این هشت ویژگی و علامت می گویند شما مبتلا به افسردگی کاملا پنهان هستید

به گزارش مجله آزات وب، وقتی به یک فرد افسرده فکر می کنید؛ احتمالا در فکر تان فردی تجسم می گردد که تنها در اتاقی تاریک نشسته است؛ در جمع های اجتماعی کم حرف است و عموما همواره غمگین است؛ حتی زمانی که دارد شادی خود را بروز می دهد یا در موقعیتی شادی آور قرار می گیرد.

این هشت ویژگی و علامت می گویند شما مبتلا به افسردگی کاملا پنهان هستید

شاید این کلیشه ها درباره افراد افسرده تا حدودی درست باشند ولی گروهی از افراد افسرده هستند که علائم افسردگی کاملا پنهانی دارند. در ظاهر همواره لبخند می زنند ولی از درون کاملا افسردگی پنهانی (PHD) دارند.

افرادی که مبتلا به افسردگی با علائم ظاهری و بیرونی هستند را می گردد به سادگی تشخیص داد ولی افرادی که افسردگی کاملا پنهانی دارند؛ مکانیزم های مقابله ای به کار می گیرند تا با دیگر افراد جامعه ترکیب شوند اما هنوز از درون رنج می برند.

در اینجا می خواهیم 8 ویژگی افسردگی کاملا پنهان را نام ببریم که آنالیز کنید آیا شما هم مبتلا به این شکل از افسردگی هستید یا خیر!

1- اغلب در حال انکار هستید

در حالی که افراد مبتلا به افسردگی شدید، به سختی می توانند آن را از نظر مردم پنهان نمایند ولی افرادی که شکل میانه و ضعیف تری از افسردگی را دارند؛ می توانند خود را متقاعد نمایند که افسرده نیستند.

سایت HuffingtonPost می گوید یک تست افسردگی خودامتیازی به نام Beck Depression می تواند افرادی که افسردگی عمیقی دارند و از آن رنج می برند را تعیین کند. این افراد سعی کردند با افسردگی کنار بیایند اما در نبردها شکست می خورند و تمایل دارند خودشان را درمان نمایند؛ پس در این آزمون خود امتیازی صادق هستند.

اما این آزمون افراد PHD را تعیین نمی نماید؛ چون این افراد معتقد نیستند که افسرده هستند و بنابراین به سوالات صادقانه جواب نمی دهند. گاهی اوقات این افراد آن قدر افسردگی خود را انکار و پنهان می نمایند تا به سرانجام زندگی و مرگ یا خودکشی می رسند و هنوز هیچ کسی خبر ندارد چقدر افسرده هستند.

2- برای همه جز خودتان همدلی می کنید

منبع GoodMenProject می گوید افرادی که دارای افسردگی کاملا پنهان هستند؛ نگرانی بالایی درباره رفاه دیگران دارند ولی به هیچ کس اجازه ورود به دنیای درون خودشان را نمی دهند.

آن ها به طور صادقانه ای نگران دیگران هستند و اصلا نمایش بازی نمی نمایند و این نگرانی آن ساختگی نیست. لذا معمولا افرادی که افسردگی پنهان دارند؛ مربیان خوبی هستند. اما همین افراد، هرگونه علامت یا ویژگی که نشان بدهد به یاری دیگران احتیاج دارند یا باید گوشی پیدا گردد و حرف های آن ها را بشنود؛ از بین می برند و سعی می نمایند بروز ندهند.

3- با بروز سایر رفتارها، افسردگی را پنهان می کنید

ممکن است فردی با افسردگی کاملا پنهان، شغل خوبی داشته باشد و در جامعه و خانواده عضوی فعال و دوست داشتنی باشد؛ حتی اگر کار کردن برای آن ها بسیار سخت باشد.

این افراد به مرور زمان، مکانیزم های مقابله ای ایجاد می نمایند که دیگران را به این باور برسانند که عاشق زندگی شاد هستند و حتی شخصیتی برون گرا دارند.

به اسم مثال، ممکن است یک فرد PHD شوخ طبع باشد تا بتواند دیگران را جلب نموده و حس های خوب ایجاد کند. آن ها احتیاجهای دیگران را بر احتیاجهای خود ترجیح می دهند و تمایلی برای تمرکز روی رفاه و آینده خود ندارند.

4- اغلب اختلالات اشتها دارید

افسردگی می تواند موجب عادت های غذایی غیرعادی گردد. کارشناسان معتقد هستند ارتباط قوی بین اختلالات خوردن و افسردگی وجود دارد. اخیرا هم مطالعات زیادی پیرامون ارتباط باکتری های روده و سلامت روان انجام شده است.

اختلالات خوردن و افسردگی دو بیماری جداگانه هستند اما یکی می تواند به بیماری دیگری منجر گردد. اختلالات خوردن در مردان شایع تر است. اگر متوجه شدید فردی که دوستش دارید؛ دارد عادت های غذایی خود را از دست می دهد یا در پی تغییر آن ها است و مثلا اشتهای زیادی دیگر به خوردن غذاهای دلخواه اش ندارد؛ باید سعی کنید با او حرف زده و متقاعدش کنید تحت درمان قرار بگیرد.

5- می خواهید کمال گرا باشید

پروژه Good Men Project بعضی ویژگی های افراد مبتلا به افسردگی پنهان را تشریح می نماید و اشاره دارد آن ها دارای علایم گویای کمال گرایی هستند. در حالی که بعضی از مردم همواره کوشش می نمایند که در انجام هر کاری برترین باشند و از هر کاری راضی باشند؛ افراد دارای بیماری PHD این شرایط را به یک سطح ناسالمی می رسانند.

این افراد بی سروصدا خودشان را مورد تحقیر قرار می دهند. اگر به حرفه یا تفریح خاصی علاقه دارند؛ مثلا عاشق عکاسی هستند؛ اگر نتوانند یک عکس کاملا ایده آل بگیرند؛ همواره خودشان را زیر سوال می برند و همه چیز را از بین می برند. مثال های دیگری از کمال گرایی را می توان یک مادر کامل، یک وکیل مجرب، برترین دوست بودن یا فوق العاده بودن از نظر دیگران یا سرتر از دیگران در کلاس درس بودن؛ نام برد.

6- می خواهید همه چیز در کنترل باشد

Good Men Project باز اشاره می نماید افرادی که دارای افسردگی کاملا پنهانی هستند؛ به راحتی با زمان حال و وقایع آن کنار نمی آیند و دائما درباره همه جزئیات نگران هستند و غالبا هم تجربه لذت بخشی در زندگی ندارند؛ چون نمی توانند بدون استرس باشند.

به اسم مثال، اگر آن ها یوگا انجام می دهند؛ سخت ترین قسمت برای شان زمانی است که قرار می گردد فقط استراحت نمایند و آزادانه نفس بکشند.

شخصی که عاشق آشپزی است؛ هنگام نشستن کنار میهمانان، کمتر امکان دارد از خلاقیت و شاهکار آشپزی خود لذت ببرد و ذهنی آرام داشته باشد. احتیاج به کنترل همه چیز در این افراد بسیار قوی است و زمان زیادی صرف نگرانی های خود می نمایند که بعضی اوقات به ایجاد اختلالات کنترلی منجر می گردد.

7- ناگهان عصبانی و خشمگین می شوید

ما اغلب افسردگی را با بی حالی و بی تفاوتی یا بی علاقه گی می شناسیم ولی گونه دیگری از افسردگی که معمولا هم در این افراد پنهان است؛ منجر به طغیان خشم و عصبانیت های موقت و ناگهانی می گردد. افرادی که افسردگی پنهان دارند؛ زود تحریک می شوند و اصطلاحا از کوره در می فرایند.

این رفتار عصبانی ممکن است آن قدرها خود را نشان ندهد که به اسم یک مشکل شناخته گردد و همه او را فردی عصبانی بشناسند ولی نشانه ای از طوفانی درون است و آتش زیر خاکستر است. حقیقت این است که طغیان خشم و تحریک پذیری بالا اغلب نشانه هایی از افسردگی هستند و در مردان بیشتر شایع است.

8- شاید احتیاج به بستن و فراموش کردن داشته باشید

افرادی که افسردگی شدید ولی پنهانی دارند؛ احساس می نمایند در اسرار زندگی خود اسیر هستند و احتیاج دارند که روز از این اسرار و افکار خلاص شوند. مثلا، ممکن است یک حادثه دردناک برای آن ها پیش از آغاز یک زندگی خوب یا کار عالی رخ داده و هنوز اثرات آن همراه شان باشد.

معمولا این اثرات ناگوار هم به راحتی درمان نمی شوند. این افراد غرق در نعمت هستند و زندگی بی نقص و کاملی دارند ولی در درون خود، خود را لایق این همه نعمت نمی دانند و همواره یک سطحی از احساسات منفی و سرزنش گرانه همراه آن ها است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 25 مهر 1400 بروزرسانی: 25 مهر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1945

به "این هشت ویژگی و علامت می گویند شما مبتلا به افسردگی کاملا پنهان هستید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این هشت ویژگی و علامت می گویند شما مبتلا به افسردگی کاملا پنهان هستید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید