ظرفیت های چهارمحال و بختیاری برای تبدیل شدن به قطب پرورش اسب

به گزارش مجله آزات وب، شرایط اقلیمی ، آب و هوای مناسب، ارتفاع از سطح دریا و مراتع از جمله ویژگی های خدادادی و طبیعی در چهارمحال و بختیاری است تا این استان ظرفیت تبدیل شدن به قطب پرورش اسب را داشته باشد.

ظرفیت های چهارمحال و بختیاری برای تبدیل شدن به قطب پرورش اسب

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، ارزش، اهمیت و صندلی سوارکاری مورد توصیه و سفارش بزرگان دینی بوده است به گونه ای که پیامبر اعظم(ص) نیز آموزش سوارکاری را در کنار شمشیربازی و شنا مورد تاکید قرار دادند.

سوارکاری در بعضی از کشورها از جمله ایران به عنوان ورزش و سرگرمی مانند بازی چوگان مورد توجه قرار می گرفت، اما در اواخر قرن نوزدهم با پیشرفت صنعت و جایگزینی ماشین آلات به جای اسب ها، سوارکاری به صورت ورزشی و سرگرمی ادامه یافت.

اسب دوانی، چابک سواری، پرش با اسب، چوگان، دُرساژ (حرکات نمایشی اسب های تربیت شده)، شکار با اسب، رودیو (مسابقه با اسب های وحشی)، اسب دوانی استقامت و کورس از مهم ترین رشته های سوارکاری به شمار می رود.

امروزه متاسفانه سوارکاری با مسائل اقتصادی روبرو است و این عامل باعث ضعف در تامین زیرساخت ها شده است.

به همین منظور، کارشناسان، صاحب نظران و دست اندرکاران بخش سوارکاری معتقدند باید از توان بالای بخش خصوصی برای خروج از این بحران بهره گیری گردد.

کارشناسان معتقدند در چهارمحال و بختیاری به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا، میزان نفس گیری و گردش خون اسب های کورس مطلوب تر می گردد.

بافت زندگی عشایری چهارمحال و بختیاری باعث شده مردم استان از گذشته های تاریخی بسیار دور همیشه با اسب و سوارکاری عجین بوده اند و این ورزش بخشی از زندگی آنان بوده است.

چهارمحال و بختیاری در پرورش اسب نسبت به سایر استان های کشور متمایز است

رییس فدراسیون سوارکاری گفت: میزان بارش و ارتفاع از سطح دریا دو مولفه مهم در پرورش اسب است که همین عوامل چهارمحال و بختیاری را از سایر استان ها متمایز نموده است.

مسعود خلیلی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید نمود: با توجه به هزینه های زیاد، گرانی زمین و بالا بودن دستمزدها باعث شده تا پرورش اسب در تهران و استان های نزدیک پایتخت مقرون به صرفه نیست.

وی اضافه نمود: در این راستا پرورش دهندگان اسب به دنبال انتقال مراکز خود به استان هایی با قابلیت بالا و هزینه های ارزان تر مانند چهارمحال و بختیاری هستند.

خلیلی توضیح داد: با توجه به پتانسیل ها و ظرفیت های چهارمحال و بختیاری، این استان را به مهد پرورش اسب در کشور تبدیل نموده است.

وی یادآور شد: می توان با ایجاد انگیزه بین پرورش دهندگان اسب نسبت به حضور آنان در چهارمحال و بختیاری برای سرمایه گذاری در این حوزه اقدام کرد.

رییس فدراسیون سوارکاری گفت: به همین دلیل رییس هیات سوارکاری چهارمحال و بختیاری موظف به ارائه برنامه چهار ساله و فعال کردن این هیات در تمامی شهرستان های 10 گانه استان است.

وی با اشاره به نایب قهرمانی جهانی ایران بعد از کشور چین در رشته هنرهای رزمی روی اسب گفت: با توجه به ظرفیت های چهارمحال و بختیاری باید این رشته در استان راه اندازی گردد.

خلیلی تاکید نمود: تقویت رشته های اسب دوانی و استقامت در مسیرهای طولانی در چهارمحال و بختیاری جزو برنامه های اولویت دار قرار می گیرد.

وی اضافه نمود: چهارمحال و بختیاری یکی از خاستگاه های اصلی اسب دره شوری است و در این راستا تا یک ماه دیگر از کتاب آن رونمایی می گردد.

رییس فدراسیون سوارکاری توضیح داد: با توجه به میزان بارش و ارتفاع بالای استان از سطح دریا می توان برگزاری بعضی مسابقه های سوارکاری ملی و بین المللی را در این استان برگزار کرد و این امر نیازمند تامین و تقویت زیرساخت های استاندارد سوارکاری در چهارمحال و بختیاری است.

خلیلی گفت: امید است مسائل سوارکاری چهارمحال و بختیاری در آینده ای نزدیک به عنوان یکی از استان های مطرح در این حوزه برطرف گردد.

محل مشخص شده برای پیست سوارکاری چهارمحال و بختیاری 100 هکتار وسعت دارد

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری نیز گفت:محل مشخص شده برای احداث پیست سوارکاری این استان 100 هکتار برابر یک میلیون مترمربع دارد.

حمید کریمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید نمود: این پیست در منطقه رحمتیه شهرکرد واقع شده و سال گذشته میزبان برگزاری سه دوره سوارکاری ملی بوده است.

کریمی توضیح داد: از اعتبارات یک میلیارد ریالی ورزش سوارکاری چهارمحال و بختیاری در سال گذشته تنها 16 درصد تخصیص پیدا کرد.

وی یادآور شد: ایجاد کورس سوارکاری در چهارمحال و بختیاری از مهمترین نیازهای این استان است که جزو برنامه های اولویت دار اداره کل ورزش و جوانان استان است.

کرمی گفت: هم اینک 12 باشگاه سوارکاری دارای پروانه در چهارمحال و بختیاری فعال است.

کمبود باشگاه های آموزشی حرفه ای از مسائل حوزه سوارکاری است

یکی از پرورش دهندگان اسب در چهارمحال و بختیاری نیز گفت: فعال نبودن پیست اسب دوانی، مستمر نبودن مسابقه ها، کمبود باشگاه های آموزشی حرفه ای، گرانی اسب و هزینه های نگهداری، نبود درمانگاه تخصصی و کمبود دام پزشک تخصصی از مهم ترین مسائل این استان در حوزه سوارکاری به شمار می رود.

هادی قاسمی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید نمود: آب و هوای مطلوب، ارتفاع بالا از سطح دریا و انگیزه و علاقه فراوان مردم استان به اسب جزو نقاط قوت این استان در حوزه سوارکاری است.

وی پیشنهاد داد، اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری و هیات سوارکاری استان نسبت به برگزاری دوره های آموزشی حرفه ای، تامین مربی، استمرار در برگزاری مسابقات و اختصاص اعتبارات کافی برای برگزاری مسابقات تدبیر لازم را بیندیشند.

به گزارش ایرنا، میزان بارش و ارتفاع از سطح دریا چهارمحال و بختیاری را به مکانی مستعد برای پرورش اسب و رشته های مرتبط با سوارکاری تبدیل نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1176

به "ظرفیت های چهارمحال و بختیاری برای تبدیل شدن به قطب پرورش اسب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های چهارمحال و بختیاری برای تبدیل شدن به قطب پرورش اسب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید