راهنمای تحصیل در چین

به گزارش مجله آزات وب، رتبه بالای دانشگاه های چین و ارزان بودن هزینه تحصیل در چین نسبت به دیگر کشورهای آسیایی، اروپایی و آمریکایی، چین را تبدیل به کشوری دانشجوپذیر نموده است.

راهنمای تحصیل در چین

با تور چین سفری فراموش نشدنی را تجربه کنید.

چین که با نام جمهوری خلق چین نیز شناخته می شود، در قاره آسیا قرار گرفته است و پرجمعیت ترین کشور جهان محسوب می شود. کشور چین همچنین از نظر مساحت، در صندلی چهارمین کشور بزرگ جهان قرار گرفته است. این کشور عظیم از شمال به مغولستان، از شمال خاوری به کشور روسیه، از خاور به کشور کره شاقتصادی، دریای زرد و دریای چین شرقی، از جنوب به دریای چین جنوبی، کشور ویتنام، لائوس، میانمار (برمه)، هند، بوتان و نپال، از غرب به کشورهای هند، پاکستان، افغانستان، تاجیکستان، قرقیزستان و از شمال غربی به کشور قزاقزستان محدود است.

چین دارای کهن ترین تمدن بشری است و پیشینه فرهنگی آن به هزاران سال قبل برمی شود. نظام اجتماعی آن در 3500 سال پیش تثبیت شده و قرن ها است که تمدن چین دارای شهرت خاص و عام است.

تحصیل در چین نیز بنا به دلایل مختلفی مانند قرار داشتن دانشگاه های چین در میان برترین دانشگاه های جهان، تحصیل به زبان انگلیسی، هزینه تحصیل و زندگی مقرون به صرفه و... یکی از اولویت های دانشجویان خارجی علاقه مند به ادامه تحصیل در خارج است.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در کشور چین تحصیلات ابتدائی از 6 سالگی به مدت پنج یا 6 سال است. در این دوره، دانش آموزان ملزم به گذراندن دروس متنوعی نظیر زبان چینی، ریاضیات، مطالب اخلاقی، ورزش و فعالیت های فوق العاده هستند. سپس وارد دوره آموزشی مقطع متوسطه می شوند که 6 سال به طول می انجامد و به دو مقطع آموزش متوسطه و آموزش فنی و حرفه ای تقسیم می شود. هریک از این دوره ها خود شامل دو مرحله آموزشی سه ساله مقدماتی متوسطه و دوره سه ساله تکمیلی متوسطه هستند که در قالب دوره های چهار ساله و سه ساله ارائه می شوند. دانش آموزانی که از مدارس مقدماتی متوسطه فارغ التحصیل می شوند، از مجوز ورود به مراکز متوسطه فنی و حرفه ای برخوردار هستند؛ در این مراکز آموزشی برنامه های آموزشی دو تا چهار سال ارائه می شود.

تحصیلات دانشگاهی

دانشگاه ها، دانشکده ها و مؤسسات آموزش عالی به ارائه برنامه های چهار یا پنج ساله و همچنین، دوره های تخصصی دو تا سه سال مبادرت می کنند. آن دسته از دانشجویان که به اتمام نخستین دوره نائل می شوند، از مجور حضور در دوره های بعدی برخوردار می شوند. دانشگاه های چین به چند دسته تقسیم می شوند؛ بعضی از دانشگاه ها مستقیما تحت نظارت وزارت آموزش عالی قرار دارند و تعدادی از آن ها نیز توسط شهرداری ها و استانداری اداره می شوند. علاوه بر این، تعدادی دیگر نیز توسط مراکز محلی شهرها زیر نظر قرار دارند. آن دسته از دانش آموزانی که از مراکز آموزش متوسطه فارغ التحصیل شده اند، می توانند پس از قبولی در آزمون ورودی به دانشگاه راه یابند.

دوره های تحصیلی

  • Associate دو تا سه سال تحصیل بعد از دوره متوسطه
  • Bachelor شامل چهار تا پنج سال تحصیل در دانشگاه های معتبر بعد از دوره متوسطه
  • Master شامل دو تا سه سال تحصیل به صورت آموزشی و پژوهشی (کار عملی، نوشتن و دفاع از خاتمه نامه/تز) در رشته های گوناگون بعد از دوره کارشناسی
  • (Doctor (Ph.D شامل سه سال تحصیل همراه با رساله بعد از کارشناسی ارشد

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

مدرک شرایط ارزشیابی
Associate دو یا سه سال تحصیل بعد از دوره متوسطه کاردانی
Bachelor چهار تا پنج سال تحصیل در دانشگاه های معتبر بعد از دوره متوسطه کارشناسی
Master دو تا سه سال تحصیل در دانشگاه های گروه یک یا دو با داشتن کارشناسی کارشناسی ارشد
(Doctor (Ph.D سه سال تحصیل همراه با رساله در دانشگاه های گروه یک بعداز کارشناسی ارشد دکتری

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

داوطلبان ادامه تحصیل در چین که قصد دارند به زبان چینی تحصیل کنند، باید مدرک HSK (مدرک سنجش سطح زبان چینی) را اخذ کنند. نمره هر دانشگاه و رشته متفاوت است. آزمون HSK سه بار در سال بار در چین برگزار می شود. برای مقطع کارشناسی در چین نمره 4 (در بعضی دانشگاه ها بالاتر)، کارشناسی ارشد و دکترا 6 به بالا مورد احتیاج است.

البته متقاضیان تحصیل در چین می توانند به زبان انگلیسی نیز تحصیل کنند، که در این صورت برای کارشناسی نمره آیلتس 6، کارشناسی ارشد 6.5 و دکترا 7 به بالا، بسته به دانشگاه و رشته مورد احتیاج است. دانشجویان می توانند دوره ای چند ماهه را به عنوان پیش احتیاج پیش از شروع دانشگاه گذرانده تا به سطح زبان مورد نظر دانشگاه رسیده و سپس شروع به تحصیل کنند.

میانگین هزینه تحصیل در چین

هزینه تحصیل و شهریه دانشگاه های چین به طور سالانه در حدود دو تا چهار هزار دلار است. البته این مبلغ بنا به نوع دانشگاه متغیر است و در صورت دریافت بورسیه دانشجو این هزینه را پرداخت نمی نماید.

میانگین هزینه زندگی در چین

به طور کلی، بصورت میانگین هزینه زندگی در چین در حدود 20 درصد از میانگین هزینه ها در ایران بالاتر است بخش عمده و مهم هزینه ها در این کشور را خوراک و پوشاک و مسکن و رفت و آمد و… دربر می گیرد و با توجه به تغییرات سالانه نظام اقتصادی در کشور چین، این هزینه ها نیز دستخوش تغییر می شوند.

نکته قابل توجه اینکه تقریبا تمام دانشگاه های دولتی و خصوصی چین و بسیاری از کالج های زبان چینی خوابگاه هایی را به دانشجویان خود اختصاص می دهند. این خوابگاه ها می توانند داخل یا خارج از دانشگاه باشند. هزینه خوابگاه ها بر اساس تعداد نفرات، محل خوابگاه در شهر، خصوصی یا دولتی بودن آن، امکانات و تسهیلات خوابگاه و مواردی از این دست مشخص می شود. خوابگاه های خارج از دانشگاه معمولا به دلیل امکانات بیشتری که ارائه می کنند، قیمت بیشتری دارند.

محدودیت سنی برای تحصیل در چین

شرایط سنی جهت اخذ پذیرش از دانشگاه های چین مختلف بسته به مقطع تحصیلی متفاوت است؛ در حالت کلی، برای متقاضیان مقطع کارشناسی تا سن 25 سال، برای متقاضیان کارشناسی ارشد تا سن 35 سال و برای متقاضیان مقطع دکتری تا سن 40 سال می توان برای پذیرش اقدام کرد.

برترین دانشگاه های چین

دانشگاه رتبه جهانی بر اساس وب سایت topuniversities.com
Tsinghua University 17
Peking University 30
Fudan University 44
Shanghai Jiao Tong University 59
Zhejiang University 68
University of Science and Technology of China 98
Nanjing University 122
Wuhan University 257
Harbin Institute of Technology 285
Sun Yat-sen University 295

بورسیه تحصیلی دانشگاه های چین

چین تمایل زیادی به جذب دانشجویان مستعد و نخبه از سرتاسر جهان دارد و به همین منظور به یاری وزارت آموزش و پرورش و وزارت امور اقتصادی و اقتصادی، فرآیند اهدای یاری هزینه و بورسیه های تحصیلی در چین را کمی منعطف تر نموده است. در این رابطه، چند نوع بورسیه تحصیلی برای دانشجویان خارجی وجود دارد:

  • بورسیه اهدایی از دولت چین به دانشجویان خارجی
  • بورسیه های تحصیلی برای تخفیف در شهریه و در قالب یاری هزینه تحصیلی از سوی دانشگاه ها
  • بورسیه اهدایی از سمت شرکت ها و مراکز خصوصی
  • بورسیه مرکز آموزشی موسوم به کنفسیوس

تعطیلات خاتمه سال تحصیلی

سال تحصیلی در مؤسسات آموزش عالی تمام وقت به دو ترم تقسیم می شود. بعضی از دانشگاه ها نیز از سه ترم تحصیلی برخوردار هستند. ترم اول از اوایل سپتامبر و ترم دوم از اواسط فوریه شروع می شود.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در چین

دانشجویان خارجی در چین ملزم به خرید بیمه پزشکی و حادثه هستند. خرید بیمه هم در کشور خود دانشجو و هم در مقصد دانشجویی یعنی چین امکان پذیر است. هزینه بیمه سالیانه 100 دلار آمریکا هزینه دارد.

آب و هوای چین

کشور چین دارای آب و هوای اقلیمی و فصلی است؛ یعنی بیشتر قسمت های آن، معتدل و بعضی مناطق جنوبی آن گرمسیری یا نیمه گرمسیری و البته قسمت های شاقتصادی آن بسیار سرد هستند.

کار و ویزای دانشجویی در چین

دانشجویانی که قصد تحصیل در دانشگاه های چین را دارند، ابتدا باید دانشگاه مورد نظر خود را انتخاب نموده و تمامی مدارک مورد احتیاج برای پذیرش در دانشگاه مربوطه را ارسال کنند. پس از تایید مدارک دانشجو از طرف دانشگاه مورد نظر، دانشجو نامه پذیرش خود را اخذ می نماید. متقاضی باید نامه پذیرش خود به همراه سایر مدارک مورد احتیاج را جهت اخذ ویزای تحصیلی چین به سفارت این کشور در ایران ارائه دهد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

دولت چین برای اعضای خانواده دانشجویان خارجی در چین دو نوع ویزای S1 و S2 را صادر می نماید. مدت زمان اعتبار ویزای S1 بیش از 180 روز و ویزای S2 کمتر از 180 روز است.

شرایط کار دانشجویی

طبق سیاست گذاری های جدید دولت چین کار ضمن تحصیل در چین را به دانشجویان بین المللی داده شده است. دانشجویان بین المللی که قصد کار ضمن تحصیل در چین را دارند، باید از دو مرجع کسب اجازه کنند و در صورت اجازه دانشگاه مورد نظر و مقامات اجرایی اداره امنیت عمومی می توانند به کار ضمن تحصیل در چین بپردازند.

برای اخذ اجازه کار حین تحصیل دانشجویان بین المللی باید اجازه مربوطه را از دو نهاد قانونی دانشگاه و اداره امنیت عمومی اخذ کنند. پس از اخذ اجازه کار ضمن تحصیل در چین متقاضی می تواند در کشور چین به کار مشغول شود. این قانون جدید از سال 2016 در کشور چین تصویب شده و به دانشجویان بین المللی اجازه کار ضمن تحصیل در چین به صورت پاره وقت داده شده است.

منبع: کجارو / admissions.cn / china-admissions.com / studyinchina.com.ng / sicas.cn / cucas.edu.cn / campuschina.org / ir.chineseembassy.org / malekpour.ir / .com / پیمنت 24 / uniabroad.ir / grad.saorg.ir
انتشار: 21 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 334

به "راهنمای تحصیل در چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید