شوخ طبعی در محیط کار، بهره وری را افزایش می دهد

به گزارش مجله آزات وب، تحقیقات نشان می دهد مدیرانی که تا حدی حس شوخ طبعی در محیط کار دارند، 27 درصد بیشتر از بقیه مدیران انگیزه بخش و مورد تحسین هستند. کارمندان چنین مدیرانی 15 درصد تعهد بیشتری دارند و تیم های آن ها احتمالا بیش از دو برابر بقیه در حل یک چالش خلاقانه توانایی بیشتری دارند که همه این ها به ارتقای عملکرد منجر می گردد. مطالعات حتی نشان می دهند که اضافه کردن یک جمله طنز ساده در سرانجام یک فعالیت فروش، می تواند تمایل مشتری به خرید آن محصول را تا 18 درصد بالا ببرد.

شوخ طبعی در محیط کار، بهره وری را افزایش می دهد

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از HBR، دلیل این موضوع چیست؟ بخشی از آن به این دلیل است که شوخ طبعی، حس نزدیک شدن افراد و اعتماد بین آن ها را سرعت می بخشد. به عنوان مثال وقتی دو غریبه، آشنایی خود را با خنده شروع می نمایند، تعاملات آن ها 30 درصد بیشتر با صمیمیت پیش می رود تا دو نفری که مکالمه خود را بدون خنده و شوخی شروع نموده اند. حتی یادآوری لحظات شادی و شوخی، باعث می گردد دو نفر 23 درصد بیشتر از روابط خود راضی باشند. تحقیقات موسسه گالوپ هم نشان می دهد یکی از عظیم ترین محرک های عملکرد کارکنان این است که یک دوست نزدیک که با او راحت باشند و شوخی نمایند، در محیط کار داشته باشند.

بخش عمده قدرت طنز و شوخی، شیمیایی است. وقتی می خندیم، مغز ما کورتیزول (عامل آرامش و کاهش استرس) کمتر و اندورفین (که به ما حس یک دونده در اوج دویدن را می دهد) و اوکسی توسین (که به آن هورمون عشق می گویند) بیشتری ترشح می نماید؛ یعنی اوج هیجان یک انسان.

چگونه از این اتفاق در محیط کار بیشترین بهره را ببریم؟ اول اینکه بدانید هر کس به شیوه خودش حس طنز دارد. همه انسان ها کمدین نیستند و این نباید باعث گردد هیچ تلاشی برای شوخی کردن و خنداندن همکارانمان نکنیم. قدم بعدی این است که سبک شوخ طبعی خودتان و دیگران را بشناسید. آیا بی محابا شوخی می کنید یا بجا و با توجه به موقعیت؟ قدم بعدی این است که موقعیت شناسی شوخی را با مشتریان، شرکای کسب وکار و طرف های مذاکره خود به کار ببرید.

شوخ طبعی یک ویژگی قابل یادگیری است و به همه ما -به ویژه مدیران- بستگی دارد که با استفاده از آن در محیط کار، رفاه، عملکرد تیمی و حتی سود سازمان را ارتقا دهند. حالا بیش از هر زمان دیگری شوخ طبع بودن ضروری است.

منبع: فرارو
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1674

به "شوخ طبعی در محیط کار، بهره وری را افزایش می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شوخ طبعی در محیط کار، بهره وری را افزایش می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید