ارائه 7 برنامه اجرایی به وزیر علوم، بسترهایی برای تبدیل علم وصنعت به دانشگاه کارآفرین

به گزارش مجله آزات وب، رئیس نو دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه 7 برنامه برای اجرا به وزیر علوم اعلام شده است، گفت: دانشگاه علم و صنعت در حد ممکن از انجام تحقیقات انتزاعی و غیر کاربردی پرهیز خواهد نمود و بسترهایی در عرصه توسعه فناوری با هدف ارتقای دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم فراهم خواهد شد.

ارائه 7 برنامه اجرایی به وزیر علوم، بسترهایی برای تبدیل علم وصنعت به دانشگاه کارآفرین

به گزارش خبرنگاران، دکتر منصور انبیاء در مراسم تودیع و معارفه رؤسای پیشین و تازه دانشگاه علم و صنعت اظهار کرد: اینکه آغاز دوره خدمتگذاری من با ماه مبارک ربیع و دومین سالگرد تاسیس دانشگاه علم و صنعت مقارن شده است را به فال نیک می گیرم. البته باید یادآور شوم که این جلسه در وهله اول به پاس تکریم از زحمات ارزشمند دوست و برادر ارجمندم دکتر ذاکری و سپس معارفه من منعقد شده است.

انبیاء اضافه نمود: دانشگاه علم و صنعت به عنوان یکی از چند دانشگاه مادر کشور دارای چهره ای بسیار درخشان در تمامی حوزه ها به ویژه در حوزه علم و فناوری است. لذا امیدوارم به کمک خداوند متعال و با بهره گیری از همه ظرفیت ها و فرصت ها بتوانم این درخشش و بالندگی را دوچندان کنم.

رئیس تازه دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه دانشگاه ما در سال های اخیر شیب مناسبی را در عرصه توسعه طی نموده، خاطر نشان کرد: از جنبه جذب اعضای هیات علمی جوان و متعهد، باید اعتراف کنم این نهضت در زمان وزارت دکتر دانشجو در دانشگاه های کشور آغاز شده بود و بعلاوه از جنبه کمیت گرایی در رشته ها و مقاطع تحصیلی و بعضا فضای کالبدی، توسعه چشمگیری داشته است. بی شک این توسعه مرهون زحمات مدیریت های گذشته دانشگاه است که به سهم خودم دست همه این عزیزان را می بوسم.

وی اضافه نمود: علی رغم توسعه دانشگاه در بخش هایی که اشاره شد، در بعضی از موارد از جمله تامین وسایل و تجهیزات پژوهشی و بعلاوه ایجاد بستر فعالیت در عرصه توسعه فناوری و مواردی از این دست، توسعه کافی نیافته است و کمبودها و کاستی هایی احساس می گردد؛ لذا ضروری است تا توسعه ای متوازن، در ابعاد مختلف صورت گیرد تا شاخص های اصلی دانشگاه به حد مطلوب برسد.

انبیاء در این رابطه ادامه داد: اولین هدف گذاری در این راستا فراهم آوردن بستر لازم در عرصه توسعه فناوری با هدف ارتقای دانشگاه به دانشگاه کارآفرین و دانشگاه نسل سوم و نسل چهارم استت، کاری بحمدالله در سال های اخیر در دانشگاه ما آغاز شده و البته در بخشی از زمینه ها پیشرفت های خوبی داشتیم، اما باید اعتراف کنیم که در این وادی ره مقصد دراز است و ما نو سفریم.

رئیس تازه دانشگاه علم و صنعت اضافه نمود: در عصر کنونی دانش و توسعه علم، صحنه بنیادین در اقتدار و منزلت ملی و بین المللی کشورها دارد. نشان توسعه یافتگی جوامع با گستره و ژرفای دانش پایگی آنان سنجیده می گردد که خود مرهون وجود کانونی به نام دانشگاه است. نقش کارآفرینی در چنین نهادی مستلزم رویکرد جامعه محور برای حل و فصل مسائل و برطرف نیازهای جامعه است. در این راستا دانشگاه علم و صنعت در حد ممکن از انجام تحقیقات انتزاعی و غیر کاربردی پرهیز نموده و با تمرکز بر نیازهای جامعه، در راستای برطرف نیازهای پژوهشی متمرکز خواهد شد و از این راه دانش پایگی جامعه با جامعه محوری دانشگاه در هم می آمیزد که نتیجه قهری آن مسئولیت شناسی دانشگاه در قبال جامعه بوده که از آن برای حل معضلات و مواجهه عالمانه با چالش های جامعه استفاده خواهد نمود.

وی اعلام نمود: دانشگاه مکان مناسبی برای پرورش انسان ها و تحویل آنها به جامعه به شمار می رود، از طرفی توجه به اینکه دانشگاه علم و صنعت ایران در بیان رهبری به عنوان فیضیه دانشگاه ها نامگذاری شده است، به همین منظور در نظر داریم برای تعمیق باورهای اعتقادی و اندیشه دینی دانشجویان مولفه های تازهی را در برنامه های فرهنگی دانشگاه تعریف کنیم . در این راستا کادرسازی نیروهای متعدد برای نظام را به عنوان هدف در نظر گرفته ایم.

رئیس تازه دانشگاه علم و صنعت بیان نمود: پیشرفت در حوزه توسعه فناوری، جز با تعامل دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و صنایع مختلف میسر نیست و هیچ یک به تنهایی قادر به رشد و بالندگی مطلوب نخواهد بود. امیدوارم بتوانیم غلظت و چگالی این تعامل را افزایش دهیم. شعار دانشگاه علم و صنعت توسعه فناوری و تعاملات صنعتی با روحیه جهادی است.

انبیاء اظهار کرد: اجراسازی سیاست ها و برنامه های مورد نظر ملازم تتازه نظر در رویکرد نحوه اداره و مدیریت دانشگاه در تمامی سطوح است. در این راستا باید یک شورای اندیشه ورز در دانشگاه تشکیل گردد تا با واکاوی چالش های موجود، به فراوری فکر و ارائه راه حل بپردازد.

دکتر جبار علی ذاکری، رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت نیز در این مراسم در ابتدا با اشاره به درگذشت چند تن از اساتید دانشگاه علم و صنعت بر اثر ابتلا به کووید-19 گفت: دانشگاه علم وصنعت جزء اولین دانشگاه هایی بود که فعالیت های خود را برنامه محور آغاز کرد و سال جاری وارد پنجمین برنامه راهبردی خود می گردد.

وی ادامه داد: اولین آیتمی که در اولین برنامه راهبردی پنجم اعمال کردیم، تزریق روح بیانیه گام دوم انقلاب بود. در این راستا در دانشگاه قرارگاهی با حضور اساتید جوان شکل گرفت.

ذاکری با اشاره به توسعه فعالیت های فناورانه در دانشگاه علم و صنعت اضافه نمود: ما در حوزه برنامه های فناورانه در منطقه ها آزاد کیش و چابهار و ارس گام های خوبی برداشتیم.

رئیس سابق دانشگاه علم و صنعت گفت: در این دوران ما تنوع بخشی درآمدهای دانشگاه در دانشگاه را شاهد بودیم و قراردادهای صنعتی دانشگاه از 3 سال گذشته تا کنون 4 برابر شده است.

ذاکری خاطر نشان کرد: همه می دانند که سخت است در همه رشته ها رتبه اول را کسب کرد، ولی دانشگاه علم وصنعت در حوزه های خاصی پیشرو بوده است و با بومی سازی آنها توانسته میان رشته ها و میان دانشکده ای ها را تعریف کند.

وی اضافه نمود: به همت رؤسای پنج دانشگاه صنعتی کشور اقداماتی در راستای هم افزایی بین دانشگاه ها شکل گرفته است و دانشگاه علم و صنعت در حوزه اقتصاد مقاومتی در پنج سال گذشته از صندلی پنجم کشوری به سوم کشوری ارتقاء پیدا نموده است.

رئیس سابق دانشگاه علم وصنعت با بیان اینکه دانشگاه علم و صنعت پیشنهاد دهنده طرح 2+2 بوده است، توضیح داد: بر اساس این طرح، یک دانشگاه از داخل کشور و یک دانشگاه از کشوری که می خواهد صنعت را به کشور وارد کند، به اضافه دو سازمان در راستای انتقال صنعت به وسیله دانشگاه ها کوشش خواهند کرد.

دانشگاه علم و صنعت به صورت موردی بخشی از این طرح را عملیاتی کرد، اما به علت تحریم ها متوقف شد. از آنجا که در سه دهه اخیر، کشور ما در زمینه انتقال فناوری ناپیروز بوده است، این طرح می تواند پل خوبی برای انتقال فناوری به شمار رود. امیدوارم این ایده در معاونت پژوهش وفناوری وزارت علوم پیگیری گردد.

ذاکری گفت: در حال حاضر سیستم یکپارچه اداری در دانشگاه علم و صنعت وجود دارد و در زمینه برندسازی دانشجویان کوشش نموده و پیروز شده ایم هر سال ورودی های زیر 1000 کنکور سراسری در دانشگاه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا اظهار کرد: از ابتدا بستر آموزش مجازی برای دو هزار نفر در دانشگاه علم و صنعت وجود داشت، اما با همت همکاران توانستیم زیرساخت های لازم برای 15 هزار دانشجو را فراهم کنیم.

رئیس سابق دانشگاه علم وصنعت با اشاره به اقدامات فرهنگی اجرا شده در دانشگاه علم و صنعت، گفت: در دوران آموزش مجازی پلتفرم خوبی برای ارتباط با دانشجویان و خانواده آنها ایجاد شده است.

وی در سرانجام با اشاره به اقدامات عمرانی اجرا شده در این دانشگاه، اعلام نمود: افتتاح مرکز اسناد و یک آمفی تئاتر با ظرفیت 70 نفر، افتتاح ساختمان مرکز تحقیقات عصبی و مرکز تحقیقات عمران از اقدامات عمرانی دانشگاه علم و صنعت بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آذر 1400 بروزرسانی: 1 آذر 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1987

به "ارائه 7 برنامه اجرایی به وزیر علوم، بسترهایی برای تبدیل علم وصنعت به دانشگاه کارآفرین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارائه 7 برنامه اجرایی به وزیر علوم، بسترهایی برای تبدیل علم وصنعت به دانشگاه کارآفرین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید