آیا هدست عجیب اپل، آینده فناوری است؟
به گزارش مجله آزات وب، همه عرضه های بزرگ و تازه محصولات اپل از یک الگو پیروی می نمایند؛ الگویی که اپل پیشگام آن بود و با آیفون و سپس آی پد کاملش کرد. ابتدا شایعات و حدس زیادی داغ می گردد درباره دستگاه مرموزی که احتمالا بسیار بهتر از محصولات سایر رقباست، چرا که اپل آن را می سازد. سپس تصویری واضح تر همراه با گزارش ها و اخبار رسمی منتشر می گردد. بعد اپل محصول را در مراسمی چشمگیر رونمایی می نماید، هیاهو اوج می گیرد و سپس میلیون ها نفر برای خرید هجوم می برند.
به گزارش خبرنگاران به نقل از وُکس، هدست واقعیت افزوده تازه نیز همین الگو را دنبال نموده است. سال ها در خصوص کوشش های اپل برای ساخت چنین دستگاهی داستان سرایی شده و حالا رسانه هایی مانند نیویورک تایمز و بلومبرگ می گویند که باید منتظر چه محصولی را داشته باشیم. محصولی که دنیای فناوری انتظار دارد اپل در تاریخ 5 ژوئن(14 تیر) از آن رونمایی کند.
با این وجود، رونمایی از هدست آینده با نوعی گیجی و ابهام همراه است و با انتظاراتی که درباره محصولات پیشین اپل وجود داشت، فرق دارد. هم چنین، سوال مهمی وجود دارد در خصوص این که آیا کسی مایل به خرید محصول تازه اپل خواهد بود یا خیر؟ آیا کسی حاضر است برای یک قطعه تجهیزات که قیمتی در حدود 3 هزار دلار دارد، پول بدهد؟
اپل دست به اقدامی عجیب زده و میلیارد ها دلار روی این فناوری سرمایه گذاری نموده. رقبای اپل نیز همین کار را انجام می دهند به این امید که پلتفرمی باشد در سطح گوشی هوشمند بعدی و هدست اپل معادل آیفون باشد. با این وجود، حتی سازندگان هدست هم فکر نمی نمایند دستگاهی که اپل در ماه ژوئن به نمایش خواهد گذاشت، چیزی شبیه به آیفونی باشد که استیو جابز مدیر عامل سابق اپل در سال 2007 میلادی از آن رونمایی است. در برترین حالت هدست اپل نسخه اولیه از یک فناوری است که به وعده های آینده اشاره می نماید و اینکه در ادامه نسخه های بهتر، مقرون به صرفه تر و سبک تری را دریافت می کنیم.
با آن چه گفته شد باید پرسید دقیقا چه انتظاری باید از هدست اپل داشته باشیم؟ و مهم تر از آن، پس از رونمایی از محصول، شرکت اپل از ما انتظار دارد چه کاری انجام دهیم؟
هدست تازه اپل در واقع چه کاری انجام می دهد؟
در بهار امسال، اپل در جلسات خصوصی هدست اخیر را به نمایش گذاشت. این دستگاه آشنا به نظر می رسد، چرا که شبیه هدست های قبلی ساخته شده به وسیله رقبای اپل مانند متا و مایکروسافت است. با این وجود، این هدست ابتکار عمل تازه ای است، زیرا کار هایی را انجام می دهد که هدست های دیگر نمی توانند.
علیرغم آن که تیم کوک مدیر عامل اپل پیش تر در خصوص عینک سبک که شبیه اشیاء دنیای واقعی است و بسیاری از مردم پیش تر از آن استفاده نموده اند، سخن گفته بود، هدست تازه اپل این گونه نیست. این دستگاه نسبتا حجیم است و به صورت بسته می گردد و به نیروی قابل توجهی برای کار احتیاج دارد که کاربر را مجبور می سازد یک بسته باتری را روی کمر خود ببندد و یا در جیب اش بگذارد.
قرار است این هدست دو عملکرد متفاوت داشته باشد. یکی از عملنمودهای آن واقعیت مجازی است. در آن کاربران چشم انداز دیجیتال کامل را می بینند که شبیه به دستگاه های هدست واقعیت مجازی اوکولوس است که متا در سالیان گذشته ساخته بود. حالت دیگر به اصطلاح واقعیت مختلط است. حدس هایی وجود دارد مبنی بر آن که اپل ممکن است از اصطلاح واقعیت پیشرفته استفاده کند که در آن کاربران می توانند دنیای واقعی را با هدست ببینند، اما هم چنین قادر به تماشا اشیاء دیجیتالی پیش بینی شده خواهند بود و حتی می توانند با آن تعامل داشته باشند.
اپل احتمالا دو ترفند اضافه می نماید و بر این باور خواهد بود که هدست هایش را از سایر هدست ها متمایز می سازد. اولین ویژگی هم حضوری خواهد بود بدان معنا که شخصی که هدست به سر دارد می تواند ویدئویی را که به آن نگاه می نماید با فرد دیگری که هدست به سر دارد به اشتراک بگذارد و هر دو می توانند یک چیز را به طور همزمان تجربه نمایند. برای مثال، در ساحل راه می روید و می خواهید شخصی در حین پیاده روی به شما ملحق گردد.
نسخه دیگر به چیزی که پیش تر دیده بودیم نزدیک تر است: شما یک هدست قرار می گذارید و با آواتار رایانه ای شخص دیگری که در میدان دیدتان ظاهر می گردد صحبت می کنید.
نکته گیج نماینده تر دیگر آن است که اپل ظاهرا صفحه های بیرونی را در جلوی هدست ها قرار می دهد. بنابراین، افرادی که از هدست استفاده نمی نمایند می توانند نمایشگر ویدئویی از چشم های فردی که هدست را می پوشد ببینند.
اپل میخواهد بسیاری از برنامه های iOS موجود خود را به دستگاه تازه منتقل کند، اما برنامه هایی مانند یک برنامه ماشین حساب، مطمئنا کسی را برای استفاده از دستگاه تازه متقاعد نمی نماید چه رسد به خرید آن.
مارک زاکربرگ در کنگره جهانی موبایل در بارسلون، اسپانیا، 2016
علیرغم کوشش های جمعی گوگل، متا، مایکروسافت و سایر شرکت های عرصه فناوری هیچ کس نتوانسته است افراد زیادی را متقاعد کند که هدست های واقعیت مجازی یا هدست های واقعیت افزوده را مورد استفاده قرار دهند. در نتیجه، می توان ناامیدی را در رفتار شرکت هایی که چنین دستگاه هایی را ساخته اند مشاهده کرد. گوگل که فاز واقعیت افزوده و واقعیت مجازی Big Tech را با دستگاه شیشه ای خود در سال 2012 میلادی آغاز کرد در نهایت پذیرفت که آن دستگاه ها و فناوری ها برای افراد عادی بیش از میزان عجیب و غریب هستند و سعی کرد تجهیزات را به دستگاه هایی برای استفاده صنعتی تبدیل کند و پاییز امسال به طور رسمی گجت ها را قطع می نماید. مایکروسافت هدست واقعیت افزوده هولولنز خود را در سال 2016 میلادی عرضه کرد، اما هرگز پیروز نشد. اخیرا فعالیتش به انتشار پست های وبلاگی تقلیل یافته و وانمود می نماید که هنوز به دستگاهش اهمیت می دهد.
متا میلیارد ها دلار را در انواع هدست سرمایه گذاری نموده و اصرار دارد که این کار را برای سال های آینده دنبال خواهد نمود. با این وجود، در اوایل امسال، یکی از مدیران متا اذعان کرد که مصرف نمایندگان، دستگاه هایی را که متا به آنان می فروشد، دوست ندارند. مارک رابکین معاون واقعیت مجازی آن شرکت گفته بود: ما باید در رشد، حفظ و احیا بهتر باشیم.
تیم کوک چگونه می خواهد مشتریان را متقاعد کند که زمان فعلی برهه ای فرق دارد؟ در آغاز کار دشواری پیش روی او خواهد بود. علیرغم آن که کوک یک مدیر اجرایی بسیار پیروز بوده و در دوران تصدی اش سهام اپل افزایش یافته است و ارزش کل شرکت بار دیگر به 3 تریلیون دلار نزدیک می گردد، اما او برخلاف استیو جابز فروشنده کاریزماتیکی نیست.
حتی شخص استیو جابز نیز برای فروش عینک های واقعیت افزوده یا واقعیت مجازی مشکل داشت. این بدان خاطر است که تنها زمانی می توانید مشاهده کنید هدست ها چگونه کار می نمایند که آن دستگاه را بر روی صورتتان قرار داده باشید. اگر روی صحنه بایستید و به مردم بگویید که هدست ها تا چه میزان عالی هستند صرفا شبیه کسی روی صحنه خواهید شد که رایانه ای بر روی صورتش بسته است.
منطقی ترین استدلال این است که اپل واقعا فکر نمی نماید ده ها میلیون هدست را به این شکل با قیمت 3000 دلار در هر پکیج بفروشد. در عوض فکر می نماید که خریداران اولیه، علاقمندان و هواداران پروپاقرص اپل بازخورد خرید این محصول را مطرح خواهند کرد و افرادی که هنوز آن را امتحان ننموده اند چیز های زیادی در خصوص ظرفیت بالقوه دستگاه یاد خواهند آموخت.
اپل با این استدلال معتقد است در سال های بعد زمانی که هزینه ها کاهش می یابد و فناوری بهبود یافته و برنامه های متعددی وجود خواهند داشت هدست اپل آغاز به کار خواهد نمود.
اپل به طور معمول یک محصول را اعلام می نماید، سپس به شما می گوید که می توانید خیلی زود آن را خریداری کنید، و فروش اوج می گیرد. احتمالا این روند در خصوص هدست ها متفاوت خواهد بود.
منبع: فرارو