معرفی ساز نی انبان به کانادایی ها، یک نقاشی قدیمی رونمایی شد

به گزارش مجله آزات وب، به گزارش خبرنگاران، محسن شریفیان در یک همایش موسیقایی در دانشگاه تورنتو به معرفی بیشتر ساز نی انبان پرداخت.

معرفی ساز نی انبان به کانادایی ها، یک نقاشی قدیمی رونمایی شد

جهت دریافت مشاوره سفر با تور کانادا با ما همراه باشید.

محسن شریفیان پژوهشگر موسیقى بوشهر در کنفرانسی که روز گذشته 20 مرداد در دانشگاه تورنتو برگزار گردید، شرح داد: نی انبان ساز اصلی و شناخته شده موسیقی محلی بوشهر است. سازی که در استان خوزستان و هرمزگان و کرمان نیز از صندلی خاصی برخوردار است و علاوه بر این دامنه نواختن این ساز به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم می رسد.

نویسنده کتاب تاریخ موسیقى بوشهر در خصوص قدمت این ساز گفت: تاریخ نی انبان و خاستگاه آن نه تنها در ایران بلکه در سراسر دنیا به طور دقیق معین نیست. در این خصوص ما با فرضیه های مختلفی روبرو هستیم از جمله اینکه نی انبان در اصل مربوط به خاورمیانه بوده و بعدها به اروپا رفته و تکامل یافته است.

وی در بخشى از این نشست که با اجرا و معرفى ساز نى انبان صورت گرفت، اشاره نمود: تا این تاریخ، قدیمی ترین نقاشى هاى مربوط به رواج ساز نی انبان در کشورهاى حاشیه خلیج فارس مربوط به ایران و بندر بوشهر است. یکى از این نقاشى ها که براى اولین بار در این کنفرانس رونمایى شد به 205 سال پیش بر مى شود که در سفرنامه سر ویلیام اوسلى به چاپ رسیده است. این نقاشى در سفرنامه ممالک مختلف مشرق زمین به ویژه ایران که مربوط به مشاهدات ویلیام اوسلى در سال هاى 1810 تا 1812 است به چاپ رسیده و هنوز به فارسى ترجمه نشده است.

شریفیان در سرانجام مطرح کرد: پیش از این نیز نقاشى دیگرى از نواختن این ساز در بوشهر منتشر شده بود که مربوط به دوره فتحعلی شاه قاجار بود. در کتابى با نام پرس تألیف لویى دبو در سال 1841 میلادى تصویر نقاشی شده ای از نوازندگان در بوشهر به چاپ رسیده است که نواختن ساز دمّام و کمانچه را در همراهی با ساز نی انبان نشان می دهد.

این نشست موسیقایى به دعوت کانون ایرانیان دانشگاه تورنتو برگزار گردید و دانشگاه تورنتو (UofT) نیز برترین دانشگاه در کانادا به شمار مى رود و رتبه هفتم آموزش و تحقیق را در دنیا دارا است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 15 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: azatweb.ir شناسه مطلب: 411

به "معرفی ساز نی انبان به کانادایی ها، یک نقاشی قدیمی رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی ساز نی انبان به کانادایی ها، یک نقاشی قدیمی رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید