ارزیابان یونسکو در راه ثبت جهانی محور ساسانی، راهی فارس شدند

به گزارش مجله آزات وب، ارزیابان یونسکو از امروز سوم مهرماه در ارتباط با پرونده ثبت جهانی محور ساسانی به فارس سفر می نمایند.

ارزیابان یونسکو در راه ثبت جهانی محور ساسانی، راهی فارس شدند

مصیب امیری مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس گفت:

سفر ارزیابان یونسکو در فارس 5 روز به طول می انجامد.

امیری گفت:

طی سه سال گذشته 22 میلیارد ریال برای حفاظت، ساماندهی و بازسازی و ایجاد زیر ساخت های لازم در ابنیه محور ساسانی هزینه شده است.

او اضافه کرد:

از سه سال پیش تمرکز برای مطالعات و ارائه مستندات پرونده محور ساسانی که شامل مجموعه بیشاپور در کازرون، آتشکده، قلعه دختر و شهر گور در فیروزآباد و کاخ ساسان در سروستان است به وسیله باستان شناسان، فیلمبرداران، مستندسازان و محققان، شروع و نزدیک به هزار صفحه سند برای ارائه به یونسکو تهیه شد. طی این مدت، عملیات اجرایی متعددی برای حفاظت، ساماندهی و بازسازی آثار شاخص و انجام زیر ساخت های گردشگری مورد احتیاج این محور صورت گرفته است.

امیری بازسازی های اضطراری آثاری همانند کاخ ساسانی سروستان، آتشکده، قلعه دختر، شهر گور ساماندهی محوطه تاریخی بیشاپور، سنگ فرش شهر گور، ساخت و نصب تابلوهای معرفی آثار دو زبان فارسی و انگلیسی، اجرای فازهای چندگانه طرح استانداردسازی جهت دسترسی گردشگران به فضای خدمات رفاهی در سایت تاریخی بیشاپور و استقرار سرویس بهداشتی را از اقدامات صورت گرفته برشمرد.

وی اضافه کرد:

ویژه ترین و بیشترین آثار دوره ساسانی در فارس در شهرستان های فیروزآباد، کازرون و سروستان واقع شده است و امیدواریم، تیرماه سال 97 شاهد ثبت دنیای این پرونده در اجلاسیه دنیای یونسکو باشیم.

لازم به ذکر است که معماری ساسانی اشاره به سبکی از معماری ایرانی دارد که در دوران ساسانیان به اوج پیشرفت خود رسید. از بسیاری جهات، دوره سلسله ساسانی (224-651 میلادی) شاهد بیشترین دستاوردهای تمدن ایرانی بوده است. بعلاوه سلسله ساسانی آخرین امپراتوری بزرگ ایرانی قبل از تسلط مسلمانان بوده است. در حقیقت بسیاری از آنچه بعدها به عنوان فرهنگ و هنر اسلامی، معماری، نوشتار و ... اسلامی شناخته شد از ایران به دنیا اسلام گسترده شد.

منبع: کجارو / خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 بهمن 1400 بروزرسانی: 27 بهمن 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2080

به "ارزیابان یونسکو در راه ثبت جهانی محور ساسانی، راهی فارس شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابان یونسکو در راه ثبت جهانی محور ساسانی، راهی فارس شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید