انفجار بمب در راستا کاروان ائتلاف آمریکایی، گسترش تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق

به گزارش مجله آزات وب، خبرگزاری خبرنگاران- یک بمب کنار جاده ای پیش از اظهر امروز (یکشنبه) در راستا عبور کاروان لجستیکی ائتلاف آمریکایی منفجر شد.

انفجار بمب در راستا کاروان ائتلاف آمریکایی، گسترش تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری خبرنگاران، انفجار یک بمب کنار جاده ای در جهت کاروان لجستیکی ائتلاف آمریکایی ضد داعش که از کویت وارد عراق شده بود، موجب وارد آمدن خساراتی به یک کامیون شد.

به نوشته رسانه های عراقی این انفجار در جاده سماوه به بغداد در استان المثنی در جنوب عراق اتفاق افتاده، اما تلفات جانی در پی نداشته است.

در طول هفته به تعدد، محموله های مورد احتیاج نیروهای آمریکایی و همچنین تسلیحات سبک به وسیله کامیون ها و به واسطه شرکت های عراقی از مرز جریشان کویت وارد عراق می شوند. گذرگاهی که دولت بغداد تسلط و نظارتی بر آن ندارد.

تاکید سخنگوی ارتش عراق بر دفاع از حاکمیت این کشور

سرلشکر یحیی رسول سخنگوی فرمانده کل نیرو های مسلح عراق، بر توانایی این نیرو ها برای تامین امنیت و دفاع از حاکمیت ملی عراق تاکید نمود.

به گزارش تلویزیون الحدث؛ سخنگوی فرمانده کل نیرو های مسلح عراق در مصاحبه با این شبکه گفت: نیرو های عراقی به اعمال فشار و ضربه زدن با مشت آهنین به بقایای داعش ادامه خواهند داد. فشار های نیرو های مسلح عراق بر داعش در استان دیاله و اطراف آن، ضربات دردناکی به عناصر این گروه وارد آورده است.

یحیی رسول اضافه نمود: واقعیت آن است که همچنان بعضی مناطق خالی بین خط استقرار نیرو های منطقه کردستان با محل استقرار نیرو های دولت مرکزی وجود دارد. ما برای ضربه زدن به هسته های داعش کوشش می کنیم و نیرو های سازمان مبارزه با تروریسم، عملیات پیشگیرانه در رشته کوه های حمرین اجرا می نمایند. نیروی هوایی عراق و نیز هواپیما های ائتلاف بین المللی هم حملات هوایی پیروزیت آمیزی این منطقه مناطق داشتند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من با توجه به اعمال فشار شدید علیه بقایای تروریست های داعش به ویژه در عملیات نیرو های ما در استان دیاله، این عناصر متحمل ضربات دردناکی شده اند. ما همکاری و هماهنگی با نیرو های پیشمرگه داریم و این موضوع در مسئله تبادل اطلاعات اهمیت دارد. همچنین یگان های ما و یگان های پیشمرگه عملیات مشترک در بعضی مناطق اجرا کردند. نیرو های مسلح عراق توانایی تامین امنیت و دفاع از حاکمیت ملی کشور را دارند. ممکن است عملیات پراکنده ای صورت گیرد، اما به معنای آن نیست که شاهد فروپاشی اوضاع امنیتی هستیم. می توانم بگویم اوضاع امنیتی عراق، امروز به طور کلی بسیار مثبت است.

فرار 15 تروریست از زندان امنیتی عراق

یک منبع امنیتی عراق، امروز یکشنیه از فرار چند زندانی از یکی از زندان های مخصوص متهمین به اقدامات تروریستی و تجارت مواد مخدر در استان المثنی واقع در جنوب کشور اطلاع داد.

این منبع اضافه نمود براساس اطلاعات اولیه حدود 15 تا 20 زندانی از زندان اختصاصی فرار نموده اند و هنوز چگونگی فرار این زندانیان متهم به اقدامات تروریستی و تجارت مواد مخدر در المثنی تعیین نشده است.

وی اضافه نمود: نیروهای امنیتی برای بازداشت افراد فراری در حال تعقیب و جستجوی مناطق نزدیک به زندان در منطقه الهلال استان هستند.

بازداشت مسئول تجهیز داعش در غرب الانبار

پایگاه اینترنتی الاعلام المقاوماز بازداشت مسئول تجهیز داعش در غرب استان الانبار عراق اطلاع داد و نوشت: نیرو های عراقی در عملیاتی پیشگیرانه در مناطق بیابانی شهرستان القائم پیروز شدند این تروریست داعشی را بازداشت نمایند.

این فرد که در عملیات تروریستی هم دخالت داشته است ماموریت داشت مقر های جدید برای عناصر داعش ایجاد و آن ها را تجهیز کند.

جان باختن یک نظامی دیگر ترکیه در شمال عراق

وزارت دفاع ترکیه از جان باختن یک نظامی دیگر این کشور در شمال عراق اطلاع داد.

وزارت دفاع ترکیه از جان باختن یک سرباز دیگر این کشور در شمال عراق در نتیجه حمله راکتی اطلاع داد.

بر این اساس، آنطور که وزارت دفاع ترکیه اعلام نموده، تا به امروز 6 سرباز این کشور در چارچوب عملیات پنجه صاعقه در شمال عراق جان خود را از دست داده اند.

از بامداد شنبه هفته گذشته، نیروهای زمینی و هوایی ترکیه عملیاتی را در متینا واقع در شمال عراق شروع کردند که هدف از آن مقابله با گروه تروریستی پ ک ک عنوان شده است.

گسترش تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق

ترکیه اعلام نموده که میخواهد تعدادی پایگاه نظامی در شمال عراق همچون شمال سوریه ایجاد کند، اقدامی که مطمئنا حاکمیت عراق را نشانه خواهد رفت.

به گزارش العالم، سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه، رور گذشته با تاکید بر این که آنکارا به عملیات نظامی خود علیه عناصر حزب کارگران کردستان (پ ک ک) در شمال عراق ادامه خواهد داد، توضیح داد که ترکیه میخواهد همانند کاری که در سوریه انجام داده در شمال عراق نیز پایگاه نظامی بسازد تا بر اوضاع نزدیکی مرزهایش کنترل داشته باشد.

سویلو همچنین بر صندلی بسیار استراتژیک منطقه کوهستانی متینا در استان دهوک در منطقه کردستان عراق اعلام نمود؛ منطقه ای که اخیرا ارتش ترکیه دست به عملیات جدیدی در آن زده است.

وی گفت که منطقه متینا خط عبور به کوه های قندیل، که مهم ترین دژ حزب پ ک ک به شمار می آید، است و این خط تحت کنترل ارتش ترکیه باقی خواهد ماند.

همزمان، وزارت دفاع ترکیه در بیانیه ای اعلام نمود که عملیات علیه پ ک ک بی وقفه و به صورت مستمر ادامه خواهد یافت. این وزارتخانه همچنین از کشف و انهدام مقادیری سلاح، مهمات جنگی و مین های انفجاری متعلق به این حزب اطلاع داد.

اظهارات وزیر کشور ترکیه در حالی مطرح می گردد که عملیات هوایی و زمینی ارتش ترکیه علیه شبه نظامیان پ ک ک سال هاست که در خاک عراق ادامه دارد، ولی اعلام ساخت پایگاه نظامی در خاک عراق برای اولین بار است که اتقاق می افتد.

وزارت دفاع ترکیه چهارشنبه اعلام نموده بود که جنگنده - بمب افکن های ارتش این کشور به همراه نیروی زمینی، از هوا و زمین به نیروهای پ ک ک مستقر در شمال عراق حمله کردند. آدینه گذشته نیز نیروهای ویژه ارتش ترکیه با پوشش جنگنده - بمب افکن های اف-16، پهپادها و بالگردهای نظامی در منطقه متینا در شمال عراق فرود آمدند.

در واکنش به این اقدام ترکیه، کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق، امروز اعلام نمود که این کمیته و همچنین کل مجلس با حضور و ایجاد پایگاه هایی برای نیروهای ترکیه در خاک عراق مخالف است.

کاطع الرکابی عضو کمیته امنیت و دفاع در مجلس عراق گفت: ترکیه ای ها از 30 سال پیش و تعیینا سال 1991 وارد خاک عراق شدند و بیش از یک پایگاه نظامی در اقلیم کردستان دارند. در دوره اخیر نیز بعضی پایگاه های ترکیه در شمال دشت نینوا ایجاد شد.

وی تأکید کرد: مجلس بارها با حضور و ایجاد پایگاه های نیروهای ترکیه مخالفت نموده اما واکنشی از سوی دولت در حد و حجم تجاوز ترکیه به رغم دیدارهای دیپلماتیک میان مسؤولان دو کشور وجود ندارد.

همچنین بدر الزیادی عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق گفت، این کمیته نشست فوق العاده ای را برای آنالیز نیت جدید ترکیه برای احداث یک پایگاه جدید در شمال عراق برگزار خواهد نمود.

این عضو مجلس عراق گفت: این گام ترکیه نقض علنی حاکمیت عراق است و کمیته تشکیل جلسه می دهد تا از صحت و سقم اظهارات وزیر کشور ترکیه مطمئن گردد.

هر چند ترکیه ادعا می نماید مبارزه با شبه نظامیان پ ک ک هدف اصلی احداث پایگاه نظامی جدید در شمال عراق است ولی به نظر می رسد چارچوب عملیات نظامی ترکیه در این منطقه وارد مرحله شده که نشانه های بروز بحران حاد میان طرفین را دارد.

معترضان به مداخله ترکیه، نیات ترکیه از احداث پایگاه نظامی در کشور همسایه را زیر سوال می برند و از دولت عراق می خواهند با بهره گیری از روابط خود با اتحادیه اروپا، آنکارا را برای بستن پایگاه ها و انجام هماهنگی با دولت عراق درباره حضور نظامی اش در این کشور تحت فشار بگذارد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 9 خرداد 1400 بروزرسانی: 9 خرداد 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1755

به "انفجار بمب در راستا کاروان ائتلاف آمریکایی، گسترش تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انفجار بمب در راستا کاروان ائتلاف آمریکایی، گسترش تحرکات نظامی ترکیه در شمال عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید