احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز از نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی

به گزارش مجله آزات وب، سه اثر سماع از نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی توسط هنرمند رشته میناکاری گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به شیوه مینای نقطه پرداز اجرا و احیا شد.

احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز از نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی

میراث آریا: روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی امروز 14 دی ماه با اعلام این مطلب گفت: این آثار توسط شهلا اسدیانی هنرمند رشتۀ میناکاری گروه هنرهای سنتی پژوهشگاه اجرا شده است.

او میناکاری را از هنرهای ظریف و قابل توجهی دانست که همیشه در بین هنرهای سنتی صندلی ویژه ای داشته و آثار شاخصی از مینای نقاشی به خصوص متعلق به دوران قاجار در موزه های معتبر نگهداری می شوند.

او با اشاره به اینکه روش های مختلفی در میناسازی وجود دارد توضیح داد: در این پروژه که سه اثر سماع از آثار ارزشمند استاد اردشیر مجرد تاکستانی در آن احیا شده، مینای نقاشی برای ساخت و پرداخت طرح مینیاتوری مورد استفاده نهاده شده است.

شریف زاده گفت: کوشش شده در این پروژه ظرافت و نفس قلم این استاد گرانقدر حفظ گردد.

رئیس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، مینای نقاشی را یکی از روش های ظریف اجرایی در هنر میناکاری خواند و با بیان اینکه مینای نقاشی در دورۀ قاجار (سبک نقطه پرداز) سالیان متمادی به دست فراموشی سپرده شده بود اضافه نمود: از آنجا که حفظ، احیا و اشاعه روش های اجرایی از رسالت های گروه پژوهشی هنرهای سنتی است، در این سه اثر، روش نقطه پرداز مورد استفاده نهاده شد.

او گفت: هر یک از آثار یادشده به ابعاد 13 در 20 به سبک مینای نقاشی نقطه پرداز اجرا و در نقش بندی خطوط آنها از روش قلمگیری مرسوم در مینیاتور در ساخت هر سه عدد پلاک مینایی استفاده شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 22 بهمن 1399 بروزرسانی: 22 بهمن 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1544

به "احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز از نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای مینای نقاشی به سبک نقطه پرداز از نگاره های استاد اردشیر مجرد تاکستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید