سلامتی روانی چیست؟

به گزارش مجله آزات وب، به چند علت می توان گفت سلامت روانی تعریف مشخصی ندارد. یکی این که از دیدگاه های مختلف و در فرهنگ های متفاوت تعاریف متفاوتی برای سلامتی وجود دارد، حتی در میان صاحب نظران علوم مختلف هم وحدتی در تعریف

سلامتی روانی چیست؟

نویسنده: دکتر امیرمسعود احمدی

به چند علت می توان گفت سلامت روانی تعریف مشخصی ندارد. یکی این که از دیدگاه های مختلف و در فرهنگ های متفاوت تعاریف متفاوتی برای سلامتی وجود دارد، حتی در میان صاحب نظران علوم مختلف هم وحدتی در تعریف سلامتی وجود ندارد. اما الگویی ضروری است تا بتوانیم افراد بیمار و سالم را از هم جدا کنیم یا حتی تشخیص دهیم که خودمان سالم هستیم یا بیمار.

سلامتی روانی از دیدگاه آماری به این صورت تعریف می گردد که شرایط روانی فرد همچون اکثریتی که در آن جامعه سالم خوانده می شوند باشد؛ از دیدگاه اجتماعی مفید بودن فرد و پویا بودن او در روابط اجتماعی ملاک سلامت روانی است و در دیدگاه فردی صرفاً احساس رضایت فرد از شرایط خودش ملاک محسوب می گردد. پس می توان با ادغام دیدگاه های مختلف، سلامت روانی را چنین تعریف کرد: سلامت روانی به معنی احساس آرامش و آسایش است که منجر به شاد زیستن می گردد، به طوری که فرد با خود، خانواده و جامعه اش کنار بیاید، برای مسائل راهکار های مناسب پیدا کند، سعی کند مفید باشد، دیگران را دوست داشته باشد و دیگران هم او را دوست داشته باشند.

منبع مقاله : احمدی سرتختی، امیرمسعود، (1388)؛ دارو درمانی در روان پزشکی، (آشنایی با داروهای روان پزشکی)، تهران: نشر قطره، چاپ اول.

منبع: راسخون
انتشار: 23 مهر 1400 بروزرسانی: 23 مهر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1943

به "سلامتی روانی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامتی روانی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید