لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا

به گزارش مجله آزات وب، عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: آموزش عالی کشور باید روی رشته هایی که درصد اشتغالشان بالاست، سرمایه گذاری کند.

لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا

عبدالمجید راضی عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت وگو با خبرنگاران، درباره تناسب نداشتن رشته های دانشگاهی متناسب با صنعت و جامعه اظهار کرد: قاعدتا با نگاه به آمار دانش آموختگان استخدام شده در بازار کار متوجه می شویم که طی چند سال اخیر آموزش عالی در این زمینه فرایند خوبی را طی کرده و آمار دقیقی را هم به دست آورده است.

او اضافه کرد: آمار وزارت علوم از اشتغال و رتبه بندی دانش آموختگان و دانشگاه ها نشان می دهد که برخی رشته ها طی دوره های طولانی باعث استخدام و جذب نیرو های انسانی و فارغ التحصیل شده دانشگاه ها به بازار کار شده اند و آمار بیکاری آن ها بسیار بالاست.

راضی شرح داد: آمار بیکاری یا اشتغال فارغ التحصیلان در اختیار تمامی نهاد ها واقع شده است، منتهی استدلال نکردن در نتایج این آمار بسیار جای بحث دارد. معمولا در حوزه های آموزش عالی دو ماموریت تعریف می شود که یکی بحث جذب بازار کار و دومی بحث تداوم کار های علمی در حوزه دانشگاهی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: در حال حاضر که حوزه اقتصادی کشور بسیار چالش برانگیز است و اشتغال به عنوان مسئله مهم شناخته می شود، بنابراین بخش آموزش عالی باید روی رشته هایی که باعث افزایش بالای درصد اشتغال می شوند سرمایه گذاری و هدف گذاری کند و روی همان ها متمرکز شود.

راضی گفت: هم اکنون دانشجویانی داریم که بدون آگاهی از رشته تحصیلی وارد دانشگاه می شوند و در آن ادامه تحصیل می دهند که این موضوع بعد از مدتی منجر به یاس و ناامیدی می شود و آن ها به این موضوع فکر می کنند که بخش مهمی از عمر خود را از دست داده اند و در نهایت این موضوع منجر به افزایش آمار بیکاری خواهد شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: آموزش عالی باید در زمینه تناسب سازی رشته ها با بازار کار موجود در جامعه و آگاهی سازی آن ها نسبت به دانشجویان شرایط لازم را فراهم کند تا داوطلبان بتواند با دانش و آگاهی و علم کافی انتخاب رشته کنند.

راضی گفت: سرمایه گذاری و هدف گذاری بودجه ها و برنامه ریزی ها و ساماندهی ها باید به سمت و سوی رشته هایی باشد که آمار آن ها درباره منجر شدنشان به اشتغال وجود داشته باشد. به هیچ عنوان نباید به حذف رشته هایی اقدام کنیم که آمار اشتغالشان پایین است و بحث حذف آن ها مطرح نیست، چرا که احتمال دارد در دوره های آینده آمار ها تغییر یابند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی تاکید کرد: اگر یک دهه برای مقاطع مختلف تحصیلی هر رشته تعریف کنیم، ممکن است هر 10 سال گویش های اشتغال در رشته های مختلف تغییر یابد، از این جهت نباید رشته هایی با اشتغال پایین حذف شوند، بلکه سرمایه گذاری و برنامه ریزی از طرف سیاست گذاری کلان کشور باید کمتر صورت بگیرد و ضریب آن ها کاهش یابد.

راضی گفت: این نکته را باید مدنظر قرار داد که نبود هدف گذاری در نیازمندی های کلان جامعه و کشور مهم ترین و بزرگترین معضلی است که ما را به روزمندگی رسانده و باعث می شود تا توان و ظرفیت ارزشمند نیروی انسانی و منابع مادی از بین رود و نابود شود که به همین ترتیب در راستای اهداف گسترده کشور قرار نخواهند گرفت.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: ساماندهی رشته های دانشگاهی مستلزم تدابیر و راه حل های بسیار مهم در حوزه آموزش عالی است تا بتوان آن ها را در کشور هدفمند و پاسخگو کرد و متناسب با آن ها اشتغال ایجاد شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آذر 1400 بروزرسانی: 27 آذر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 2013

به "لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم سرمایه گذاری آموزش عالی روی رشته هایی با درصد اشتغال بالا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید