آینده کسب وکارها با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران، هوش مصنوعی به سامانه هایی گفته می گردد که می توانند واکنش هایی مشابه رفتارهای هوشمند انسانی ازجمله درک شرایط پیچیده، شبیه سازی فرایندهای تفکری و شیوه های استدلالی انسانی و پاسخ پیروز به آن ها، یادگیری و توانایی کسب دانش و استدلال برای حل مسائل را داشته باشند. هوش مصنوعی را باید گستره پهناور تلاقی و دیدار بسیاری از دانش ها، علوم و فنون قدیم و جدید دانست. ریشه ها و ایده های اصلی آن را باید در فلسفه، زبان شناسی، ریاضیات، روان شناسی، عصب شناسی، فیزیولوژی، تئوری کنترل، احتمالات و بهینه سازی جستجو کرد و کاربردهای گوناگون و فراوانی در علوم رایانه، علوم مهندسی، علوم زیست شناسی و پزشکی، علوم اجتماعی و بسیاری از علوم دیگر دارد. اصطلاح هوش مصنوعی برای اولین بار توسط جان مکارتی (که از او به عنوان پدر علم و دانش فراوری ماشین های هوشمند یاد می گردد)، استفاده شد.

آینده کسب وکارها با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟

کتاب هوش مصنوعی که به تازگی با نظارت مینا والی از سوی انتشارات راه پرداخت به چاپ رسیده، در 12 فصل به آنالیز شرایط هوش مصنوعی در کسب وکار به ویژه صنعت بیمه می پردازد.

نقش هوش مصنوعی در توسعه بیمه های هدف محور

در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم سید مجید بختیاری؛ مدیرعامل شرکت بیمه رازی، درباره بعضی از مهم ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت بیمه، آمده است: قابلیت هایی که هوش مصنوعی به ارمغان خواهد آورد، می تواند صنعت بیمه را بیش از هر فناوری دیگری دگرگون سازد. به طور مثال، پردازش شناختی رایانه هایی که محتوای مکالمه را در درک می نمایند، در آینده فراگیر خواهند بود؛ پردازش شناختی به ما این مزیت بی سابقه را خواهد داد که بتوانیم خدماتی بدون توقف از فروش گرفته تا درخواست های دریافت خسارت را در صنعت بیمه ارائه کنیم. همچنین قدرتمندترین قابلیت این سیستم، درک این موضوع خواهد بود که ما به عنوان مشتری چه افرادی هستیم؟، با زندگی مان چه می کنیم؟ و به چه بیمه هایی نیاز داریم؟. به عبارتی دیگر، هوش مصنوعی می تواند بیمه نامه ها را بیشتر از هر زمان دیگری شخصی سازی کند. همچنین هوش مصنوعی می تواند در زمینه توسعه بیمه های هدف محور نقش پررنگی ایفا نماید؛ به طوری که هوش مصنوعی و سیستم های هدف محور، ترکیبی عالی از فناوری ها برای خلق اختلالی عظیم در نحوه فروش بیمه هستند.

زیرساخت های شرکت های عظیم برای مدیریت هوش مصنوعی

هوش مصنوعی در کسب وکار برای اهداف متفاوتی به کار گرفته می گردد. رایج ترین دلیل استفاده از هوش مصنوعی، بهبود تصمیمات، ارتقای فرایندهای عملیاتی و بهبود خدمات و محصولات است. دو هدف اول (یعنی تصمیمات بهتر و ارتقای فرایندهای عملیاتی)، نوعی حالت پیشرفته آنالتیکس کسب وکار به حساب می آیند و معمولا از یادگیری ماشین استفاده می نمایند. اهداف مربوط به محصولات و خدمات، در شرکت های فناوری، خودروسازی و تولیدات پیشرفته رایج هستند. بسیاری از شرکت های عظیم در حال خلق زیرساخت ها و فرایندهایی برای مدیریت هوش مصنوعی هستند. بیش از یک سوم شرکت های عظیم آمریکایی درنظرسنجی های مختلف گفته اند که برای استفاده آسان از هوش مصنوعی، نوعی استراتژی درنظر گرفته اند، مرکز علمی تشکیل داده اند و قهرمانانی را برای اجرای این طرح ها در تیم مدیریت خود شناسایی نموده اند.

با وجود اینکه ارزش هوش مصنوعی در کوتاه مدت تدریجی است، ولی فرصت های عظیمی برای استفاده از آن در بلندمدت وجود دارد. هوش مصنوعی هنوز پیروز به تحول کسب وکار نشده است. با اینکه نظرسنجی ها تحول زیادی را برای کسب وکارها پیش بینی نموده اند و درصد بالایی از شرکت نمایندگان در نظرسنجی می گویند به خروجی هایی دست پیدا نموده اند، اما بعضی کسب وکارها هنوز نتوانسته اند به این مرحله برسند. همان طور که جف بزوس؛ مدیرعامل آمازون، در سال 2017 در نامه ای به سهام دارانش گفته بود، حتی در شرکت هایی مانند آمازون که در حوزه داده بسیار توانمند هستند، بیشتر فعالیت هوش مصنوعی شامل پروژه هایی می گردد که عملیات مرکزی شرکت خود را به آرامی، اما خیلی خوب ارتقا می دهند. هوش مصنوعی در واقع مجموعه ای از پیشرفت های تکاملی است که در نهایت به تحولی اساسی تبدیل می گردد. تأثیر کلی هوش مصنوعی بر مشاغل هنوز معین نیست، اما شکی وجود ندارد که شغل های مختلفی تحت تأثیر آن قرار خواهند گرفت.

تعامل انسان با هوش مصنوعی

انسان ها هم در زمینه کار با هوش مصنوعی مسائل زیادی دارند. سیستم های هوش مصنوعی خیلی کمی هستند که کاملا اتوماتیک باشند و بیشتر آن ها با یاری نیروهای انسانی کار می نمایند. وقتی سیستم های هوش مصنوعی جدیدی وارد سازمان می شوند، به این معناست که انسان ها باید نقش ها و مهارت های جدیدی را یاد بگیرند که این به نوبه خود زمان زیادی می برد، زیرا آموزش فرایند جدید به کارمندان، زمان زیادی را می طلبد.

برای مثال، شرکت های مشاوره سرمایه گذاری که به مشتریان شان مشاوره رباتیک ارائه می دهند، اغلب سعی می نمایند تمرکز مشاوران انسانی شان را بر اقتصاد رفتاری و جنبه های روان شناختی تصمیم گیری بگذارند تا مشتریان بتوانند تصمیمات هوشمندانه ای اتخاذ نمایند. بااین حال، چنین مهارت هایی با ارائه مشاوره برای خرید سهام و اوراق بهادار، متفاوت است و یاد دریافت آن برای کارمندان زمان بر خواهد بود. حتی اگر هدف سازمان از به کارگیری سیستم هوش مصنوعی این باشد که به طور کامل خودمختار گردد، بازهم باید زمانی را برای دخالت انسانی درنظر بگیریم. در این زمان، بخش مهمی از یادگیری ماشین به وسیله تعاملاتی شکل می گیرد که کاربران انسانی (ناظران) با سیستم دارند.

نخستین چاپ کتاب هوش مصنوعی در 140 صفحه با شمارگان یک هزار نسخه به بهای 48 هزار تومان از سوی انتشارات راه پرداخت راهی بازار نشر شده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 12 آذر 1399 بروزرسانی: 12 آذر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1412

به "آینده کسب وکارها با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آینده کسب وکارها با هوش مصنوعی چگونه خواهد بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید