آیا دهان شویه تأثیر دارد؟

به گزارش مجله آزات وب، این روزها دندانپزشکان به افرادی که از پوسیدگی دندانی شاکی اند و می گویند هر کاری می نمایند باز هم دندان های شان پوسیده می گردد، توصیه می نمایند از دهان شویه ی فلوراید استفاده نمایند.برحسب سرعت پوسیدگی دندان هایتان می توانید با صلاحدید دندان پزشک ، یک یا دو بار در هفته از این دهان شویه ها بهره ببرید. برخی ها می گویند که بد نیست دهان شویه را از کودکی برای فرزندتان هم خریداری کنید تا دندان هایش پوسیده

آیا دهان شویه تأثیر دارد؟

آیا دهان شویه تأثیر دارد؟

نویسنده: محمود حیدری

این روزها دندانپزشکان به افرادی که از پوسیدگی دندانی شاکی اند و می گویند هر کاری می نمایند باز هم دندان های شان پوسیده می گردد، توصیه می نمایند از دهان شویه ی فلوراید استفاده نمایند.

برحسب سرعت پوسیدگی دندان هایتان می توانید با صلاحدید دندان پزشک ، یک یا دو بار در هفته از این دهان شویه ها بهره ببرید. بعضی ها می گویند که بد نیست دهان شویه را از کودکی برای فرزندتان هم خریداری کنید تا دندان هایش پوسیده نگردد ولی آیا بچه ها می توانند به راحتی و بی خطر از این دهان شویه استفاده نمایند؟ با دکتر شیرین معماران، متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت ، درباره ی همین موضوع گفت و گو نموده ایم. با ما همراه شوید:

می گویند مصرف منظم دهان شویه ی فلوراید از پوسیدگی دندان پیشگیری می نماید، درست است؟

- در حال حاضر دهان شویه های فلورایددار (مثل همان دهان شویه هایی که در مدارس استفاده می گردد)، در کنار ژل ها و خمیر دندان های فلوراید دار و چند محصول دیگر که در دسترس واقع شده است، باعث عملکرد موضعی فلوراید می گردد اما مطالعات نشان می دهد که افزودن فلوراید به آب همگانی ، مؤثرترین روش کاهش پوسیدگی دندان، بخصوص در سطح وسیع جامعه است. زیرا غیر از تأثیر وسیع آن، برخلاف روش های انفرادی موضعی، در بدن نیز جذب عمومی دارد و می تواند وارد ساختار دندان های رویش نیافته گردد.

در ایران چطور، آیا به آب آشامیدنی شهرها فلوراید افزوده می گردد؟

-تأثیر فلوراید آب، بیشتر در دندان های دایمی محسوس است. به نظر می رسد در اغلب منطقه ها ایران، اندازه فلوراید آب در حد لازم و حتی بالاتر از حد مجاز باشد. گرچه متأسفانه تحقیقات جامع و کاملی در خصوص اندازه فلوراید آب منطقه ها مختلف ایران در دسترس نیست، ولی با این حال فلوئورزیس که همان آسیب تماشا دندان ها در اثر مصرف زیاد فلوراید است، در بعضی از منطقه ها جنوبی ایران مثل بوشهر رایج است و باید افزودن فلوراید به آب این منطقه ها، که مردم به خودی خود فلوراید را از محیط دریافت می نمایند، تحت کنترل باشد.

در مطب چطور، اگر فکر کنیم دندان های مان سریع پوسیده می شوند، می توان از دندانپزشک خواست که با فلوراید به داد دندان های مان برسد؟

- به هر حال ثابت شده که کاربرد موضعی فلوراید بخصوص به وسیله دندانپزشک، باعث کاهش اندازه پوسیدگی به ویژه در بچه ها می گردد. در نتیجه، کاربرد موضعی فلوراید برای بچه ها و نوجوانان در مطب های دندانپزشکی اکیداً توصیه می گردد . دندانپزشک بعد از معین اندازه استعداد ابتلای بیمار به پوسیدگی و احیاناً انجام درمان های لازم اولیه مثل حذف پوسیدگی ها ، درمان فلوراید را انجام می دهد.

آیا شما استفاده از دهان شویه فلورایددار را توصیه می کنید؟

استفاده از دهان شویه های فلوراید دار یکی از روش های موضعی استفاده از فلوراید است، که هم اکنون نیز طرح همگانی استفاده از آن در مدارس کشور در حال انجام است . این طرح به صورت استفاده ی یک روز در هفته از دهان شویه، به وسیله دانش آموزان با نظارت مسؤولان مدارس انجام می گردد. استفاده از هرگونه دهان شویه فلورایددار برای بچه ها زیر شش سال ممنوع است، مگر اینکه به وسیله دندانپزشک تجویز شده باشد.

و در خانم های باردار چطور؟

یکی از چالش های مهم، تجویز مکمل های فلوراید در خانم های باردار است. در منابع علمی، مدرک معتبری در زمینه ی ارزش تجویز مکمل خوراکی فلوراید برای مادران باردار، حتی در منطقه های که آب فاقد فلوراید است، وجود ندارد. گرچه مصرف این مکمل ها به وسیله اداره ی غذا و داروی آمریکا برای مادران باردار ممنوع اعلام شده، اما این مکمل ها برای جنین به هیچ وجه خطرناک نیستند. در سال های اخیر بعضی محققان ثابت نموده اند که فلوراید از راه جفت به جنین منتقل می گردد، اما اندازه فلوراید منتقل شده نامشخص است.

در عین حال محققان توافق دارند که وقتی جنین در معرض فلوراید قرار می گیرد، در پیشگیری از پوسیدگی دندان ها ی شیری او تأثیردارد، گرچه این تأثیر بسیار اندک است. بطور کلی توافق صاحب نظران علم دندانپزشکی بر این است که مصرف فلوراید به وسیله زنان باردار فایده یی برای دندان های نوزاد و حداقل در خصوص دندان های دایمی در بر نخواهد داشت.

گفتید در جنوب کشور یک نوع بیماری دندان مربوط به فلوراید رایج است. این بیماری چیست؟

جذب بیش از حد فلوراید به وسیله بدن، به خصوص در منطقه های با فلوراید آب بالا، می تواند به فلوئورزیس دندانی (دندان های خالدار)منجر گردد.در این حالت، مینای دندان رنگ سفید گچی یا قهوه ای مات به خود می گیرد. این شرایط بیشتر در دندان های دایمی دیده می گردد. این مشکل در صورت تأیید به وسیله دندانپزشک ، به راحتی با روش های ترمیم همرنگ دندان، قابل تصحیح است.

فلوراید چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری می نماید؟

سه مکانیسم اولیه ی عمل فلوراید بر روی دندان ها از این قرار است:

-وقتی فلوراید با مینا و عاج دندان تماس می یابد، با کلسیم و فسفر موجود در آنها، فلورو آپاتیت را تشکیل می دهد و این ترکیبی است که نسبت به هیدروکسی آپاتیت مقاوم تر است.

- فلوراید بعلاوه ترمیم و معدنی شدن مجدد سطح دندان های پوسیده را تسریع می نماید و یاری می نماید که فرایند تخریب معکوس گردد و موجب افزایش مقاومت سطح دندان در برابر پوسیدگی می گردد.

- در نهایت ، فلوراید موجب کاهش اثر تخریبی باکتری های دهان بر دندان می گردد، که این کار را به وسیله تداخل در تشکیل و عملکرد میکروارگانیسم ها انجام می دهد.

منبع: 7 روز زندگی شماره 84منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1972

به "آیا دهان شویه تأثیر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دهان شویه تأثیر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید