چگونه تکنولوژی چاپ تصعیدی باعث تحول در صنعت چاپ دیجیتال شده است ؟

به گزارش مجله آزات وب، تکنولوژی چاپ دیجیتال در طی چند سال اخیر، رشد چشمگیری را شاهد بوده است. به طوری که در حال حاضر، تقریباً در تمام مراکز چاپ، این روش­ها تا حد خیلی زیادی جایگزین روش­های سنتی شده­اند.

چگونه تکنولوژی چاپ تصعیدی باعث تحول در صنعت چاپ دیجیتال شده است ؟

جهت دریافت مشاوره خدمات چاپ کاتالوگ ارزان از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

روش چاپ تصعیدی نیز به عنوان یکی از مشهورترین روش­های چاپ دیجیتال، با نفوذ جوهر به داخل فیبرهای پلی استر پارچه، به ترسیم طرح بر روی آن­ها می­پردازد. به عبارت دیگر، چاپگرهای تصعید رنگ، به عنوان یکی از مدرن­ترین دستاوردهای صنعت چاپ، قادر هستند که تصاویری با وضوح بسیار بالا را بر روی چاپ پارچه انجام دهند. علت این که نام تصعیدی بر روی این روش چاپ گذاشته شده است، این است که در این فرایند، جوهر مورد استفاده، بدون این که مایع شود، مستقیماً از حالت جامد به حالت گاز تغییر فاز پیدا می­کند.

بیشتر بخوانید : چاپ سابلیمیشن چیست ؟

چاپ تصعیدی در چند مرحله انجام می ­شود؟

فرایند چاپ تصعیدی به طور کلی در سه مرحله مجزا انجام می ­شود.

  • در اولین مرحله، باید با استفاده از یک چاپگر سابلیمیشن (چاپگری که بتواند روی کاغذ ترانسفر چاپ کند)، تصویر یا تصاویر مورد نظر را بر روی یک کاغذ روکش­دار ویژه چاپ کرد. در این مرحله معمولاً توصیه می­شود که تا حد امکان از بهترین انواع ماشین­های چاپ دیجیتال و جوهرهایی با بهترین کیفیت موجود (برای مثال، جوهرهای اروپایی) استفاده شود.
  • در مرحله بعدی، از کاغذ تهیه شده در مرحله نخست برای انتقال تصویر به پارچه استفاده می­شود.
  • در نهایت، بعد از انتقال تصویر بر روی پارچه، تصویر منتقل شده، باید اصطلاحاً ثبات پیدا کند. برای این کار، کاغذی که در مرحله نخست تهیه شد، به همراه پارچه، تحت فشار و حرارتی بالای 176 درجه سانتیگراد قرار می­گیرند. در واقع، در این مرحله است که جوهر به گاز تبدیل می­شود و به بافت پارچه یا هر محصول دیگری که قرار است بر روی آن چاپ انجام شود، نفوذ می­کند. این در حالی است که در سایر روش­های چاپ، هیچ نفوذی رخ نمی­دهد و رنگ صرفاً بر روی سطح پارچه قرار می­گیرد.

نتیجه حاصل از این روش، طرحی است که نه به راحتی کم رنگ می­شود، نه ترک ترک می­شود و نه در مقابل شستشو آسیب پذیر است. همه این مزایا صرفاً به این دلیل است که رنگ به داخل بافت پلی استر نفوذ نموده است. تمام این موارد، به کیفیت محصول نهایی منجر می­شود. از سوی دیگر، استفاده از پارچه­های از جنس پلی استر، به این علت که قابل بازیافت هستند و حتی بسیاری از آن­ها خودشان نیز از بازیافت سایر پارچه­ها فراوری شده­اند، بسیار سازگار با محیط زیست است.

استفاده از دستگاه ­های پِرِس حرارتی

روش چاپ تصعیدی یک شیوه پرکاربرد در صنعت چاپ است که برای انتقال جوهرهای تصعیدی به پارچه تحت چاپ، از دستگاه­های پِرِس حرارتی استفاده می­کند. این دستگاه­ها، گرما، زمان و فشار کافی برای انتقال جوهر و ایجاد طرح مورد نظر را فراهم می­نمایند. در طی این فرایند، جوهر که از حالت جامد به حالت گازی تبدیل شده است، قادر خواهد بود که به بافت پارچه مورد نظر نفوذ کند و به این ترتیب، یک طرح منسجم را ایجاد نماید.

در واقع، وجه تمایز این روش چاپ با سایر روش­های متداول، این است که در این شیوه با نفوذ رنگ به داخل بافت، محصول فراوری شده از دوام بالا، انسجام رنگی مناسب و مقاومت زیادی در برابر خراشیدگی برخوردار خواهد بود.

نحوه نفوذ جوهر به داخل بافت پارچه

روش چاپ تصعیدی همیشه بر روی اقلامی مانند پلی استر، پلیمر و پلیمرهای پوشش­دار انجام می­شود. سپس حرارتی که ایجاد می­شود، علاوه بر این که منجر به تغییر فاز مستقیم جوهر از جامد به مایع می­شود، سبب باز شدن حفره­های داخلی پلیمر نیز می­شود و به این ترتیب، جوهر به بافت جنس نفوذ پیدا می­کند. پس از این مرحله، با پایین آمدن دما، حفره­ها به تدریج بسته می­شوند و جوهر نیز مجدداً به حالت جامد تغییر فاز پیدا می­کند. در این شرایط، جوهر عملاً به جزئی از جنس پلیمر تبدیل شده است.

بیشتر بخوانید : مقایسه چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) با چاپ سیلک اسکرین و چاپ مستقیم DTG

بهترین نوع پارچه برای انجام چاپ تصعیدی، کدام است؟

از نظر جنس، بهترین نوع پارچه برای انجام این نوع چاپ، پارچه­های مرکب از مواد مصنوعی هستند. برای مثال، تجربه ثابت نموده است که پارچه­هایی از جنس پلی استر 100 درصد، بهترین کارایی در طی این فرایند چاپ از خود نشان می­دهند. علاوه بر این، در صورت امکان بهتر است که از پارچه­های سفید یا روشن برای چاپ استفاده شود.

در انتخاب نوع پارچه، این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که پارچه­ای را می­توان مناسب برای انجام این نوع چاپ دانست، که پس از چاپ تصویر، عمر طرح چاپ شده، کمتر از عمر خود پارچه نباشد. بنابراین، پیشنهاد می­کنیم که پیش از انجام چاپ، در خصوص انتخاب نوع پارچه قدری مشورت کنید.

بیشتر بخوانید : پرینتر چاپ سابلیمیشن چیست و چگونه کار می نماید ؟

چاپ طرح بر روی ماگ­ های تبلیغاتی با استفاده از فناوری تصعیدی

ماگ­های طرح­دار یکی از پرکاربردترین هدایای تبلیغاتی است که در سال­های اخیر به طور ویژه هم مورد توجه صاحبان کسب و کارها و هم مشتریان آن­ها قرار گرفته است. هرچند دلایل متعددی برای این استقبال بی­نظیر وجود دارد، اما اصلی­ترین آن­ها را می­توان قیمت منطقی این ماگ­ها دانست. چرا که با وجود تأثیر بیشتر هدایای تبلیغاتی لوکس و گران قیمت، امکان تهیه چنین محصولاتی برای تمام کسب و کارها، از جمله استارتاپ­های کوچک و نوپا فراهم نیست. اما حتی همین کسب و کارهای کوچک نیز می­توانند با صرف یک هزینه منطقی، تعداد زیادی ماگ تبلیغاتی را برای کمپین تبلیغاتی خود تهیه نمایند.

با این حال، اگر همچنان در خصوص میزان تأثیر این ماگ­ها مطمئن نیستید، بد نیست که نگاهی به آمار نوشیدن چای و قهوه در میان مردم بیندازید. بدون شک با ارائه ماگ به مشتریانتان، می­توانید نام و نشان تجاری کسب و کار خود را، در طور روز بارها در مقابل چشمان آن­ها بیاورید. با استفاده از فناوری چاپ تصعیدی می­توانید هر طرحی را با کیفیت بسیار بالایی بر روی ماگ­های تبلیغاتی کسب و کار درج کنید.

بیشتر بخوانید : چگونه با استفاده از چاپ سابلیمیشن (تصعیدی) میتوان روی تیشرت چاپ زد؟

چند نوع چاپ تصعیدی وجود دارد؟

چاپ DTG (چاپ مستقیم بر روی پارچه)

استفاده از روش چاپ DTG کاملاً مشابه آن است که از یک چاپگر برای چاپ مستقیم طرح مورد نظر بر روی لباس استفاده می­کنید. از آنجا که عملکرد این روش چاپ درست مانند به کار بردن یک چاپگر است، به راحتی می­توان پیچیده­ترین طرح­ها را با استفاده از انواع رنگ­ها چاپ کرد. اما توجه داشته باشید که با استفاده از این چاپگرها، در هر لحظه فقط می­توان عملیات چاپ را بر روی یک لباس انجام داد. بنابراین، اگر قصد دارید که فقط در یک روی تی­شرت­های تبلیغاتی شرکت خود، طرحی را چاپ کنید، این چاپگرها یکی از بهترین گزینه­های موجود است.

چاپ اسکرین

در این روش چاپ، برای ایجاد طرح، یک لایه جوهر بر روی صفحه نمایش کشیده می­شود. به طوری که برای چاپ هر طرح، باید یک صفحه نمایش اختصاصی در نظر گرفته شود. بنابراین، چاپ با استفاده از این روش، تنها در صورتی مقرون به صرفه است که قرار باشد در تیراژ خیلی زیادی انجام شود.

بیشتر بخوانید : 10 فروشگاه برتر هدایای تبلیغاتی در سال 99 کدام است ؟

چگونه روش چاپ مناسب را شناسایی کنیم؟

انتخاب روش چاپ به دو عامل زیر بستگی دارد:

الف) تیراژ محصول مورد نظر

تعداد محصولی که قرار است چاپ شود، نخستین موردی است که پیش از انتخاب روش چاپ باید مشخص شود. اگر خودتان سفارش دهنده یک محصول چاپی باشید، به راحتی می­توانید تعداد محصولات مورد احتیاج خود را مشخص کنید. این در حالی است که برای مدیر یک مرکز چاپ، بسیار مهم است که پیش از فراوری یک طرح، پیش بینی کند که چه تعداد از این محصول قرار است به فروش برسد. اما، در هر صورت، اگر قصد چاپ تعداد کمی محصول را دارید و یا از استقبال مشتریان در خصوص طرح مورد نظرتان اطمینان ندارید، استفاده از روش چاپ DTG منطقی­تر به نظر می­رسد. چرا که در این روش، برخلاف روش چاپ اسکرین قرار نیست که برای چاپ هر طرح، مبلغ زیادی هزینه کنید.

بنابراین روش چاپ DTG برای کسب و کارهایی مانند استارتاپ­های اینترنتی که چندان از میزان فروش خود اطمینان ندارند، گزینه بسیار مناسبی به نظر می­رسد. اما از سوی دیگر، اگر برای مثال، مسئولیت چاپ پیراهن­های یک تیم ورزشی را برعهده گرفته­اید و اطمینان دارید که قرار است حداقل 15 بار این طرح، روش چاپ اسکرین هم می­تواند انتخاب مناسبی باشد.

ب) طرح مورد نظر

نوع طرحی که قصد چاپ آن را دارید نیز بدون شک یکی از مهم­ترین عوامل تأثیرگذار در انتخاب روش چاپ است. به عنوان مثال معمولاً برای چاپ طرح­هایی که شامل رنگ­های زیادی هستند و یا جزئیات زیادی دارند و همچنین برای چاپ تصاویر عکاسی، توصیه می­شود که از روش چاپ DTG استفاده شود. اما با این حال، این توصیه به این معنا نیست که برای چاپ تمام طرح­ها، روش DTG مناسبتر است.

بنابراین، پیش از انتخاب نوع چاپ، پیشنهاد می­کنیم که از متخصصان و همچنین افرادی که در گذشته تجربه استفاده از این روش­ها را داشته اند، هدایت بخواهید. اما حتی قبل از انجام این مشورت نیز، لازم است که حتماً به سؤالات زیر پاسخ دهید:

آیا قصد چاپ یک تصویر عکاسی را دارید؟

به طور کلی چند رنگ در طرح مورد نظرتان استفاده شده است؟

آیا طرح مورد نظرتان، یک طرح سیاه و سفید است؟

آیا طرح شما قرار است که کل زمینه را پر کند؟

بدون شک با پاسخ به این سؤالات، مطالعه دقیق این مقاله و استفاده از تجربیات مشاوران چاپ، می­توانید بهترین نتیجه را از فناوری چاپ تصعیدی انتظار داشته باشید.

منبع: مجله چاپخونه
انتشار: 10 بهمن 1399 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1525

به "چگونه تکنولوژی چاپ تصعیدی باعث تحول در صنعت چاپ دیجیتال شده است ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه تکنولوژی چاپ تصعیدی باعث تحول در صنعت چاپ دیجیتال شده است ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید