گام محققان کشور برای برطرف مشکل فاضلاب صنعت چرم سازی

به گزارش مجله آزات وب، محقق پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به طراحی و ساخت سیستم انعقاد الکتریکی جهت پیش تصفیه فاضلاب صنعت دباغی چرم شدند.

گام محققان کشور برای برطرف مشکل فاضلاب صنعت چرم سازی

به گزارش خبرنگاران، دکتر لیلا داورپناه، عضو هیات علمی گروه محیط زیست پژوهشگاه مواد و انرژی در این خصوص گفت: تحقیق حاضر به منظور ارائه راهکاری جهت حل مسائل محیط زیستی ناشی از فاضلاب صنعت دباغی صورت گرفت و از فرآیند انعقاد الکتریکی جهت پیش تصفیه فاضلاب دباغی در یکی از واحدهای چرمشهر ورامین استفاده شد و عملکرد سیستم مورد ارزیابی نهاده شد.

وی اضافه نمود: شهرک صنعتی چرمشهر و سالاریه با مساحت تقریبی 225 هکتار در استان تهران و در جنوب غربی شهرستان ورامین نهاده شده است که در حال حاضر در شهرک چرمشهر بیش از 100 واحد چرمسازی فعال قرار دارند و فاضلاب خروجی از این صنایع بدون پیش تصفیه به تصفیه خانه شهرک منتقل می گردد.

داورپناه توضیح داد: به عنوان پایلوت تحقیق، پکیج ساخته شده در تیرماه 1397 در محل یکی از کارخانجات دباغی نصب شد و با موفقیت در حال کار است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی گفت: مقادیر بسیار بالایی از آب در طی فرآیند فراوری چرم مصرف می گردد و حدود 90 درصد از این آب مصرفی به صورت فاضلاب تخلیه می گردد که بار آلودگی بالایی را فراوری می نماید. به دلیل عدم تعبیه سیستم پیش تصفیه در واحدهای دباغی چرمشهرها، بار آلودگی بالایی بر تصفیه خانه مرکزی تحمیل خواهد شد و خروجی به استاندارهای مجاز تخلیه نخواهد رسید. بنابراین احداث سیستم پیش تصفیه برای واحدهای مستقر در چرمشهر الزامی است، چرا که اگر پیش تصفیه به درستی انجام نگردد تصفیه خانه مرکزی بازدهی مناسبی نخواهد داشت.

این پژوهشگر با بیان اینکه این سیستم بر اساس فرایند انعقاد الکتریکی کار می نماید و امروزه تکنولوژی نوینی در اروپا و آمریکا به حساب می آید، گفت: این سیستم پیش تصفیه در مورد فاضلاب دباغی تا 70 درصد حذف COD (که شاخص بار آلی فاضلاب است)، را توانسته است انجام دهد و در نتیجه COD فاضلاب ورودی واحدهای صنعتی به تصفیه خانه مرکزی به حد استاندارد (کمتر از 2000 براساس کتابچه ضمایم قرارداد شرکت شهرک های صنعتی) خواهد رسید.

بر اساس اعلام پژوهشگاه مواد و انرژی، وی همچنین کاربرد این سیستم در پیش تصفیه فاضلاب را در صنایعی دیگر نظیر رنگرزی، دامپروری، کاغذسازی، فراوری روغن نباتی، فراوری مواد شوینده، کارواش و ... دانست و اضافه نمود: این سیستم جهت پیش تصفیه در تصفیه خانه های آب شهری به منظور حذف کدورت به عنوان جایگزین با روش انعقاد شیمیایی نیز کاربرد دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 18 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 101

به "گام محققان کشور برای برطرف مشکل فاضلاب صنعت چرم سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گام محققان کشور برای برطرف مشکل فاضلاب صنعت چرم سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید