تور استانبول: بازگشایی آب انبار 1600 ساله تئودوسیوس استانبول برای بازدید عموم

به گزارش مجله آزات وب، بعد از 8 سال تعمیر و بازسازی، بالاخره آب انبار تئودوسیوس در استانبول برای بازدید مردم و علاقه مندان به معماری بیزانس گشوده شد.

تور استانبول: بازگشایی آب انبار 1600 ساله تئودوسیوس استانبول برای بازدید عموم

بهترین تجربه سفر را با تور استانبول در خاطراتتان ثبت کنید. از استانبول زیبا دیدن کنید و لحظات زیبایی را در این شهر تاریخی و تفریحی بگذرانید.

در روزهای آخر آوریل، با بازگشایی آب انبار تئودوسیوس (Theodosius Cistern)، که متعلق به قرن پنجم است و در محله چمبرلی تاش (Çemberlitaş) در شبه جزیره تاریخی استانبول واقع شده است، بخش جدیدی از سیستم باستانی و وسیع آبرسانی شهر به روی بازدیدکنندگان باز شد.

واسیپ شاهین، استاندار استانبول، ترکیه، در مراسم افتتاحیه این بنای تاریخی که روز 24 آوریل برگزار گردید، گفت که این آب انبار 1600 ساله که در ترکیه به نام سریفیه سرنیکی (Serefiye Sarnici) شناخته می گردد، نمونه ای بسیار مهم از زیرساخت های پیچیده ای است که در دوران حاکمیت بیزانس ساخته شده و در زمان حاکمیت امپراتوری عثمانی پیشرفته است. او می گوید:

استانبولی که در کتاب های تاریخی در خصوص آن خوانده ایم، یک بار دیگر به صورت شهری نمایان شده است که بناهای ساخته شده در آن به نمایش گذاشته می شوند و به شهر، جلوه ای زیباتر می بخشند.

آب انبار تئودوسیوس که گفته می گردد در زمان حاکمیت تئودوسیوس دوم، امپراتور بیزانس، (428-443) ساخته شد، در بخش زیرین یک عمارت قرن بیستمی و یک ساختمان شهرداری که در سال 1950 ساخته شد، کشف شد. این ساختمان شهری در سال 2010 تخریب شد تا پروژه بازسازی هشت ساله این آب انبار شروع گردد. پروژه بازسازی به وسیله شهرداری کلان شهر استانبول، وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه و اداره کل بنیادهای ترکیه انجام شد.

آب انبار تئودوسیوس، با مساحت 1125 متر مربع و ارتفاع متر که به وسیله 32 ستون مرمری نگه داشته شده اند، کوچک تر از آب انبار باسیلیکا است که در همان منطقه واقع شده است. آب انبار باسیلیکا در سال 532 ساخته شده و یکی از پر طرفدارترین جاذبه های گردشگری استانبول است. سومین آب انبار زیرزمینی این منطقه، آب انبار فیلوکسنوس (Cistern of Philoxenos) است که به ترکی Binbirdirek Sarnıcı خوانده می گردد و قدمت آن، به قرن چهارم می رسد.

هر سه آب انبار، بخشی از یک سیستم 250 کیلومتری هستند که آب شیرین را از قنات والنس (Aqueduct of Valens) در جنگل بلگراد تامین می کرد؛ این جنگل در بخش شمالی شهر واقع شده است و آب این قنات در نهایت به چشمه هایی نوشیدنی زیبایی سرازیر می شد که هنوز هم در اطراف استانبول دیده می شوند.

آب انبار تئودونیوس در Piyer Loti Caddesi 23، در منطقه فاتح واقع شده است و هر روز از ساعت 10 صبح تا 7 عصر برای بازدید عموم باز و میزبان نمایشگاه ای هنری دوره ای و رویدادهای دیگر است. ورودی این آب انبار رایگان است.

منبع: کجارو / lonelyplanet
انتشار: 19 خرداد 1401 بروزرسانی: 19 خرداد 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2179

به "تور استانبول: بازگشایی آب انبار 1600 ساله تئودوسیوس استانبول برای بازدید عموم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور استانبول: بازگشایی آب انبار 1600 ساله تئودوسیوس استانبول برای بازدید عموم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید