شدیدترین برخوردهای ممکن روی زمین در مرکز تحقیقات سرن شروع شد

به گزارش مجله آزات وب، برخورددهنده هادرونی بزرگ (LHC) به فعالیت بازگشته است و این بار ذرات را با سرعتی بالاتر از همواره درهم می شکند و با پتانسیل ارتقا یافته خود دانشمندان را هیجان زده می نماید.

شدیدترین برخوردهای ممکن روی زمین در مرکز تحقیقات سرن شروع شد

در مرکز تحقیقات سرن، طولانی ترین و قوی ترین شتاب دهنده ذرات دنیا قرار گرفته است که ذرات زیراتمی را به وسیله حلقه ای به طول 27 کیلومتر در زیر ژنو تا سرعتی نزدیک به سرعت نور شتاب می دهد.

از زمان شروع عملیات در سال 2010 تا به امروز، حدود 3000 مقاله علمی بر پایه فعالیت های این برخورددهنده منتشر شده است. حالا دور سوم فعالیت این مرکز شروع شده است و به گفته اعضای تیم شتاب دهنده با به روزرسانی نو، آماده است تا دید تازه ای را به دنیای فیزیک ذرات به نمایش بگذارد.

فابیولا جیانوتی (Fabiola Gianotti) مدیر کل سازمان اروپایی تحقیقات هسته ای (سرن) طی یک کنفرانس مطبوعاتی که روز سه شنبه 5 جولای (14 تیر) پس از شروع فعالیت علمی نو این مرکز برگزار گردید، گفت: این یک لحظه جادویی است. ما برخوردهایی با انرژی بی سابقه 13.6 ترا-الکترون ولت داشتیم و این دوره نوی از اکتشافات را در سرن باز می نماید.

افزایش انرژی، برخوردهای بیشتر و شیوه های مؤثرتر برای جمع آوری داده ها می تواند به دانشمندان امکان بدهد تا در خصوص دنیای زیراتمی بیشتر بیاموزند و شاید حتی از مدل استاندارد فیزیک ذرات هم پیشی بگیرند.

کریس پارکز (Chris Parkes) سخنگوی آزمایش LHCb هم اشاره نمود: واقعا امیدواریم که در این دوره بعدی راه اندازی چیزی حدود 10 برابر بیشتر از آنچه قبلا جمع آوری نموده بودیم، به دست بیاوریم و بتوانیم طیف وسیعی از پدیده های نو را مشاهده کنیم.

آزمایش یا همکاری LHCb با مطالعه ذره کوارک زیبایی (یا b کوارک) در پی آنالیز تفاوت های میان ماده و قرینه آن است که با عنوان پادماده شناخته می گردد. پارکس اعلام کرد که 15 سال برنامه ریزی برای رسیدن به این نقطه طول کشیده است و در نهایت کار با آشکارساز ارتقا یافته لحظه ای بسیار هیجان انگیز است.

پاتریشیا مک براید (Patricia McBride) سخنگوی ردیاب الکترومغناطیسی فشرده میون در سرن هم با اشاره به دانشمندان هیگز-بوزون، ذره ای که 10 سال پیش با استفاده از برخورددهنده هادرونی بزرگ کشف شدند، گفت: امیدواریم شاهد هیگزهای بسیار بیشتری باشیم.

هیگز یا به اصطلاح ذره خدا سازوکاری را پیش بینی می نماید که باعث ایجاد جرم می گردد و برای فیزیک زیراتمی و مدل استاندارد اساسی است.

مک براید اضافه نمود: LHC ارتقا یافته می تواند مقدار گیری های دقیقی انجام دهد تا بفهمد که هیگز چیست و چه چیزی در خصوص طبیعت به ما می گوید. محور استفاده از هیگز در این راه واقعا هیجان انگیز است زیرا اکنون در واقع از آن به عنوان ابزاری برای جست وجوی فیزیک نو استفاده می کنیم.

جیانوتی هم با تأکید بر اینکه کشفیات تازه با هیگز، برای مطالعات دنیا در کل مفید خواهد بود، گفت: این یک ذره بسیار خاص با خواص بسیار ویژه است که فعل وانفعالات نوی را به ارمغان می آورد. به نوعی، هیگز به بسیاری از پرسش های همچنان باز مانند تکامل دنیا و حتی به سرنوشت آن مرتبط است.

در حالی که برنامه های اکتشاف غیرقابل پیش بینی هستند، جیانوتی گفت که سناریوی رؤیایی نهایی برخورددهنده هادرونی بزرگ این است که ماهیت گریزان ماده تاریک را که بخش بزرگی از دنیا شناخته شده را تشکیل می دهد، اما نمی توان مستقیما با ابزارهای معمولی مشاهده کرد، آشکار کند. مقدار گیری های دقیق ماده تاریک هم به نوبه خود از جمله موارد کلیدی در پیش بینی انبساط کیهان است.

عکس کاور: برخورددهنده هادرونی بزرگ

Credit: CERN

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 3 مرداد 1401 بروزرسانی: 3 مرداد 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2220

به "شدیدترین برخوردهای ممکن روی زمین در مرکز تحقیقات سرن شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شدیدترین برخوردهای ممکن روی زمین در مرکز تحقیقات سرن شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید