باغ گیاه شناسی باتومی، بهشتی در دنیای واقعی

به گزارش مجله آزات وب، باغ گیاه شناسی باتومی یکی از جاذبه های مهم کشور گرجستان است که هر ساله مسافران بی شماری در فصل بهار و تابستان به این کشور زیبا سفر می نمایند. اگر چه که گرجستان به داشتن آثار تاریخی بسیار معروف است و شهر گردی در مرکز و شهرهایش یکی از مکان های گردشگری بینظیر است اما طبیعت بکری دارد که طبیعت گردان بی شماری به این کشور سفر می نمایند. در این مقاله خبرنگاران به شما مخاطب اهل سفر باغ گیاه شناسی باتومی گرجستان را معرفی می نماید تا با مطالعه آن اگر خواستید در فهرست جاذبه های بازدیدی سفر خود به گرجستان قرار دهید.

باغ گیاه شناسی باتومی، بهشتی در دنیای واقعی

باغ گیاه شناسی در کجا واقع شده است؟

باغ گیاه شناسی باتومی در شهر باتومی گرجستان واقع شده است. این شهر در نزدیک دریای سیاه وجود دارد و یکی از بی نظیرترین شهرهای گرجستان است که بسیاری از مسافران آن را بهشت گرجستان معرفی نموده اند. تماشا باغ گیاه شناسی باتومی مهم ترین جاذبه های این شهر به شمار می رود که با می تواید انواع گونه های درختی، گیاهان، گونه های مختلف گل ها که در حدود صد سال کاشته شده و جمع آوری شده اند را می بینید.

باغ گیاه شناسی باتومی در فاصله 9 کیلومتری از مرکز شهر باتومی به مساحت 108 و 7 هکتار از بخش جنوبی-غربی خط ساحلی که بین مصب رودخانه چاکویستسکالی و دماغه سبز واقع شده است، به وسعت 108 هکتار می باشد. تا ارتفاع 0 تا 220 متری از سطح دریا توسعه یافته است که در زمان های نه چندان دور پوشیده از جنگل های نوع کلختی (راش، شاه بلوط، نمدار) و جنگل های فرعی همواره سبز بود.

تاریخچه باغ

از دهه 80 قرن نوزدهم، کارهای مقدماتی قابل توجهی از گیاهان عجیب و غریب در بخشی از باتومی راه اندازی شد. مایکل دالفونسو، ورو، سولوتسف، اولینسکی، دیادوشا، پورای-کوشیتسه، استویانوف، تریاندافلیس و دیگران به عنوان افرادی که گیاهان را در ساحل سیاه تانس قفقاز معرفی کردند و پرورش دهندگان باغ های تفریحی را در گرجستان داشتتند در این پروژه همکاری کردند. جغرافیدان و توریست پاول تاتارینوف نیز یکی از مبتکران به شمار می رود که در سال 1892 در منطقه ای به مساحت 10 هکتار در ساحل باتومی که در حال حاضر به عنوان پارک بالا شناخته می گردد، به نام باغ سازگاری را تأسیس کرد.

تأسیس باغ گیاه شناسی باتومی

تأسیس باغ گیاه شناسی باتومی به نام آندری کراسنوف، استاد، جغرافی دان، گیاه شناسی و توریست از دانشگاه خارکف مرتبط است. باغ گیاه شناسی باتومی در 3 نوامبر 1912 افتتاح شد. ایسون گوردزیان، زراعی-دکوراتور گرجستانی یاری زیادی به پرورش و تزئین آن کرد.غنای گلفروشی باغ در 9 بخش جغرافیایی گیاهی و سه پارک گنجانده شده است.

این باغ بوسیله پارک های قرن ها، مجموعه های منحصربه فرد از گیاهان نیمه گرمسیری، و بعلاوه ساکولنت ها، نخل ها، گل رز، کاملیا، مرکبات، بامبو، مگنولیا، قبرس، درختان کاج، آجیل، خرمالو و کلکسیون های درخت افرا متمایز است. توجه بازدیدنمایندگان را مگنولیاهای 125 ساله با گلهای درشت با 125 سال شمارش، قدیمی ترین سکویاهای همواره سبز، ، غرفه گیاهان گلدار، باغ های مخفی ژاپنی، منظره ها رمانتیک، دنج و منظره ها پانوراما جلب می نمایند. مجموعه باغ از 1800 واحد طبقه بندی تشکیل شده است که 90 واحد آنها منشاء قفقازی دارند و باقی گونه های گیاهی از دیگر سرزمین ها گردآوری شده است.

گونه های درختی باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی دارای مساحتی 110 هکتاری است. و تعداد گونه های این باغ به بیش از 2000 عدد می رسدتنها 104 مورد از بین 2000 گونه متعلق به منطقه قفقاز است و باقی گونه ها از مکان و جغرافیای مختلف به این باغ آورده اند. در این باغ می توانید درخت های چون ساکورای ژاپنی، نخل های کشورهای خاورمیانه ای، درخت ماگنولیا، سرو، نخل های جزایر قناری را مشاهده کنید که از لحاظ زیبایی بینظیر هستند و با یک تیر دو نشان می زنید هم شهر باتومی را می بینید و هم می توانید انواع گونه درختی و گیاهان کشورهای مختلف را ببینید.

البته آن دسته از گیاهانی و درختانی که می توانستند در این جا رشد و نمو داشته باشند انتقال داده شده است و به آن توجه داشته باشید. این باغ بیش از 5000 هزار گونه گیاهی دارد که در باغ گیاه شناسی باتومی پرورش داده شده است. نمونه های از گل های نیوزلند، آفریقای جنوبی، آمریکای جنوبی، مدیترانه و استرالیا وجود دارد.

باغ گیاه شناسی باتومی و فعالیت ها

این باغ به عنوان یک مرکز مهم برای توسعه دانش کشاورزی و بیولوژیکی عمل می نماید. در قالب امضای یادداشت های همکاری با باغ های گیاه شناسی بیش از 140 کشور، دانشگاه و سایر مؤسسات علمی- پژوهشی ارتباط برقرار نموده است. از سال 1998 باغ گیاه شناسی باتومی به عضویت بین المللی حفاظت از باغ های گیاه شناسی (BGCI) عایدی و از نظر همکاری متقابل، اشتراک گذاری اطلاعات علمی و کار بر روی استراتژی مشترک باغ های گیاه شناسی از ارزش قابل توجهی برخوردار بود. باغ گیاه شناسی باتومی با کتابخانه علمی، هرباریوم و پایه بذر دارای تحقیقات گسترده ای است. باغ خدمات زیر را به بازدیدنمایندگان ارائه می دهد: خدمات راهنما، کمپینگ، پیک نیک، خرید گیاهان تزئینی و بعلاوه سیستم بلیط فروشی آنلاین و حضوری را دارد که مسافران از آن بهره مند می گردند.

پارک های باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی دارای سه پارک بزرگ است و یکی از برترین مکان ها برای یک گردش خانوادگی همراه با بچه ها است. پارک بالایی، پارک پایینی، پارک ساحلی سه پارک مجزا و بزرگ باغ گیاه شناسی باتومی است. این باغ ها چشم مقدار ای سرسبز و بسیار بزرگی دارند و جدا از آن که گونه های مختلف گیاهی در آن نگهداری می گردد از مکان های تفریحی به شمار می آید. تنها باغی در گرجستان است که کلکسیون گیاهان در حال انقراض منطقه قفقاز و گرجستان را جمع آوری نموده است و از این لحاظ بسیار مهم است. در ورودی باغ شما می توانید نقشه دریافت کنید و به هر کدام پارک ها که میخواهید رهسپار شوید .هم چنین در وب سایت آن http://bbg.ge/en/about-gardeny نیز نقشه قسمت های باغ گیاه شناسی باتومی وجود دارد.

بخش های مختلف باغ گیاه شناسی باتومی

باغ گیاه شناسی باتومی به غیر از پارک معرفی شده در این بخش های گوناگونی دارد. باغ بچه ها، باغ شکوفه ها، موزه بونسای، باغ شکسپیر، باغ ارکیده و آبزیان، غرفه کویر، غرفه گرمسیری، باغ سنگ ها، باغ لیلی، تپه نرگس، خانه گل استکانی، باغ خانوادگی، گردشگاه گیلاس، مرز شرقی، باغ گیاهان دارویی، تصاویر تاریخی و مجموعه تحقیقاتی باغ از بخش های مختلف آن هستند. تماشا و بازدید این مجموعه صد هکتاری قطعا در یک روز میسر نیست و شما اگر بخواهید همه بخش های نام برده شده را بازدید کنید باید چندین بار به این مکان بروید. اما معمولا بهش بچه ها، باغ شکسپر، باغ بونسای را می توانید در یک روز بازدید کنید که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته می گردد.

باغ شکسپیر

نمایش نامه نویس معروف انگلیسی در این باغ نرفته است اما یک ایده جالب در باغ گیاه شناسی باتومی به وجود آمده است که شما می توانید در بین مشاهیر و هنرمندان قدم بزنید و با زندگی آن ها آشنا شوید. به رسم قدردانی از مشاهیر در باغ شکسپیر باغ گیاه شناسی به یاد بسیاری از مشاهیر قرن 18 تا بیستم درختانی به نام آن ها کاشته شده است و مختصری از زندگی آن ها بر روی یک تابلو واقع شده است. این بخش، بخش فرهنگی موزه گیاه شناسی باتومی است که جشنواره های مهم ادبی و فرهنگی نیز در آن برگزار می گردد. اگر ادبیات و هنرمندان را دوست دارید به این قسمت باغ حتمن سر بزنید.

باغ بچه ها

اگر فرزند کودک و یا نوجوان دارید حتما سری به باغ بچه ها باغ گیاه شناسی باتومی بزنید. زیرا که در این بخش بچه ها می توانند تجربه کاشت گل و نهال را به صورت تجربی داشته باشند و راهنمایان و مربیان از خواص و کل و گیاهان با روش خلاقانه به بچه ها بگویند. معمولا در طول سال تحصیلی به وسیله مراکز آموزشی نیز دانش آموزان به این بخش برای بازدید می آیند و همراه یک مربی آموزشی می بینند. این بخش برای بچه ها به ویژه آن دسته از بچه ها که در شهر زندگی می نمایند مجذوب کننده است چون می توانند تجربه و ماجراجویی کاشت گل و گیاه داشته باشند.

موزه بونسای

موزه بونسای در بخش باغ گیاه شناسی باتومی یکی از مهم ترین مکان ها برای تماشا درختچه های بونساهای مختلف است. بونسای گیاهی است که در آسیای شرقی به ویژه ژاپن رویش دارد تماشا انواع گونه درختچه های بونسای برایتان بسیار دلپذیر خواهد بود و کلی اطلاعات با تماشا درختچه های بونسای به دست می آورید.

باغ شکوفه ها

برترین فصل برای تماشا باغ شکوفه ها پاییز در ماه مهر و اردیبهشت در فصل بهار است. در این بخش حسابی می توانید عکس های یادگاری خوبی نیز بیاندازید و از فضای بهشتی گونه آن بسیار لذت ببرید. در مهرماه شکوفه های گل های ارکیده و لیلی، گل نادر اوسا،رزعای بالارونده ، گل سرخ، گل اختر، رز متبروز و… جلوه زیبایی به باغ شکوفه های می بخشند. بدون اغراق یکی از زیباترین بخش های باغ گیاه شناسی باتومی باغ شکوفه های است.

هزینه باغ گیاه شناسی باتومی و ساعات بازدید

هزینه باغ گیاه شناسی باتومی برای هر فرد 15 لاری گرجستان است و برای بچه ها زیر هفت سال رایگان است. از مکان های بازدیدی مقرون به صرفه جهان به شمار میرود که با ورود به آن وارد بهشت می گشت و از تماشا منظره ها لذت خواهید برد. ساعت بازدید باغ گیاه شناسی باتومی از ساعت نه صبح تا هشت شب است.

چگونه به باغ گیاه شناسی باتومی برویم؟

برای رفتن به باغ گیاه شناسی باتومی در شهر باتومی از وسایل نقلیه عمومی تاکسی و اتوبوس های 31و 40 بهره ببرید که هر کدام هر 15 دقیقه از مرکز تجاری باتومی به سمت باغ گیاه شناسی می روند و با کم ترین هزینه به باغ گیاه شناسی باتومی برسید.

برترین زمان بازدید باغ گیاه شناسی باتومی

در فصل و بهار و تابستان با آب و هوای خنک و مطبوع در شهر باتومی برترین زمان برای بازدید این باغ است. در مهرماه نیز باغ شکوفه های آن بسیار تماشای است. معمولا مسافران ایرانی در تابستان به بازدید گرجستان و شهر زیبای باتومی می روند. از جاذبه های بسیار زیبا نزدیک این باغ ساحل متسوانه کونتسخی است که در فصل تابستان می توانید از آن لذت ببرید. و از یکی از ساحل های دریای سیاه بازدید کنید.

نکاتی که در بازدید از باغ گیاه شناسی باید رعایت کنیم.

در باغ گیاه شناسی باتومی مکان های برای کمپ و پیکنیک وجود دارد پس در هر جایی از باغ اجازه ندارید که بنشیند و حتما از مأموران باغ سوال کنید. برای بازدید از باغ حتما کفش مناسب پیاده روی داشته باشید. بچه ها را به بخش باغ بچه ها ببرید تا بتوانند تجربه ارزشمندی داشته باشند. این باغ دارای سه پارک و حدود 17 مجموعه بازدیدی است که بنا به سلیقه خودتان می توانید یکی را انتخاب کنید.

  • راهنمای گیاه شناس در باغ گیاه شناسی باتومی

از راهنمای گیاه شناس در باغ گیاه شناسی باتومی حتما بهره ببرید. در این باغ خوشبختانه راهنمای گیاه شناسی وجود دارند که می توانید در خصوص گونه های درختی های مختلف و یا کل و گیاهان از وی سوال کنید. یادتان باشد برای لذت بردن از باغ های گیاه شناسی حضور یک راهنما گیاه شناس می تواند لذت کشف و مشاهده بازدید را برای شما دو چندان کند. اگر از راهنما استفاده نمی کنید می توانید از تابلوی توضیحات هر گیاه بهره مند شوید.

در داخل باغ گیاه شناسی باتومی ماشین های برقی نیز وجود دارد که اگر با افراد سالمند به بازدید می روید میتوانید با پرداخت هزینه جداگانه از آن بهره ببرید. در هنگام بازدید یادتان باشد به هیچ گل و گیاه و درخت و درختچه نباید دست بزنید و برای حفظ محیط زیست از لمس هر کدام باید پرهیز کنید و چنانچه رعایت نکنید جریمه می شوید.

اگر قصد سفر به گرجستان دارید و می خواهید به تفلیس و باتومی و دیگر شهرهای این کشور بروید به راحتی می توانید به وسیله رزرواسیون بزرگ پرواز هوایی خبرنگاران بلیط پرواز خود را رزرو کنید. هم چنین برای رزرو هتل ها نیز می توانید به وسیله وب سایت خبرنگاران اقدام کنید. اگر برای سفرتان نیازمند برنامه سفری هستید تیم گردشگری خبرنگاران می تواند به شما مشاوره و برنامه سفری را ارایه دهد

منبع: الی گشت
انتشار: 9 شهریور 1403 بروزرسانی: 9 شهریور 1403 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2441

به "باغ گیاه شناسی باتومی، بهشتی در دنیای واقعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باغ گیاه شناسی باتومی، بهشتی در دنیای واقعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید