوراکی در فارس

به گزارش مجله آزات وب، از ابتدای سال جاری تا سرانجام آبان پایش و نمونه برداری از 6 واحد تصفیه خوراکی در استان فارس صورت گرفته است.

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اطلاع داد؛ پایش 6 واحد تصفیه خوراکی در فارس

به گزارش از ، احمدرضا عسگری رییس اداره نظارت بر فرآورده های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بر اساس این ارزیابی ها، 97 درصد از نمونه های نمک های خوراکی از نظر درجه خلوص، 100 درصد نمونه ها از نظر نبود فلزات سنگین مانند آرسنیک، جیوه، سرب و کادمیوم و 98 درصد از نظر میزان یُد، با استاندارد های ملی و معیار های بهداشتی وزارت بهداشت مطابقت داشته اند.

وی اضافه نمود: با هدف افزایش سطح آگاهی مردم، خرید آگاهانه مصرف کنندگان و ارتقای شاخص های بهبود تغذیه، از سال 1393 تمامی فراوریکنندگان مواد غذایی ملزم به درج جدول نشانگر های رنگی تغذیه ای بر روی برچسب های فرآورده های خوراکی و آشامیدنی شده اند و هم اکنون حدود 85 درصد از محصولات فراوریی بخش نظارتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دارای این نشانگر های رنگی هستند.

عسگری با اشاره به اینکه در جدول نشانگر های رنگی، میزان کالری، قند، چربی، نمک و اسید های چرب ترانس، بر حسب سهم مواد غذایی معین و مطابق با میزان هر یک از فاکتور های پیشگفت با رنگ های سبز، نارنجی و قرمز نشان داده می شوند، اضافه نمود: به عنوان نمونه، چنانچه هر فرآورده دارای کمتر از سه دهم درصد نمک باشد با رنگ سبز، تا یک و نیم درصد نمک با رنگ نارنجی و بیشتر از یک و نیم درصد با رنگ قرمز نمایش داده می شوند.

او با این شرح که رنگ سبز به مفهوم دارا بودن مقدار اندک، نارنجی متوسط و رنگ قرمز به مقدار زیاد است، شرح داد: مصرف کننده متناسب با وضعیت جسمانی و فیزیولوژی خود می تواند نسبت به انتخاب آگاهانه مواد غذایی، اقدام کند.

رییس اداره نظارت بر فرآورده های خوراکی و آشامیدنی معاونت غذا و دارو تأکید کرد: در زمان خرید فرآورده های خوراکی و آشامیدنی با آنالیز پروانه ساخت بهداشتی، تاریخ فراوری و انقضای محصول، باید به مطالعه اطلاعات مندرج در جدول نشانگر های رنگی اقدام و خرید آگاهانه داشته باشیم.م

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 128

به "معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اطلاع داد؛ پایش 6 واحد تصفیه خوراکی در فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اطلاع داد؛ پایش 6 واحد تصفیه خوراکی در فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید