مسجد جامع نایین کجاست؟

به گزارش مجله آزات وب، مسجد جامع نایین کجاست؟

مسجد جامع نایین، در استان اصفهان و شهرستانی به همین نام قرار گرفته است. نایین در منطقه دشت کویر واقع شده و آب و هوایی خشک و کویری دارد. جاذبه های نایین گردشگران بی شماری را به سمت خود می کشاند. کمتر از 5 ساعت از تهران تا مسجد جامع نایین فاصله است و در سفر یک روزه می توانید از این مسجد بازدید کنید. اگر از سمت اصفهان راهی مسجد جامع نایین می شوید، حدود 2 ساعت در جهت خواهید بود.

مسجد جامع نایین کجاست؟

چرا مسجد جامع نایین را باید دید؟

تصوری که همه ما از مساجد تاریخی داریم وجود گنبد و دو مناره است. اما در مسجد جامع نایین فقط یک مناره دیده می شود بدون هیچ گنبدی. مسجد جامع نایین یکی از قدیمی ترین مساجد تاریخی ایران است، که پس از گذشت قرن ها هنوز معماری آن نظر جهانیان را جلب می نماید. ساخت مسجد نایین اصفهان به قرن های دوم تا چهارم هجری باز می شود. اوج شکوه هنر اسلامی و ایرانی را می توان در مساجد اصفهان و هم چنین مسجد نایین دید. مسجد نایین اصفهان در سال 1310 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

در مسجد جامع نایین چه می بینیم؟

معماری

مسجد جامع نایین به سبک معماری شبستانی ساخته شده. در این مسجد نه گنبدی دیده می شود و نه ایوانی. ارتفاع تک مناره آن هم به 28 متر می رسد و در فواصل دور ما را به سوی خود فرا می خواند. تزیینات زیر نعلبکی مناره به دوران سلجوقی باز می شود. می توان تشخیص داد که این ساز در مسجد نایین اصفهان، صحن در مرکز قرار گرفته و ستون ها و رواق ها دور تا دور آن چیده شده اند. جالب است بدانید در مسجد جامع نایین ستون ها یک شکل نیستند و به شکل های مختلف استوانه، مربع و چند ضلعی دیده می شوند. در معماری مسجد نایین اصفهان، زیر زمین و سرداب وجود دارد. از بین 6 ورودی مسجد نایین اصفهان یکی کار شده و مزین به نقوش زیبا است. این تزیینات به دوره ایلخانی باز می شود. ساخت بخش های مختلف این مسجد در دوره های تاریخی ادامه داشت و در دوره قاجار نیز شبستانی به این مسجد اضافه شد.

محراب

یکی از قسمت های زیبای مساجد تاریخی، محراب است. اغلب محراب ها مزین به گچ بری هستند. درست است که محراب از آیین اسلامی گرفته شده، اما وجود کنده کاری های بالای محراب، مثل گل های دوازده پر نشان از هنر اصیل ایرانی دارد. این گچ بری ها به دوران آل بویه تعلق دارد و هنوز بعد از قرن ها جذاب و دیدنی است.می گویند محراب مسجد جامع آیین اصفهان به زمان عباسیان بازمی شود.

تاریخ مسجد جامع نایین

دستور ساخت مسجد جامع نایین، مسجد اصفهان، را به زمان خلیفه هشتم امویان نسبت داده اند. در خصوص سال ساخت مسجد نایین اصفهان اطلاع دقیقی در دست نیست. پروفسور پوپ ساخت این مسجد را به سال 350 ه.ق و آندره گدار آن را به حکومت دیلمان نسبت داده است. فقط می دانیم بنای اولیه این مسجد در زمان خلافت عمربن عبدالعزیز ساخته شده است. مسجد جامع نایین به مسجدهای عربی شباهت دارد اما خالی از هنر ایرانی نیست. با اینکه قدمت این مسجد به قرن دوم هجری می رسد هنوز شکل اولیه خود را حفظ نموده است.

جاذبه های اطراف مسجد نایین اصفهان

خانه پیرنا نایین و نارین قلعه از جمله جاذبه هایی است که در اطراف مسجد نایین اصفهان می توانیم ببینیم. زمان ساخت این قلعه به دوره قبل از اسلام، حدود اشکانیان و ساسانیان باز می شود. از جمله دیگر جاذبه هایی که در این نزدیکی می توانید ببینید موزه مردم شناسی نایین است. شما جاذبه دیگری در این نزدیکی می شناسید؟

مسجد جامع نایین اصفهان روی نقشه

منبع: دالاهو
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 539

به "مسجد جامع نایین کجاست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "مسجد جامع نایین کجاست؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسجد جامع نایین کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید