برترین کتاب های روانشناسی بچه ها که باید بخوانید

به گزارش مجله آزات وب، در دنیای سریع گذر امروز، درک احساسات و نیازهای روانشناختی بچه ها از همواره ضروری تر است. والدین همواره در پی راه هایی برای برای پرورش رشد و سلامت بچه ها خود هستند. یکی از منابع ارزشمندی که در اختیار داریم و دسترسی به آن آسان است، مطالعه کتاب های روانشناسی بچه ها است. این کتاب ها بینش های ارزشمند و مفیدی درباره عواطف و احساسات بچه ها در اختیارمان می گذارند.

برترین کتاب های روانشناسی بچه ها که باید بخوانید

روانشناسی بچه ها چیست؟

روان شناسی بچه ها به آنالیز رشد ذهنی، عاطفی و اجتماعی بچه ها از دوران نوزادی تا نوجوانی می پردازد. این علم به ما یاری می نماید که نحوه درک کودک از دنیا، پردازش اطلاعات و تعامل او با دیگران را بهتر بشناسیم. با درک روان شناسی بچه ها، والدین و معلمان می توانند بهتر از رشد و آرامش بچه ها حمایت نمایند.

اهمیت روانشناسی بچه ها

فهم اینکه بچه ها چگونه فکر می نمایند و احساسات آن ها چگونه عمل می نماید، برای والدین و معلمان بسیار حیاتی است. این فهم به آن ها یاری می نماید تا سختی ها و چالش های بزرگ کردن و پرورش بچه ها را راحت تر پشت سر بگذارند. روانشناسی بچه ها بینش های ارزشمندی را در فهمیدن احساسات بچه ها، فرایند های ادراکی و رشد اجتماعی آن ها به ارمغان می آورد. آشنایی با احساسات و عواطف کودک به والدین اجازه می دهد نیازهای کودکشان را بهتر شناسایی نموده و هدایت ها و رفتارهای موثری ارائه دهند.

با مطالعه کتاب های روانشناسی بچه ها، والدین می توانند هرگونه تاخیر در رشد یا مسائل رفتاری بچه ها را به موقع تشخیص دهند و برای حل آن اقدام نمایند. این کار باعث رشد سالم کودک می گردد. علاوه بر این، خواندن کتاب های روان شناسی بچه ها به شما یاری می نماید تا محیط های پرورشی ای ایجاد کنید که به ارتقای سلامت روانی و آسایش بچه ها یاری کند. روان شناسی کودک به بزرگسالان استراتژی های مؤثری را برای مدیریت و حل تعارض ها، بهبود ارتباطات و تقویت روابط مثبت با بچه ها آموزش می دهد.

روانشناسی کودک در سنین مختلف

مطاعه کتاب های روانشناسی بچه ها را باید از همان ابتدای نوزادی کودک آغاز کرد. با بزرگ تر شدن کودک، دیگر همان کتاب های دوران نوزادی مفید نیستند و باید کتاب های روانشناسی مناسب سن او را مطالعه کرد. روان شناسی کودک در طول زندگی او تغییر می نماید و مراحل مختلف رشد با توانایی ها و رفتارهای متفاوتی تعیین می گردد:

از زمان تولد تا حدود 2 سالگی، دانش بچه ها محدود به آن چیزی است که می توانند ببینند و لمس نمایند و رفتارهای آن ها بیشتر به پاسخ های حرکتی ساده خلاصه می گردد. در 2 تا 6 سالگی، بچه ها زبان را یاد می گیرند، اما هنوز قادر به درک منطق عینی و پردازش ذهنی اطلاعات نیستند. 7 تا 11 سالگی زمانی ست که بچه ها می توانند درباره رویدادهای عینی به صورت منطقی فکر نمایند، اما هنوز با درک مفاهیم انتزاعی مشکل دارند و از 12 سالگی تا بزرگسالی، نوجوانان توانایی تفکر انتزاعی و مهارت هایی مانند استدلال منطقی، استدلال قیاسی و برنامه ریزی سیستماتیک را توسعه می دهند.

برای هر یک از این مراحل، انتخاب کتاب روانشناسی مناسب با سن کودک اهمیت ویژه ای دارد.

کتاب های روانشناسی بچه ها

1- کتابی که آرزو می کنید والدینتان خوانده بودند اثر فلیپا پری

شما می خواهید فرزندتان شاد باشد و از آسیب زدن به او جلوگیری کنید؛ اما چگونه می توانید به این هدف دست یابید؟ در این کتاب مجذوب کننده، هوشمندانه و طنزآمیز، فیلیپا پری، روان درمانگر مشهور، به ما می گوید که واقعاً چه چیزهایی اهمیت دارد و باید از چه رفتارهایی پرهیز کرد. در واقع نکات کلیدی و بایدها و نبایدهای والد بودن را بازگو می نماید.

به جای ارائه یک برنامه کامل، پری نگاهی کلی به عناصر کلیدی که منجر به روابط خوب والد-فرزندی می گردد، ارائه می دهد. این کتاب در درک بهتر این مسائل به شما یاری می نماید: درک اینکه چگونه تربیت خودتان ممکن است بر روی فرزندپروری شما تأثیر بگذارد. پذیرفتن اینکه اشتباهاتی خواهید داشت و یاد بگیرید چه کارهایی را برای برطرف آن ها باید انجام دهید. چرخه ها و الگوهای منفی را بشکنید. با احساسات خود و فرزندتان به درستی برخورد کنید. بفهمید که رفتارهای مختلف چه پیغامی را منتقل می نمایند.

در بخشی از کتاب کتابی که آرزو می کنید والدینتان خوانده بودند می خوانید:

2- چگونه با کودکم صحبت کنم که گوش کند و چگونه گوش کنم که کودکم صحبت کند اثر ادل فی بر و الین مازلیش

اگر در پی کتاب تربیت کودکی هستید که به شما روش بهتری برای برقراری ارتباط با بچه هاتان بیاموزد، این کتاب انتخاب مناسبی است که از سوی روان شناسان کودک و والدین بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت نموده است. این کتاب به شش فصل اصلی تقسیم شده است که مهارت هایی را آموزش می دهد تا در برقراری ارتباط با بچه هاتان، چه در صحبت کردن و چه در شنیدن، مؤثرتر باشید. مهارت هایی که یاد می گیرید به شما یاری می نماید تا فرزندتان را در روبروه با احساسات بزرگ به شکل سازنده ای حمایت کنید. این مهارت ها کودک را به همکاری بیش تر و خودکفایی تشویق می نماید و استفاده از تحسین و جایزه را به گونه ای یاد می دهد که در حین تقویت حس فردیت کودک، احساس خودپسندی در او ایجاد نگردد. نویسندگان این کتاب بعلاوه جایگزین هایی برای تنبیه ارائه می دهند که بسیار مؤثرتر از روش های تنبیهی در رسیدن به رفتار مورد نظر هستند.

در بخشی از کتاب چگونه با کودکم صحبت کنم که گوش کند و چگونه گوش کنم که کودکم صحبت کند می خوانید:

3- تربیت سالم در خانه اثر جین نلسن

جین نلسن، روان شناس برجسته، مربی و مادر هفت فرزند، کتابی نوشته است که در آن می گوید کلید انضباط مثبت تنبیه نیست، بلکه احترام متقابل است. نلسن به شما آموزش می دهد که هم مهربان و هم قاطع باشید، به طوری که هر کودکی، از یک کودک سه ساله تا یک نوجوان سرکش، بتواند همکاری خلاقانه و خودانضباطی را بدون از دست دادن کرامت خود بیاموزد. در این کتاب، شما خواهید آموخت که چگونه فاصله های ارتباطی را پر کنید، مبارزات قدرت را خنثی کنید، از خطرات تشویق بی جا پرهیز کنید، پیغام عشق خود را برقرار کنید، بر نقاط قوت تمرکز کنید نه نقاط ضعف، بچه ها را بدون خدشه به احترام خودشان مسئولیت پذیر نگه دارید، به بچه ها یاد دهید که چگونه فکر نمایند نه اینکه به چه چیزی فکر نمایند، در خانه و مدرسه همکاری بچه ها را جلب کنید و چگونه با چالش های خاص رفتار نادرست نوجوانان روبرو شوید.

این کتاب شامل ده ها داستان واقعی از انضباط مثبت است. میلیون ها کودک از مشاوره های موجود در این کتاب خردمندانه بهره مند شده اند و به شما یاری می نماید به فرزند خود ابزارهایی برای یک زندگی متعادل با این گنجینه اثبات شده از توصیه های عملی بدهید.

در بخشی از کتاب تربیت سالم در خانه می خوانیم:

4- کلیدهای رفتار با کودک یک ساله اثر مگ زویبک

مجموعه کتاب های کلیدهای رفتار با… به شما یاری می نماید تا از هر مرحله در زندگی فرزندتان به برترین شکل بهره ببرید. از زمان تولد تا فارغ التحصیلی از دبیرستان، حدود 936 هفته زمان دارید. این زمان به سرعت می گذرد و بچه ها خیلی سریع رشد و تغییر می نمایند. انگار زمانی که آغاز به شناختن آن ها می کنید، دوباره تغییر می نمایند. این امر مسئولیت والدین در شکل دهی به باور و شخصیت فرزند را سنگین و گاه دلهره آور می سازد.

کلیدهای رفتار با کودک یک ساله یک راهنمای مختصر است که آنچه ضروری است درباره بچه ها یک ساله بدانید را به ساده ترین شکل ارائه می دهد، و بعلاوه روش هایی تعاملی برای شناخت بهتر کودکتان پیشنهاد می نماید تا از این مرحله به برترین نحو بهره ببرید. این کتاب برای کسانی مناسب است که به عنوان اولین منبع برای مطالعه این کتاب را انتخاب نموده اند و پیش زمینه اطلاعاتی زیادی ندارند. برای آغاز مطالعه خوب است، اما به عنوان منبع تکمیلی مناسب نیست.

در بخشی از کتاب کلیدهای رفتار با کودک یک ساله می خوانید:

5- با کفش من راه برو اثر اورلی کرتن

تمام احساسات، شادی، خشم، غم و ترس برای رشد بچه ها ضروری هستند و به آن ها یاری می نمایند که ارتباط برقرار نمایند، بیان نمایند چه می خواهند، چه دوست دارند و چه دوست ندارند. اما همواره درک این نکته که چرا بچه ها در روبروه با موقعیت های روزمره به شیوه ای خاص واکنش نشان می دهند آسان نیست. این کتاب برای یاری به درک بهتر احساسات بچه ها طراحی شده است.

بعضی از مطالبی که در این کتاب به آن ها اشاره شده شامل این موارد است: چگونه به ترس های کودک واکنش نشان دهید؛ چگونه قدر لحظات شاد را بدانید؛ هدایت می نماید که چگونه در زمان عصبانیت برترین برخورد را داشته باشید؛ به بچه ها یاری می نماید زمانی که غمگین هستند تفاوت بین احساسات طبیعی و بیش ازحد را تشخیص دهند و به شما در مدیریت احساسات خود به عنوان والد یاری می نماید. این کتاب ابزارها و راهکار های تعیینی ارائه می دهد تا بتوانید به مناسب ترین شکل به احساسات فرزندتان واکنش نشان دهید و به برترین شکل از آن ها حمایت کنید تا اعتمادبه نفس بیش تری پیدا نمایند.

در بخشی از کتاب با کفش من راه برو می خوانید:

6- هوش عاطفی اثر دانیل گلمن

یکی دیگر از برترین کتاب های روانشناسی بچه ها این کتاب است که در سال 1995 منتشر شد و در زمان خود پیشرو بود که موضوعات نوی را مطرح می کرد. هوش عاطفی شما چند است؟ هوش عاطفی با ضریب هوشی فرق دارد و حتی با یک عدد هم توصیف نمی گردد؛ اما هوش عاطفی می تواند برترین پیشگویی نماینده پیروزیت در زندگی باشد و معنای باهوش بودن را دوباره تعریف کند.

گلمن با استفاده تحقیقات خود در زمینه مغز و رفتار، نشان می دهد که چه عواملی باعث می گردد افرادی با ضریب هوشی بالا برای انجام کاری تقلا نمایند، اما افرادی با ضریب هوشی پایین تر آن کار را به طرز شگفت انگیزی عالی انجام دهند. این عوامل شامل خودآگاهی، خودانظباطی و همدلی هستند که با هم یک هوش نو را تعریف می نمایند. این هوش که هوش عاطفی نام دارد، از زمان تولد ثابت نیست و قابل پرورش است و برترین زمان پرورش این هوش عاطفی، در زمان کودکی است.

در بخشی از کتاب هوش عاطفی می خوانید:

7- تربیت بدون فریاد اثر هال ادوارد رانکل

آیا شما از آن والدین هایی هستید که سریع عصبانی می شوید؟ همه ما گاهی این کار را می کنیم، اما می دانیم که کار اشتباهی ست و ممکن است به اینکه آیا والد خوبی هستیم یا نه شک کنیم. خوب است که راهکار هایی برای غلبه بر این مورد وجود دارد.

کتاب با این موضوع آغاز می گردد که به جای واکنش گر بودن، پیش کنش گر باشید. اما این به چه معنی ست؟ هرگاه کودکتان کار بدی انجام می دهد و بر سر کودک خود فریاد می زنید، شما واکنش گر عمل می کنید. اگر می خواهید والد بدون فریادی باشید باید روش خود را عوض کنید. باید پیش کنش گر باشید و کودک خود را قبل از ایجاد مشکل، به مسیر درست هدایت کنید. با این کار خانواده ای با استرس کم تر خواهید داشت.

کتاب روانشناسی کودک تربیت بدون فریاد یک کتاب تربیت فرزند دیگر نیست. اولین کتابی است که از ابتدا تا سرانجام بر روی این موضوع تاکید دارد که تربیت فرزند درمورد کودک نیست، بلکه درمورد والدین است. اگر والدین به جای اینکه تمام مدت در پی کنترل رفتار فرزند خود باشند سعی در کنترل رفتار خود داشته باشند، نتایج بسیار بهتری می گیرند.

در بخشی از کتاب تربیت بدون فریاد می خوانید:

8- علیه تربیت فرزند اثر آلیسون گوپنیک

آیا شما در تربیت فرزند خود باغبانید یا نجار؟ نجار فکر می نماید که با انجام رفتارهای خاص، یاد دادن مهارت های خاص و خواندن کتاب های خاص، می تواند فرزند خود را به شکلی که می خواهد در آینده تبدیل کند. از طرف دیگر، باغبان کم تر بر روی اینکه می خواهد فرزندش در آینده چگونه باشد تمرکز می نماید و به جای آن محیط امنی را فراهم می نماید که کودک بتواند کاوش نموده و در پی علایق خود برود.

آلیسون گوپنیک در این کتاب شرح می دهد که بزرگ کردن و تربیت فرزند کار نیست، بکه یک عمل از روی عشق است. هدف والدین باید این باشد که به کودکشان اجازه شکوفایی به روش منحصربه فرد خود را بدهند. در واقع والدین باید از فرایندهای طبیعی رشد و یادگیری بچه ها حمایت نموده و آن ها را تشویق نمایند. این کار شبیه به مراقبت کردن از یک باغ است، در مقابل کار نجاری که چیزی را بر اساس یک نقشه دقیق می سازد.

در کتاب علیه تربیت فرزند می خوانید:

9- چگونه کودک مستقل تربیت کنیم؟ اثر ویلیام استیکسراد و ند جانسون

بسیاری از والدین به جای اعتماد به بچه ها برای انتخاب هایشان، بر مدیریت جزئی همه چیز از تکالیف درسی تا دوستی ها اصرار دارند. برای این والدین، استیکسراد و جانسون یک پیغام ساده دارند: توقف کنید.

چند سال پیش، استیکسراد و جانسون از زوایای مختلف متوجه یک مشکل مشابه شدند: حتی بچه های که عملکرد بالایی داشتند، با استرس شدید و کمبود انگیزه به آن ها مراجعه می کردند و شکایت می کردند که هیچ کنترلی بر زندگی خود ندارند. بعضی در دبیرستان دچار لغزش می شدند یا در دانشگاه از هم می پاشیدند. آن ها به طور مشترک کشف کردند که برترین پادزهر برای استرس این است که به بچه ها این احساس را بدهند که کنترل زندگی شان دست خودشان است؛ اما این به معنای این نیست که والدین از اقتدارشان دست بکشند. آن ها در این کتاب نشان می دهند که چگونه می توانید به طور فعال به فرزند خود یاری کنید تا مغزی مقاوم ایجاد کند و آماده رویارویی با چالش های نو باشد.

10- غم نامه کودک تیزهوش اثر آلیس میلر

چرا بسیاری از افراد پیروز با احساساتی مانند پوچی و بیگانگی روبرو هستند؟ این کتاب خردمندانه و عمیق، پاسخی برای این سوال فراهم نموده است. بسیاری از ما در زمان کودکی مان مجبور شدیم ماهرانه احساسات، نیازها و خاطرات خود را پنهان کنیم تا انتظارات والدین مان را برآورده کنیم و عشق آن ها را به دست آوریم.

آلیس میلر می نویسد: وقتی از کلمه تیزهوش در عنوان استفاده کردم، نه به بچه های که نمرات بالایی در مدرسه می گیرند و نه به بچه های که به طور ویژه ای با استعداد هستند، اشاره نداشتم. منظورم همه ما بود که از کودکی، به لطف توانایی تطبیق با خشونت غیرقابل توصیف با بی حس شدن مورد سوءاستفاده قرار گرفته ایم و جان سالم به در بردیم. بدون این موهبت که طبیعت به ما عرضه نموده، ما زنده نمی ماندیم. اما زنده ماندن به تنهایی کافی نیست. کتاب غم نامه کودک تیزهوش به ما یاری می نماید که زندگی مان را با کشف نیازهای حیاتی خود و حقیقت شخصی مان دوباره بسازیم.

نویسنده بعلاوه به آنالیز پیغامدهای سرکوب در سطح فردی و اجتماعی، دلایل آسیب های جسمی و روانی وارد بر بچه ها و چگونگی پیشگیری از آن ها، و در نهایت روش های نوی که برای مقابله با پیغامدهای تروماهای کودکی در دسترس داریم، می پردازد. این کتاب راهکار هایی برای جلوگیری از چنین رفتارهایی به والدین ارائه می دهد.

این کتاب را نشر نو با نام دیگر درباره دلهره های کودکی نیز منتشر نموده است.

در بخشی از کتاب غم نامه کودک تیزهوش می خوانیم:

منبع: خبرنگاران مگ

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 26 مهر 1403 بروزرسانی: 26 مهر 1403 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2463

به "برترین کتاب های روانشناسی بچه ها که باید بخوانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین کتاب های روانشناسی بچه ها که باید بخوانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید