به کدام غار برویم و به کدام غار نرویم؟!

به گزارش مجله آزات وب، زیبایی برخی از غارهای ایرانی به قدری است که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.

تعدادی از آنها به قدری اسرارآمیز هستندکه دوست دارید قدم به قدم جلوتر بروید تا گوشه های بیشتری از این غارها را کشف کنید اما غارهای مخوف و تاریکی هم وجود دارندکه حتی حاضر نمی شوید نزدیک دهانه آنها بشوید چه برسد به اینکه بخواهید در این غارها روزی مهیج را پشت سر بگذارید. با این حال ماجراجویانی هستد که حاضرند در دل تاریک این غارها گام بگذارند و همراه با ترس و دودلی هیجان را نیز تجربه نمایند.

به کدام غار برویم و به کدام غار نرویم؟!

در ادامه به بعضی از غارهای شگفت ایران که مکانی هایی مناسب برای یک تعطیلات ماجراجویانه هستند می پردازیم. پس با خبرنگاران همراه باشید.

اولین غار زیبای دنیا در زنجان است

نام این غار که در 165 کیلومتری جنوب استان زنجان واقع شده است، معانی مختلفی مثل تپه خورشید، روستای بدون خورشید و … را می دهد اما مناسب ترین معنی برای آن، یک کاربرد ترکی است. کتله به معنی پستی و بلندی و ناهمواری های داخل غار و خور به معنی راحتی و آسانی که در نهایت معنی پستی و بلندی های راحت و دنج را می دهد.

غار کتله خور در دل کوه ساقیزلو واقع شده است. کارشناسان اعتقاد دارند این تپه حدود 30 میلیون سال قدمت دارد. زمان کشف این غار به وسیله انسان ها معلوم نیست ولی مردم شهرستان گرماب داستان های زیادی درباره این غار دارند، بعضی از اهالی باور دارند که تعدادی از افراد به داخل این غار رفته اند اما هنگام بازگشت پیروز نشده اند راه را پیدا نمایند. البته این باور در باره بسیاری از غارهای دیگر هم در باور مردمان محلی رواج دارد. مثلا در روایتی مشابه در باره غاری که در روستای سنگستان استان مرکزی به نام چهل دختر وجود دارد گفته شده است که تعدادی از دختران صبح اول وقت از در این غار که اکنون مسدود است عبور نموده و یک ساعت در داخل غار سپری نموده اند. اما هنگام بازگشت متوجه شده اند که یک روز کامل گذشته و شب تاریک از راه رسیده است.

دهانه ورودی غار کتله خور به صورت طاق مثلثی شکل و به قطر 70 سانتیمتر است و تنها راه دسترسی به غار از همین قسمت است.

ما اگر راغب شده اید به این غار بروید باید بدانید که هشت متر از جهت را باید به صورت سینه خیز حرکت کنید. این غار از لحاظ وسعت دومین غار دنیا و از لحاظ زیبایی اولین غار دنیا شناخته شده است. در این غار شما می توانید شاهد دهلیزها، گذرگاه ها، ستونهای بزرگ و تعدادی قندیلهای توخالی و نیسانی که جزو کمیاب ترین قندیلها هستند، باشید.

در این غار اصلا حوصله تان سر نمیرود چرا که می توانید از نزدیک قندیلهایی را دیدن کنید که به شکلهای مختلف مثل گل کلمی، شیر خوابیده، پنجه شیر، پای فیل، لباس عروس، سگ شکاری، نخل سوخته و … هستند. اما شگفت انگیزترین موضوع درباره این غار است که در هر گوشه از این غار هوای متفاوتی را احساس خواهید کرد. مثلا در ورودی غار هوا خنک است اما هر چه که جلوتر برویم هوا گرمتر شده و رطوبت بیشتر می گردد.

غار سنگ شکنان

در کشورمان غاری سنگی وجود دارد که سنگ تراشان با دست خود آن را خلق نموده اند. این غار که به غار سنگ شکنان معروف است در جنوب غربی شهرستان جهرم استان فارس قرار گرفته است. گفته می گردد که سال ها پیش عده ای سنگ تراش در دل کوهی نزدیک شهرستان جهرم این غار را به وجود آوردند.

با وجود اینکه بعضی از ساکنان محلی و کارشناسان، قدمت این غار را مربوط به دوره صفویه می دانند اما هنوز نمی توان تاریخ دقیقی در خصوص زمان ساخت تونل های غار عنوان نمود.

در باره شکل گیری این غار گفته شده است که چون سنگ تراشهای شهر جهرم برای امرار معاش خود، سنگهای غار را استخراج می کردند و در آن موقع سنگ شکنان جهرم از غار، سنگهای سفید آهکی و شکل پذیر به دست می آوردند و از سنگهای آن به عنوان نمای ساختمان، تزئین سردرها، سنگ فرش کف منازل و بقاع متبرکه و سایر بناهای مهم استفاده می کردند، این غار به مرور زمان شکل گرفته است.

سنگ شکنان هنگام برداشت سنگ برای جلوگیری از تخریب غار، بعد از چند متر پیشروی، ستونهایی را به جا گذاشته اند که این امر، موجب زیبایی بیشتر غار شده است. دهانه غارهای سنگی در دل این کوهسار به قدری بزرگ است که می توان با اتومبیل در داخل آن رانندگی کرد.

تیشه سنگ تراشان جهرمی جاذبه ای در غار به وجود آورده که آن را به یکی از زیباترین غارهای دست ساز سنگی دنیا تبدیل نموده و میراثی زیبا بر جای گذاشته است.

این غار دارای 20 مدخل ورودی و 200 متر طول است و عرض آن از 60 تا 130 متر متغیر است که در مجموع مساحتی در حدود 20 هزار متر مربع را پوشش می دهد.

به این غار سفر نکنید

یکی از خطرناک ترین غارهای ایران که توصیه نمی گردد افراد عادی به آن سفر نمایند، غاری است به نام سم که در ارتفاعات 1700 متری کوه خواجه قنبر در استان گلستان قرار گرفته است. این غار که اتفاقا همین دو سال قبل کشف شده است غاری است با دهلیزها و طاق های زیبا که وجود آب در آن جلوه خاصی به محیط آن داده است.

این پدیده اسرارآمیز 375 متر عمق دارد و درون آن 21 چاه وجود دارد، در هنگام ورود به این غار با جهت تنگ و باریکی روبرو می شویم که به جهت خرچنگ رو معروف است ولی برخلاف خرچنگ روی غارهای دیگر کشورمان، تنگناهای این غار تمامی ندارد و اغلب جهت را باید به یک سمت حرکت کرد و حتی امکان برگرداندن سر وجود ندارد.

مشکل دیگری که در جهت این غار بر سر راه غارنوردان وجود دارد کاهش دماست. به همین دلیل داشتن امکانات غارنوردی در این غار و حرفه ای بودن الزامی است.

در این غار هر چه جلوتر می روید سرد و سردتر می گردد. در واقع از چاه 19 به بعد، دمای هوای درون غار کاهش می یابد و به 6 درجه سانتیگراد می رسد و باید برای گرم کردن بدن برنامه ریزی کرد، در غیر این صورت غارنوردان نمی توانند به جهت خود ادامه بدهند

به نظر غارنوردان حرفه ای این غار بسیار خطرناک است، چرا که به علت جهتهای سخت کار امدادرسانی بسیار سخت و حتی غیرممکن است، به همین دلیل تیم های بازدیدنماینده باید کاملا آماده و مجهز باشند وگرنه یک حادثه ساده و یک اتفاق کوچک امکان دارد به مرگ آنها منجر گردد.

معابر غار سم به قدری تنگ و پرپیچ و خم است که تنها یک فرد می تواند خود و کوله اش را عبور دهد. درباره قدمت این غار پژوهش های صورت گرفته حکایت از آن دارد که قدمت آن بسیار بالاست. نمونه های کشف شده از جمجمه انسان و حیوانات در این غار نشان دهنده این مساله است. شاهد این ادعا کشف اسکلت خفاشی است که 10 برابر بزرگتر از اسکلت خفاش های معمولی است. خفاش های این غار به علت نامشخصی تقریبا از بین رفته اند و اکثرا اسکلتهای آنها در یک نقطه جمع شده اند اما این استخوان ها تنها نشان زندگی در غار نیستند، نوعی پروانه خاص هم در چاه چهار وجود دارد که از نوع کمیاب است.

منبع: الی گشت
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2148

به "به کدام غار برویم و به کدام غار نرویم؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به کدام غار برویم و به کدام غار نرویم؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید