اشیا سفالی سه هزار ساله جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران و به نقل از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، پرستو قاسمی اظهار کرد: این اشیاء شامل انواع ظروف سفالی دست ساز و چرخ ساز در فرم کاسه ، لیوان ، پیاله، قوری لوله دار و زیورآلات مفرغی ، انواع مهره های سنگی -گچی -فلزی-استخوانی وانواع ابزار جنگی مانند سرپیکان در اندازه های مختلف را در بر می گیرد.

اشیا سفالی سه هزار ساله جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست

وی ادامه داد: کاوش علمی تپه قبرستان تاریخی روستای جزلاندشت طارم با مجوز پژوهشکده باستان شناسی در سال 1390 انجام شد.

قاسمی اضافه نمود: این تپه درفاصله 20 کیلومتری شهر آب بر مرکز شهرستان طارم قرار گرفته است واز نقاط بسیار مهم در هزاره اول ق م (عصر آهن) می باشد وبدلیل نزدیکی به استان گیلان وسایت های باستانی هم عصر این اشیاء مشترکات فراوانی از نظر سبک کار وفرم ظروف با ناحیه گیلان دارد.

مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در خصوص کاوش انجام شده در این منطقه و اشیا مکشوفه گفت: اشیاء سالم بعد از پاکسازی ومرمت در حال حاضر در موزه باستان شناسی ومردان نمکی در عمارت ذوالفقاری در معرض دید بازدیدکنندگان است.

قاسمی اعلام کرد : تا به حال 16 شی با ارزش در فهرست آثار منقول کشور به ثبت رسیده است . درصورت ثبت اشیای تاریخی فرهنگی در فهرست آثار ملی این آثار تحت حفاظت های قانونی واولویت های مرمتی وعلمی قرار می گیرند .

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 142

به "اشیا سفالی سه هزار ساله جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشیا سفالی سه هزار ساله جزلاندشت به فهرست آثار ملی پیوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید