جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد خبرنگاران

به گزارش مجله آزات وب، محققان توانسته اند با استفاده از یک پمپ مخصوص دی ان ای موش کور بی مو را در هوا نمونه برداری نمایند. این روش در تحقیقات پزشکی قانونی و پزشکی کارآمد است.

جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد خبرنگاران

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، احتمالاً در آینده نیازی نیست محققان برای پژوهش های مختلف، دی ان ای را از روی سطوح جمع آوری نمایند.

به گزارش انگجت، طبق گزارشی جدید پژوهشگران دانشگاه کویین مری لندن نشان داده اند می توان دی ان ای محیطی (eDNA) را از هوا جمع آوری کرد. برای این منظور آن ها از یک پمپ پریستالتیک (Peristaltic pump) همراه فیلتر های فشار برای جمع آوری نمونه هایی از دی ان ای یک موش کور بی مو به مدت 5 تا 20 دقیقه استفاده کردند. در مرحله بعد آن ها کیت های استانداردی را به کار گرفتند تا ژن ها در نمونه های به دست آمده را بیابند و توالی دهند.

با یاری این روش نه تنها دی ان ای موش کور در لانه اش و همچنین در فضای اتاق ردیابی شد، بلکه همزمان مقداری دی ان ای انسان نیز ردیابی شد.

الیزابت کلر مؤلف ارشد این پژوهش می گوید: تحقیق در اصل برای یاری به مطالعه زیست شناختی محیط ها اجرا شده بود. اما در صورت ادامه پژوهش، می توان از آن بهره های بیشتری گرفت. واحد های پزشکی قانونی می توانند دی ان ای هوا را جمع آوری نمایند و به این ترتیب تشخیص دهند فرد مظنون در صحنه جنایت حاضر بوده است یا خیر. از سوی دیگر این فناوری در پزشکی نیز کارآمد است، به طوری که ویروس شناسان و اپیدمولوژیست ها می توانند شیوع گسترش ویروس های هوابرد (مانند ویروس کرونا) را درک نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 12 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 12 اردیبهشت 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1705

به "جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد خبرنگاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری دی ان ای از هوا ممکن شد خبرنگاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید