فاز اول پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ انجام شد

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران به نقل از پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، گزارش اقدامات اجرا شده در فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ و انجام مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن ارائه شد.

فاز اول پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ انجام شد

احسان آریانیان مجری پروژه ابررایانه سیمرغ گفت: طرح ابررایانه سیمرغ شامل دو پروژه پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ به مجری گری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ و انجام مطالعات تحقیقاتی جهت توسعه آن به مجری گری پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات است.

وی ادامه داد: فاز اول پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ، شامل برنامه ریزی طرح، راهبری و پایش طراحی ابررایانه سیمرغ، شناخت نیازمندی های بستر آزمون و ارزیابی و شناخت مفاهیم علمی و فنی نسل های آینده رایانش فوق سریع بود که توسط پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نهایی شده است. مشخص الزامات و مؤلفه ها و شاخص های مدل مطلوب ابررایانه سیمرغ شامل الزامات فناوری ها و استانداردهای مورد استفاده در طراحی و پیاده سازی ابررایانه و الزامات مورد نیاز برای طراحی سامانه، زیرساخت و خدمات ابررایانه سیمرغ از جمله موضوعاتی بود که در این فاز، مطالعات تحقیقاتی آن توسط پروژه مذکور انجام شد.

آریانیان اضافه کرد: از دیگر مواردی که در این فاز پروژه انجام شد بررسی میزان انطباق خروجی های پروژه پژوهش، طراحی و پیاده سازی ابررایانه سیمرغ با مدل مطلوب مشخص شده توسط پروژه پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ بوده است.

وی موضوع مهم دیگری که در فاز اول پروژه به آن پرداخته شد را شناخت مبانی علمی و فنی نسل های آینده رایانش فوق سریع و موارد کاربرد آنها در حوزه هایی نظیر پردازش های کوانتومی، رایانش های زیستی-عصبی و نسل های آینده با قدرت پردازشی در مقیاس اگزافلاپس بیان کرد.

آریانیان گفت: تفاهم نامه مدل همکاری پژوهشگاه و دانشگاه در بهره برداری از ابر رایانه سیمرغ بر مبنای طرح توجیهی و طرح تجاری ابر رایانه سیمرغ نیز از جمله موضوعاتی بود که تدوین آن در این فاز نهایی شد و بعد از امضا بین طرفین مبادله شد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1688

به "فاز اول پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ انجام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاز اول پایش و راهبری طرح ابررایانه سیمرغ انجام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید