چرا 20 مهر روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است؟

به گزارش مجله آزات وب، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی سرشار بودن دیوان حافظ از مهر و دوستی و همچنین 20 بودن نمره حافظ در بین شاعران را علت نام گذاری 20 مهر به عنوان روز بزرگداشت حافظ بیان کرد.

چرا 20 مهر روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است؟

به گزارش خبرنگاران، محمدجعفر یاحقی، در مراسم بزرگداشت روز حافظ که در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی برگزار گردید، اظهار کرد: آقای کمالی سروستانی که روز بزرگداشت حافظ را به ثبت رسانده در خصوص این موضوع گفته است وقتی دیوان حافظ را ورق می زنیم صحبت از مهر، دوستی و محبت است. همچنین شأن حافظ در بین شاعران بسیار بالا است و نمره حافظ هم بیست است. بنابراین 20 مهر روز بزرگداشت حافظ نام گذاری شد.

وی اضافه کرد: مهر به معانی مختلف در دیوان حافظ بکار رفته است که جای مطالعه دقیق دارد که ببینیم این مهر به چه معنایی و مفاهیمی بکار رفته است.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی اعلام کرد: اگر ما هم در مشهد بیست و پنج اردیبهشت روز بزرگداشت فردوسی داریم به برکت حافظ است، هر چند که خود حافظ از برکات شاهنامه برخوردار شده است و در روزگار خود برای ما یک فردوسی دیگری است و رسالت فردوسی را دنبال نموده و از برادران فرهنگی فردوسی در روزگار خود است.

یاحقی بیان کرد: در سال 76 که اولین سال بزرگداشت روز حافظ بود و من در آن مراسم در شیراز سخنرانی داشتم گفتم ما هم در مشهد روز فردوسی درست می کنیم و از سال 77 به بعد این مراسم را اجرا کردیم.

وی با مقایسه برنامه های بزرگداشت حافظ و فردوسی توضیح داد: در برخی برنامه هایی که برای حافظ برگزار می گردد، استاد شجریان از ابتدا تا پایان در برنامه بوده اند، برادران کامکار میدان دار همایش بوده اند و... اما ما در آرامگاه فردوسی چنین شرایطی داریم که بسیار از آن متأسفیم.

استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فردوسی ادامه داد: این جلسه و پیوند بین مردم و حافظ و پیوند بین شهرداری و دانشکده ادبیات را به فال نیک می گیرم. رسالت ما این است که این مسائل را بین مردم ببریم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 70

به "چرا 20 مهر روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا 20 مهر روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا 20 مهر روز بزرگداشت حافظ نامگذاری شده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید