مرمت مجموعه شیخ دانیال خنج شروع شد

به گزارش مجله آزات وب، مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خنج با بیان این خبر که مرمت مجموعه شیخ دانیال خنج به دلیل حساسیت صندلی این مجموعه در شهرستان خنج و اهمیت آثار تاریخی آن طی چند مرحله انجام خواهد شد.

مرمت مجموعه شیخ دانیال خنج شروع شد

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل در تهران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان فارس، سمیر زمانی صبح امروز پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه 1399 با اعلام این خبر اظهار کرد: مرحله نخست در مرمت این مجموعه اقدامات حفاظتی از دیوارها و جرزهایی است که خطر تخریب و ریزش آن وجود دارد که هم اکنون در حال اجرا است.

او ادامه داد :مرحله دوم نقشه برداری دقیق از شرایط موجود مجموعه است تا بتوان برای انجام کاوش باستان شناسی اقداماتی را انجام داد. همچنین آنالیز اولویت های مرمتی ضرورت دارد که این مرحله هم در شرف اتمام است.

زمانی اعلام کرد: بخش هایی از این مجموعه به صورت آوار تلنبار شده، در بخش شرقی مجموعه نزدیک به سازه مناره، به دلیل مرمت غیراصولی که در چند دهه پیش توسط متولیان به صورت خودجوش صورت گرفته و خاک حاصل از این عملیات بر روی دیگر بخش های محوطه انباشته شده است. کاوش در این بخش ها و همچنین در سازه اصلی بنا در مرحله بعدی است که به زودی شروع خواهد شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان خنج گفت :هزینه عملیات مرمت این مجموعه که با سرپرستی سیروس برفی در حال اجرا است از ردیف اعتبارات استانی و ابلاغی تامین شده است.

مجموعه بقعه شیخ دانیال خنج از بناهای دوران اسلامی (711 هجری قمری) است. این بنا با مصالح لاشه سنگ احداث شده و دارای یک منار است که با کتیبه مزین شده است. شیخ دانیال خنجی از عرفای قرن هفتم هجری بوده است. مناره استوانه ای مجموعه که بر پایه هشت ضلعی بنا شده و پیش تر مرمت شده است که به فرمان سلطان قطب الدین تهمتن بن سلخور حاکم هرمز که از مریدان شیخ دانیال بوده است در قرن هشتم هجری ساخته شده است و سنگ نوشته ای با خط ثلث تزیینی و کوفی بنایی دارد. مجموعه شیخ دانیال خنج در تاریخ 1353/5/1 با شماره 975 در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 4 خرداد 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 1025

به "مرمت مجموعه شیخ دانیال خنج شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مرمت مجموعه شیخ دانیال خنج شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید