رالی خاورمیانه، فرصتی مناسب برای معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی

به گزارش مجله آزات وب، خبرنگاران: رالی قهرمانی خاورماینه زیرنظر فدراسیون جهانی FIA از سال 1984 آغاز و در کشورهای قطر، امارات متحده عربی، کویت، عمان، قبرس، لبنان، اردن، عربستان سعودی و سوریه برگزار شده است.

رالی خاورمیانه، فرصتی مناسب برای معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی

به گزارش خبرنگاران از شیراز، رالی قهرمانی خاورماینه از مسابقات رسمی حرفه ای در دنیا محسوب می شود، در سال 1391 مسئولان فدراسیون اتومبیلرانی جمهوری اسلامی ایران درصدد به دست آوردن امتیاز حضور بین المللی برآمدند که از آن جمله عضویت در منا MENA (حوزه کشورهای خلیج فارس) و رالی مرک (خاورمیانه) که یکی از رویدادهای بسیار مهم در اتومبیل رانی دنیا است.

پس از آن با رایزنی های فراوان و حضور در مجامع بین المللی اتومبیلرانی ایران برای نخستین بار به کاندیداتوری میزبان این مسابقات درآمده است و پس از حضور ناظران و کارشناسان FIA (فدراسیون بین المللی اتومبیلرانی) در ایران، استان فارس و شهر شیراز برای برگزاری و کاندیداتوری انتخاب شد.

پس از برگزاری مسابقات بین المللی رالی در شیراز این مسابقات هر ساله در همین جهت برگزار می شود و تیم های بیشتری از سایر کشورها در آن حضور می یابند.

با توجه به ثبت رسمی این رویداد جذاب بین المللی در تقویم فدراسیون دنیای، بنابراین برگزاری این مسابقه فرصت بی نظیری برای حضور تیم های خودروسازی داخلی و خدمات برای تبلیغ است.

از آنجایی که مسابقات اتومبیلرانی و به ویژه رالی در جایگاه خاص فرصت های تبلیغاتی نسبت به ورزش های دیگر واقع شده است نگاه ویژه ای در جامعه دنیای نسبت به آن وجود دارد.

رالی مسابقه ای است که براساس عبور خودروهای ورزشی از جهتهای از پیش طراحی شده است، هرتیم بر اساس جدول زمان بندی حرکت خود را شروع کرده در صورت پیمایش جهت صحیح در زمان های از پیش معین شده به کنترل های بین جهت رسیده و زمان خود را ثبت می کند.

زود رسیدن، دیر رسیدن و یا پیدا نکردن جهت براساس نقشه امتیاز منفی دارد و زمانبندی دقیق و انجام محاسبات مربوط و نقشه خوانی از اصول پایه شرکت در مسابقات رالی است.

در انتها جهت برآیند و مجموع امتیازات کسب شده هر تیم محاسبه و نتیجه نهایی اعلام می شود، هرتیم رالی متشکل از یک راننده و یک نقشه خوان است که مسئول انجام محاسبات و جهت یابی است.

اتومبیلرانی یکی از پر بیننده ترین ورزش های دنیا است و معمولا مسابقه از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که تست های سرعت جهتهای آسفالته و خاکی از این قبیل است.

رئیس فدراسیون اتومبیل رانی ایران در گفت و گو با خبرنگاران گفت: مسابقات بین المللی رالی شیراز، نخستین حضور رسمی ایران در عرصه بین المللی است که ایران به عنوان مهم ترین کشور خاورمیانه تاکنون در این مسابقات حضور نداشته است.

حمیدرضا مهرعلی اظهار کرد: 11 نوع مسابقه اتومبیل رانی در سراسر دنیا برگزار می شود و برای شرکت در مسابقات دنیای نخستین گام حضور در مسابقات منطقه ای است.

وی تاکید کرد: اگر در رقابت بین المللی رالی شیراز بتوانیم امتیازات لازم را کسب کنیم شیراز به عنوان میزبان دائمی این مسابقات انتخاب شده و برگزاری مسابقه رالی خاورمیانه شیراز در تقویم فدراسیون دنیای اتومبیل رانی ثبت می شود.

مسابقاتی که بی شک منافع زیادی نه تنها برای شیراز بلکه برای فارس و ایران خواهد داشت.

مدیرکل صدا و سیمای مرکز استان فارس در گفت و گو با خبرنگاران در شیراز، گفت: زمان برگزاری مسابقات رالی خاورمیانه بهترین فرصت برای معرفی شهر شیراز و استان فارس در شبکه های ملی و برون مرزی فراهم می شود.

محمدباقر کشفی با بیان اینکه برگزاری مسابقات رالی خاورمیانه در استان فارس از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اظهار کرد: حدود 70 شبکه برون مرزی و خبرگزاری های مختلف اخبار این مسابقات را انعکاس می دهند.

کشفی با اشاره به اینکه در حوزه خبر نیز اخبار مربوط به مسابقه رالی خاورمیانه در سطح ملی و استانی پوشش داده می شود، شرح داد: پوشش رسمی و اصلی این مسابقات در جمهوری اسلامی ایران از طریق شبکه استانی فارس اجرا شده و مراحل تولید و آماده سازی برنامه ها در شبکه استانی فارس اتفاق افتاده و برنامه های مربوط به مسابقه از طریق دیگر شبکه های ملی مانند ورزش و شبکه سه انجام می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: نقطه شروع و شروع مسابقات رالی از تخت جمشید است که حریم این بنای دنیای برای برگزاری این مسابقات کاملا رعایت شده است .

مصیب امیری گفت: در مسابقه رالی، تخت جمشید به عنوان یک برند معرفی می شود و علاوه بر تخت جمشید نقاط دیگر استان فارس و شهر شیراز به کسانی که از سراسر دنیا برای مشاهده این مسابقه آمده اند معرفی می شود.

وی با بیان اینکه رسانه های زیادی برای انعکاس و پوشش خبری این مسابقه به شیراز سفر می کنند، شرح داد: این مسابقه فرصت مناسبی برای جذب گردشگر و معرفی نقاط گردشگری فارس به سایر کشورها و نقاط دنیاست.

امیری با بیان اینکه این رویداد ورزشی می تواند زمینه ساز جذب گردشگران خارجی برای سفر به شیراز و استان فارس شود اظهار کرد: برنامه ریزی های خوبی برای جذب گردشگران و معرفی بهتر فارس در مسابقه رالی استان فارس با جلسات متعدد اجرا شده است.

فریبا جوانمردی، نائب رئیس بانوان فدراسیون اتومبیل رانی در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به حضور بانوان در این دوره از مسابقات به عنوان نخستین حضور بانوان در مسابقات رالی خاورمیانه، خاطرنشان کرد: مسابقه رالی خاورمیانه رویداد مهمی برای کشور و شیراز محسوب می شود زیرا فرصت خوبی برای شناساندن ظرفیت های مختلف استان فارس است.

رئیس هیئت اتومبیل رانی استان فارس در گفت وگو با خبرنگاران گفت: شرکت ها، برندها و صاحبان صنایع مانند ردبول، کوکاکولا، توتال و شرکت های خودرو سازی متعدد اغلب برای حمایت مالی این رشته ورزشی اعلام آمادگی می کنند و در عوض از نام تجاری آنان به صورت تبلیغات محیطی و رسانه ای استفاده می شود.

مهرداد تنگستانی اظهار کرد: با توجه به امکانات پخش تلویزیون بیلبورد تبلیغات سایت های مختلف جراید و اهالی رسانه به ویژه کنفرانس های خبری قبل و بعد از برگزاری مسابقه بسیاری مایل به سرمایه گذاری در مسابقات رالی هستند.

وی با بیان اینکه مسابقات رالی خاورمیانه از سال1984 در خاورمیانه انجام شد، گفت: امسال برای نخستین بار ایران کاندید برگزاری رالی خاورمیانه شد که برای برگزاری این مسابقات چندین شهر مطرح ایران نامزد شد اما فدراسیون دنیای، شیراز را برای برگزاری این مسابقات برگزید.

مسابقات رالی یکی از گران ترین مسابقات ورزشی در دنیاست و به سبب داشتن هیجان فراوان مشتاقان زیادی در دنیا دارد بنابراین برگزاری این مسابقات فرصت مناسبی برای عرضه داشته هایمان مثل فرهنگ ایرانی اسلامی به دنیاست.

ج

منبع: تسنیم
انتشار: 13 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 400

به "رالی خاورمیانه، فرصتی مناسب برای معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رالی خاورمیانه، فرصتی مناسب برای معرفی فرهنگ ایرانی و اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید