بازسازی نقش آفرینی های کلاسیک؛ گفت وگویی با سازندگان فاینال فانتزی و پرسونا
به گزارش مجله آزات وب، هر طرفدار وفادار ژانر نقش آفرینی تجربه ای سرنوشت ساز داشته که او را به طرف دار جاودانهٔ ژانر تبدیل نموده است. حال اگر می شد دوباره آن را برای اولین بار تجربه کنید چه؟ یا اگر می توانستید بازی را به بازیکنانی که تجربه اش ننموده اند توصیه کنید بدون اینکه مجبور شوید شرح دهید بخش هایی از بازی از منسوخ شده اند؟ در چشم میزان گیمینگ عصر حاضر بازسازی بازی ها امری رایج است اما ما شاهد ریمیک های فراوانی از بازی های کلاسیک نقش آفرینی در سال های اخیر بوده ایم.
با اینکه بازی های Ys I و II دههٔ نود میلادی جز اولین نمونه های بازسازی شده بازی های نقش آفرینی هستند، شاخص ترین نمونه اولیهٔ ریمیک ها در فرنچایز Pokémon دیده می گردد. پوکمون Fire Red و پوکمون Leaf Green، ریمیک های سال 2004 از عناوین ابتدایی فرنچایز بودند که کمتر از یک دهه از انتشارشان بازسازی شدند و نشان دهنده تحول تکنولوژی به کار گرفته شده از Game Boy به Game Boy Advance بودند. با این وجود وقتی این بازی ها به وسیله Pokémon Lets Go, Pikachu و Lets Go, Eevee در سال 2018 برای دومین بار بر روی بازسازی شده و بر روی سوئیچ عرضه شدند تفاوت ها چشمگیرتر از دفعهٔ قبل بود.
علی رغم بازخوردهای متفاوت بازیکنان و منتقدان، این نسخه های سوئیچ هدف به خصوصی برای Game Freak داشتند که تا آن موقع عناوین اصلی پوکمون خود را تنها به صورت انحصاری بر روی پلتفرم های دستی عرضه می کرد. کارگردان پوکمون شیگرو اوموری در این باره در سال 2019 گفت: برنامه از ابتدا این بود که از Lets Go, Pikachu و Lets Go, Eevee به صورت پروژه های امتحانی و تحقیقاتی بر روی نینتندو سوئیچ استفاده کنیم مثلاً ببینیم چطور باید گرافیک سه بعدی و دیگر کات سین ها را در سخت افزار نینتندو سوئیچ رندر کرد. تیم های The Lets Go, Pikachu و Sword & Shield از همان آغاز کار با هم همکاری می کردند تا این دانش ابتدایی را به دست بیاورند.
هرچند ریمیک های Pokémon Red، Blue و Yellow نتیجهٔ دیگری مضاف بر اینکه به Game Freak اجازه دهد برای پلتفرمی نو بازی بسازد را به همراه داشت. آنها اولین نسل پوکمون را بر روی یک پلتفرم مدرن در دسترس قرار دادند. در مصاحبه با سازندگان مختلفی که بر روی ریمیک های بازی های نقش آفرینی کارنموده اند برای ما تعیین شد که در دسترس قراردادن بازی ها برای نسل نو بازیکنان یکی از انگیزه های اصلی آنها بوده است. تهیه نماینده Star Ocean: The Second Story R کی کوماکی می گوید: خریداری و بازی کردن برخی از عناوینی که کلاسیک در نظر گرفته می شوند در منظره کنونی گیمینگ کار دشواری است. ازاین رو ساخت ریمیک های باکیفیت بالا از این بازی ها و ارائه آنها برای نسل نوتر بازیکنان پدیده ای است که باید مورد استقبال خالقان و بازیکنان قرار بگیرد.
اما با اینکه در عصری هستیم که عناوین کلاسیک فراوانی به صورت دیجیتالی دوباره عرضه می شوند گاهی اوقات فقط این کار کافی نیست تا بازیکنان نو را به سوی بازی جذب کند. به عنوان مثال سری پرسونا را در نظر بگیرید. در سال 2023 بازی های Persona 3 Portable و Persona 4 Golden به پلتفرم های نسل حاضر آمدند و با اینکه آپدیت سال 2012 که بر روی Persona 4 صورت گرفت هنوز هم شکل و شمایلی مدرن دارد بسیاری بر این باور بودند که Persona 3 Portable به استانداردهای امروزهٔ بازی ها دست نیافت. این اتفاق باعث تشدید خواسته ای شد که مدت هاست به طور گسترده در جامعهٔ هواداری پرسونا حضور داشته است: یک ریمیک مدرن از بازی پرسونا 3. خواسته طرفداران معمولاً نقش مهمی در تمرکز تیم های سازنده بر روی بازسازی بازی هایشان دارد.
برای تیم پرسونا در Atlus این خواسته، انگیزه و فاکتور اصلی بود که باعث آغاز پروژه بازسازی بازی شد. تهیه نماینده Persona 3 Reload ریوتا نیتسوما می گوید: ما بازخوردهای زیادی از جانب طرفداران و بازیکنان بازی هایمان داشتیم و به نظر می رسید همه واقعاً می خواستند پرسونا 3 ریمیک گردد. وقتی کارمان بر روی Persona 5 Royal ما آمادهٔ ساخت یک عنوان دیگر بودیم و سعی داشتیم ببینیم این عنوان چه خواهد بود و این درخواست ها در برترین زمان ممکن به گوشمان رسید. به نظر می رسید همه چیز دست به دست هم داده است تا این اتفاق بیوفتد.
درخواست ریمیک پرسونا 3 از جانب جامعه هواداری پرسونا متمرکز و متناوب بود اما هیچ خواسته طرفدارانی برای ریمیک یک بازی نقش آفرینی به اندازهٔ فاینال فانتزی 7 و اعلام ساخت آن در سال 2015 بزرگ نبود. این خواسته ها در برنامه ها وصفحات اجتماعی به قدری وسیع و مداوم شده بود که تعدادی از خبرنگاران در تور آمریکای تیم سازندهٔ Final Fantasy XIII در سال 2009 دربارهٔ این رویداد با یوشینوری کیتاسه صحبت کردند. کیتاسه به یاد می آورد: ما سوال های زیادی از جانب خبرنگاران داشتیم درباره اینکه چه زمانی ریمیک فاینال فانتری 7 را آغاز می کنیم. با دوباره و چندباره شنیدن این سوال من با خودم فکر کردم شکی وجود ندارد که یک روز این کار را انجام خواهیم داد. افراد به گونه ای با ما تعامل می کردند که انگار ریمیک فاینال فانتزی 7 امری بدیهی است.
بسیاری از ریمیک ها شانس این را ندارند که به وسیله سازندگان اورجینال خود در قالب نسخه ای نو ساخته شوند اما به لطف کارکنان باسابقهٔ اسکوئر انیکس اشخاصی چون کیتاسه، کازوشیگه نوجیما، موتومو توریاما و تتسویا نومورا که همگی نقش های کلیدی در پروژه ساخت فاینال فانتزی 7 اورجینال داشتند، هنوز در کمپانی فعالیت می کردند و برای مشارکت در یک پروژهٔ ریمیک اشتیاق داشتند. نومورا می گوید: در اسکوئر انیکس به تدریج ریمیک بازی ها در حال ساخت بود و این ایده ها برای ریمیک ها از دیگر بخش های کمپانی نشئت می گرفت پس اگر ما ریمیک فاینال فانتزی 7 را انجام نمی دادیم بخش های دیگر این کار را می کردند. این طور شد که خودمان دست به کار شدیم. ما این حس را داشتیم که باید از فاینال فانتزی 7 مراقبت کنیم و ما کسانی هستیم که باید مسئولیت این پروژه را برعهده بگیریم وگرنه تیم دیگری بازی را خواهد ساخت. به نظر من اگر تیم های دیگر بدون ما این پروژه را کلید می زدند شرایط کمی مشکل می شد. تیم فاینال فانتزی 7 ریمیک و ریبرث بعلاوه شامل افرادی می گردد که بر روی بازی اورجینال کار نکردند اما آن را به عنوان طرفداران بازی تجربه نموده بودند از جملهٔ این افراد نائوکی هاماگوچی است. توریاما می گوید: فکر کنم اکثریت تیم سازنده برای ریبرث کسانی هستند که بازی اورجینال را انجام داده اند نه خالقان بازی. به نظرم اعضای تیم ساخت ریبرث که بازیکنان یا طرفداران بازی اورجینال بودند هر کدام به نوبه خود می خواهند تا جای ممکن از بازی محافظت نمایند و به آن وفادار بمانند.
در واقع به نظر می رسد که این یک مأموریت مهم برای تمامی تیم های سازنده ای است که بر روی ساخت ریمیک بازی ها فعالیت می نمایند. آنها سعی می نمایند بین کسانی که با این بازی ها بزرگ شدند و نسل نوی که ممکن است حتی هنگام انتشار آنها به دنیا نیامده بودند تعادل برقرار نمایند. کوماکی می گوید: من معتقدم که دو عنصر حیاتی باید مدنظر گرفته گردد. اول اطمینان خاطر کردن از اینکه دارید بازی را برای طرفدارانی می سازید که بازی را تا اینجای کار پشتیبانی و حمایت نموده اند و دوم اینکه از نوستالژی و تجربیات طرفداران بهره ببرید و آن را به چیزی مجذوب کننده و گیرا برای بازیکنان نو در قالب یک بازی مدرن تبدیل کنید.
علی رغم مصاحبههایی که در این باره رخ می دهند و نتایجی که استودیوها به آن دست می یابند، تیم های سازنده هریک مسیرهای متفاوتی را پیش گرفتند. تیم Star Ocean تصمیم گرفت یک سبک هنری پیکسلی مشابه بازی اورجینال را ایجاد کند و عناصر HD را به آن اضافه کند. از طرف دیگر سازندگان پرسونا رویکردی یک به یک را ترجیح دادند اما در قالب آخرین بازی خود Persona 5 که با امکانات مدرن مختلفی که در این فرمت وجود دارد همراه می گردد. کارگردان Persona 3 Reload تاکویا یاماگوچی می گوید: پس از مصاحبههای بسیار، ما تصمیم گرفتیم رویکردی یک به یک را در پیش بگیریم. یک بازی نو و مدرن که تمامی تجملاتی که انتظارش را دارید در خود دارد. تیم فاینال فانتزی 7 ریمیک بیشترین تغییرات را در بازی اعمال کرد و داستان و گیم پلی را به قدری توسعه داد تا به یک سه گانه بزرگ و مدرن برسد. نه تنها این بلکه همه چیز دوباره از اول ساخته شد از جمله جلوه های بصری، دنیا بازی، شخصیت ها و سیستم مبارزه.
آخرین مورد را شاید بتوان به جرئت بزرگ ترین پروژه برای تیم فاینال فانتزی 7 ریمیک قلمداد کرد و یکی از بزرگ ترین دلایلی که چرا این روزها بازار ساخت ریمیک بازی ها اینقدر داغ است. این بازی های می توانند خودشان را با ترندهای مدرن تطبیق داده و مخاطبان نوی را به خود جذب نمایند. هاماگوچی می گوید: من باور دارم که نه تنها بازی های نقش آفرینی بلکه برای دیگر مدل های بازی های فانتزی ترند این خواهد بود که عناصر اکشن بیشتری در آنها تعبیه می گردد و در کل این مسیر پیشروی بازی های ویدئویی خواهد بود. در اکشن نوعی فوریت و نزدیکی وجود دارد که باعث بیشتر شدن مشغولیت ذهنی بازیکن در رابطه با گیم پلی می گردد. در عوض اینکه بازیکن این دنیای فانتزی را از بیرون مشاهده کند او کاملاً در داخل این دنیا غوطه ور می گردد و با آن ارتباط برقرار می نماید.
با اینکه ریمیک ها برای سازندگان معنای متفاوتی دارد به نظر می رسد این ترند به این زودی ها جایی نخواهد رفت. Star Ocean: The Second Story R و Super Mario RPG با استقبال بالایی روبرو شدند و Persona 3 Reload و Final Fantasy VII Rebirth جز مورد انتظارترین بازی های سه ماهه اول سال 2024 بودند. علاوه بر این ریمیک های عناوین کلاسیک دیگری چون The Witcher و Star Wars: Knights of the Old Republic و Dragon Quest III نیز اعلام شده است. از سوی دیگر همواره افرادی وجود خواهند داشت که از سازندگان به خاطر بازسازی بازی های قدیمی شان در عوض خلق بازی های نو ناراضی خواهند بود نمی گردد انکار کرد که دسترسی پذیر کردن تعدادی از برترین بازی های ویدئویی تاریخ برای نسل نو بازیکنان پیکاری ارزشمند و قدرتمند است.
منبع: Gameinformer
منبع: دیجیکالا مگ