علامت گرانی در وام مسکن

به گزارش مجله آزات وب، خبرنگاران : در 19 آذر ماه هزینه وام مسکن افزایشی اندک داشت اما این افزایش به حدی نبود تا بتواند نرخ سود را بالاتر از 21 درصد برساند.

علامت گرانی در وام مسکن

به گزارش خبرنگاران، پس از آنکه در روز 18 آذر رکورد ارزان ترین روز در وام مسکن به ثبت رسید. در روز 19 آذر اما با اندکی افزایش در قیمت اوراق فرایند ارزانی وام مسکن متوقف شد. این قمیت اما شاید کمترین فاصله را در میان روز های پاییزی نسبت به روز قبل داشته است به طوریکه می توان گفت اصلا تغییری در هزینه وام صورت نگرفته است. به همین علت هنوز نرخ سود وام مسکن کمتر از 21 درصد واقع شده است و دیگر هزینه های وام مسکن نسبت به روز قبل دستخوش تغییرات اندکی شده اند.

گزارش تحلیلی اکوایران؛ خداحافظی با جهش قیمت مسکن ؟

اوراق بانک مسکن دسته ای از برگه های بهادار است که به شما اجازه می دهد تا بدون سرمایه گذاری های طولانی مدت به سرعت و در زمان کوتاهی بتوانید از تسهیلات مسکن بهره مند شوید. در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می توان برای دریافت دو وام به صورت هم زمان استفاده کرد. یک وام در قالب خرید مسکن است و وام دیگر که برای بازسازی و تعمیر استفاده می گردد در قالب تسهیلات جعاله پرداخت می گردد. حداکثر تسهیلات پرداختی از این محل در تهران برای متاهلین 240 میلیون تومان است. مجردها نیز 140 میلیون تومان در این قالب وام بگیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

در روز چهارشنبه 19 آذر قیمت هرکدام از اوراق مسکن با تنها 180 تومان افزایش نسبت به روز گذشته معادل با 60 هزار و 500 تومان شد. این مبلغ در روز گذشته با هزینه 60 هزار و 320 تومانی خود رکورد ارزانی وام مسکن را به نام خود ثبت نموده بود. اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام نموده است، مجردها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

در همین خصوص در این روز هزینه وام مسکن مجردین به 16 میلیون و 938 هزار تومان رسیده و متاهلین نیز در این روز 29 میلیون و 39 هزار تومان هزینه برای اخذ وام پرداخت کردند.

نرخ سود موثر وام مسکن

نرخ بازده داخلی یکی از روش های استاندارد برای ارزیابی طرح های مالی است. در این روش کوشش می گردد تا جریان نقدینگی با نرخ بازگشت نامعلومی به نرخ کنونی تنزیل داده شوند. اساس این نرخ بر این مبنا است که مثلا یک مبلغ تعیین در زمان آینده با توجه به نرخ بازدهی کشف شده در زمان حال چه ارزشی را دارد.

بنابر توضحیات یاد شده با کسر هزینه تهیه اوراق برای مجردین و متاهلین از مبلغ وام مسکن اشخاص نرخ سود موثر برای مجردها دیگر 17.5 درصد نخواهد بود.

نرخ سود وام مسکن در نوزدهم آذر ماه معادل با 20.82 درصد برای مجردها و 20.84 درصد برای متاهلین رسید. افزایش اندکی که در قیمت اوراق رخ داد، سبب شدت تا نرخ سود وام مسکن نیز با اندکی افزایش روبرو شده و هنوز پایین تر از نرخ 21 درصد قرار باشد.

هزینه کل وام مسکن در طول 12 سال

نرخ سود موثر به این معناست که افراد در طول 12 سال معادل این سود مبلغی بیشتر از وامی که در ابتدا اخذ نموده اند را بایستی به بانک برگردانند. در همین خصوص نهایتا خالص هزینه های مجردینی که در روز نوزدهم آذر برای اخذ وام مسکن به وسیله خرید اوراق تسه اقدام نموده و باید آن را در طول 12 سال به بانک باز پرداخت نمایند برابر با 177 میلیون تومان خواهد بود. این رقم برای متاهلین 328 میلیون و 960 هزار تومان برآورد شد.

مقایسه این هزینه ها با ارقام ثبت شده در روز گذشته نشان می دهد مبلغی که در نهایت مجردین بایستی در طول 12 سال به بانک مسکن در قبال اخذ وام بپردازند نسبت به روز سه شنبه که ارزان ترین روز وام مسکن بود، 52 هزار تومان افزایش پیدا نموده است. این افزایش برای متاهلین متقاضی وام تقریبا 89 هزار تومان به ثبت رسیده است.

تحلیل فرایند هزینه وام مسکن

در روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری رکورد های متوالی در ارزانی وام مسکن به ثبت رسید. فرایند کاهشی قیمت اوراق در ابتدای هفته شروع شد و درنهایت دو رکورد را رقم زد اما این رکوردها در این روزها شتاب کمی داشتند. این کاهش شتاب در فرایند ارزانی قیمت وام مسکن سبب شد تا در نهایت روز چهارشنبه شاهد رشد قیمت در این بازار باشیم.

چهارشنبه 19 آذر ماه آخرین روزیست که در هفته جاری اوراق مسکن به فروش می رسد. با وجود آنکه میزان گرانی وام مسکن دراین روز حد اندکی داشته اما ممکن است در هفته آینده این گرانی شتاب بیشتری پیدا کند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1530

به "علامت گرانی در وام مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علامت گرانی در وام مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید