قیمت موبایل افزایش یافت؟، شوک تازه به بازار تلفن همراه

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران، موضوع ممنوعیت واردات گوشی های موبایل بالای 600 دلار از بهمن ماه سال گذشته در کشور مطرح شد. رئیس کل گمرک نیز بیان کرد: در سال نو واردات موبایل با ارزش بیش از 600 دلار ممنوع خواهد شد. گرچه این خبر هنوز در حد گمانه مانده اما آنالیز ها نشان از افزایش قیمت موبایل در بازار دارد.

قیمت موبایل افزایش یافت؟، شوک تازه به بازار تلفن همراه

آخرین آمار گمرک نشان می دهد سال گذشته در مجموع 4.2 میلیارد دلار گوشی از مبادی رسمی وارد ایران شد. بیش از 1.3 میلیارد دلار به گوشی های بالای 600 دلار اختصاص دارد که 32.2 درصد ارزش کل واردات گوشی را دربرمی گیرد.

آنالیز ها نشان می دهد حقوق گمرکی گوشی های لاکچری همچنان 12 درصد است.

قیمت موبایل چقدر افزایش یافت؟

آنالیز های خبرنگاران نشان می دهد قیمت موبایل بالای 600 دلار امروز در بازار به نسبت ماه گذشته با پنج میلیون تا هفت میلیون تومان افزایش داشت.

بحث محدودیت واردات و افزایش حقوق گمرکی خود می تواند عامل نوی برای افزایش قیمت موبایل باشد.

اکنون در حالی بحث محدودیت واردات مطرح می گردد که تقریبا هیچ فراوریکننده حرفه ای موبایل در کشور فعالیت ندارد. تنها تلفنی که در داخل کشور فراوری شد GLX بود که بزرگ ترین قابلیت آن جا شدن تلفن در جیب کاربر بود.

طبیعتا این نوع برخورد با واردات که مشابه داخلی هم ندارد ممکن است منجر به افزایش قیمت موبایل گردد. در نهایت این خریداران و متقاضیان هستند که باید تاوان این نوع تصمیم گیری های نادرست را بپردازند.

در حالی که این سیاست هنوز به مرحله اجرا نرسیده و در حد برآورد باقی ماند، اما قیمت ها در بازار فرایندی صعودی دارد.

افزایش قیمت ها در سال نو

در میانه بهمن بود که موضوع محدودیت واردات و تهاتر موبایل با خشکبار مطرح شد. به رغم تکذیب این موضوع، آنالیز های خبرنگاران نشان می دهد قیمت انواع تلفن های همراه در بازار فرایند صعودی دارد.

به عنوان مثال پرچمدار اپل، آیفون 13 پرومکس ظرفیت 256 در بهمن ماه 1400 بین 38 میلیون و 500 هزار تا 38 میلیون و 900 هزار تومان قیمت داشت. قیمت امروز این گوشی در بازار بین 44 میلیون و 900 هزار تومان تا 45 میلیون و 30 هزار تومان است.

پرچمدار سامسونگ، گلکسی اس 21 الترا با ظرفیت 256 گیگابایت در بهمن ماه سال گذشته بین 30 میلیون و 500 هزار تا 31 میلیون تومان عرضه می شد. قیمت این گوشی هوشمند امروز در بازار 33 میلیون و 950 هزار تومان است.

گوشی های مقرون به صرفه قیمت نیز به علت جو به وجود آماده افزایش قیمت داشته اند. علت اصلی این افزایش قیمت جو ایجادشده و بالارفتن تقاضا برای این مدل موبایل هاست.

به عنوان مثال Huawei Y7a با ظرفیت 128 گیگابایت در بهمن 1400 بین چهار میلیون و 300 هزار تا چهار میلیون و 600 هزار تومان بود. قیمت این گوشی در بازار امروز بین پنج میلیون و 195 هزار تا شش میلیون و 100 هزار تومان است.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 24 تیر 1401 بروزرسانی: 24 تیر 1401 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2212

به "قیمت موبایل افزایش یافت؟، شوک تازه به بازار تلفن همراه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت موبایل افزایش یافت؟، شوک تازه به بازار تلفن همراه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید